Eerste klanten UPC ontvangen digitale MediaBox

UPC Nederland

TNT Logistics en Koninklijke TPG Post bezorgen 2 miljoen mediaboxen

Amsterdam, 7 oktober 2005 - Vandaag is UPC Nederland begonnen met de eerste stap in de grootschalige introductie van digitale interactieve televisie in Nederland. Enkele honderden analoge klanten van UPC in de Rotterdamse wijk Nesselande kregen de geavanceerde UPC MediaBox aangeboden. Het streven is om uiteindelijk 2 miljoen huishoudens digitale televisie aan te bieden. UPC schakelt TNT Logistics Benelux en Koninklijke TPG Post (beide onderdeel van TNT N.V.) in voor de opslag, logistiek en de bezorging van de UPC MediaBox bij de klanten thuis.

De digitale uitrol is een grote operatie. Er is veel aandacht besteed aan consumentenvoorlichting. UPC-klanten ontvangen vooraf een persoonlijke brief en een dvd met uitgebreide informatie over digitale televisie. Enkele dagen later wordt de UPC MediaBox thuis aangeboden met een duidelijke installatiehandleiding. Daarvoor heeft UPC de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek gedaan. Voor eventuele vragen over digitale televisie is een speciale klantenservice ingericht.

Digitaal standaardpakket
Het nieuwe standaardproduct omvat 42 digitale tv-kanalen. Het huidige aanbod van gemiddeld 30 analoge tv-kanalen blijft onderdeel van het standaardpakket. Daardoor kan dus gewoon op alle toestellen in huis zonder UPC MediaBox tv worden gekeken. Verder omvat UPC Digital TV een Elektronische Programmagids. Ook zijn interactieve diensten inbegrepen als tv-email, games en tv-internet, evenals diensten waardoor stemmen, kopen en selectie via de tv mogelijk wordt. In 2006 komt UPC Nederland met een Personal Video Recorder. Hiermee kan de kijker niet alleen tv-programma's opnemen, maar ook pauzeren en terugspoelen tijdens de tv-uitzending.

Doorbraak
Algemeen directeur Diederik Karsten van UPC Nederland: 'Als marktleider gaan we een stap verder met digitale televisie. De kern van ons product is dat de consument maximale keuze en controle krijgt over het televisie- en informatieaanbod.' UPC wil een doorbraak bewerkstelligen zodat Nederland haar digitale achterstand op landen als Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten kan inhalen. McKinsey concludeerde in haar rapport 'Vernieuwen van het Nederlandse televisielandschap' (maart 2005) dat alleen door een investering van maximaal 1 miljard euro deze achterstand kan worden ingelopen. Hiervan neemt UPC de komende jaren 300 miljoen euro voor haar rekening door de nu te starten introductie. Door deze impuls van UPC verandert ook in Nederland digitale televisie van een premiumproduct in een massaproduct.

UPC Nederland
UPC Nederland is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC Nederland bedient 2,3 miljoen televisieklanten, 439.000 breedband internetklanten en 248.000 telefonieklanten (per 30 juni 2005). UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB).

TNT
TNT N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post, express en logistieke diensten. De onderneming heeft ruim 161.000 medewerkers in 63 landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2004 bedroeg EUR 12,6 miljard. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.

= = =