7-10-2005
Nieuwe autoregeling veroorzaakt nog meer administratieve chaos
(Persbericht)
De aangepaste regeling voor de auto van de zaak, die de Tweede Kamer
deze week via een motie heeft aangenomen, kan wat MKB-Nederland
betreft direct de prullenbak in. De regeling was bedoeld om het
kabinetsbeleid te vereenvoudigen, maar sorteert geen effect. De
administratie van werkgevers zal vanaf volgend jaar complexer en
mogelijk zelfs onuitvoerbaar zijn door de nieuwe autoregeling.
MKB-Nederland wil dat kabinet en parlement de plannen intrekken of een
beter alternatief ontwikkelen.
Met ingang van 1 januari moet de werkgever loonbelasting gaan inhouden
over de auto die de zaak beschikbaar stelt, zoals bestelbusjes en
-autos. Voorheen viel de bedrijfsauto onder de inkomstenbelasting die
werknemers zelf betalen. De wijziging betekent een forse extra
administratieve last voor werkgevers. Per auto moeten zij het
privé-gebruik registeren én controleren.
MKB-Nederland vreest dat dit zal uitmonden in een administratieve
chaos. Een ander bezwaar is dat de belastinginspecteur de werkgever
behalve een naheffing ook een boete kan opleggen indien blijkt dat er
iets niet klopt. In tegenstelling tot de naheffing is die boete niet
te verhalen op de werknemer. MKB-Nederland vindt dit onaanvaardbaar.
MKB-Nederland, Brassersplein 1, 2612 CT Delft, Tel: 015 2191212
© MKB-Nederland, 2005