Eerste klanten UPC ontvangen digitale MediaBox
UPC Nederland
TNT Logistics en Koninklijke TPG Post bezorgen 2 miljoen mediaboxen
Amsterdam, 7 oktober 2005 - Vandaag is UPC Nederland begonnen met de eerste stap in de
grootschalige introductie van digitale interactieve televisie in Nederland. Enkele
honderden analoge klanten van UPC in de Rotterdamse wijk Nesselande kregen de
geavanceerde UPC MediaBox aangeboden. Het streven is om uiteindelijk 2 miljoen
huishoudens digitale televisie aan te bieden. UPC schakelt TNT Logistics Benelux en
Koninklijke TPG Post (beide onderdeel van TNT N.V.) in voor de opslag, logistiek en de
bezorging van de UPC MediaBox bij de klanten thuis.
De digitale uitrol is een grote operatie. Er is veel aandacht besteed aan
consumentenvoorlichting. UPC-klanten ontvangen vooraf een persoonlijke brief en een dvd
met uitgebreide informatie over digitale televisie. Enkele dagen later wordt de UPC
MediaBox thuis aangeboden met een duidelijke installatiehandleiding. Daarvoor heeft UPC
de afgelopen maanden uitgebreid onderzoek gedaan. Voor eventuele vragen over digitale
televisie is een speciale klantenservice ingericht.
Digitaal standaardpakket
Het nieuwe standaardproduct omvat 42 digitale tv-kanalen. Het huidige aanbod van gemiddeld
30 analoge tv-kanalen blijft onderdeel van het standaardpakket. Daardoor kan dus gewoon op
alle toestellen in huis zonder UPC MediaBox tv worden gekeken. Verder omvat UPC Digital TV
een Elektronische Programmagids. Ook zijn interactieve diensten inbegrepen als tv-email,
games en tv-internet, evenals diensten waardoor stemmen, kopen en selectie via de tv
mogelijk wordt. In 2006 komt UPC Nederland met een Personal Video Recorder. Hiermee kan
de kijker niet alleen tv-programma's opnemen, maar ook pauzeren en terugspoelen tijdens
de tv-uitzending.
Doorbraak
Algemeen directeur Diederik Karsten van UPC Nederland: 'Als marktleider gaan we een stap
verder met digitale televisie. De kern van ons product is dat de consument maximale keuze
en controle krijgt over het televisie- en informatieaanbod.' UPC wil een doorbraak
bewerkstelligen zodat Nederland haar digitale achterstand op landen als Verenigd
Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten kan inhalen. McKinsey concludeerde in haar
rapport 'Vernieuwen van het Nederlandse televisielandschap' (maart 2005) dat alleen door
een investering van maximaal 1 miljard euro deze achterstand kan worden ingelopen.
Hiervan neemt UPC de komende jaren 300 miljoen euro voor haar rekening door de nu te
starten introductie. Door deze impuls van UPC verandert ook in Nederland digitale
televisie van een premiumproduct in een massaproduct.
UPC Nederland
UPC Nederland is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste
en mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC Nederland bedient 2,3 miljoen
televisieklanten, 439.000 breedband internetklanten en 248.000 telefonieklanten (per 30
juni 2005). UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global,
Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB).
TNT
TNT N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een
breed scala aan post, express en logistieke diensten. De onderneming heeft ruim 161.000
medewerkers in 63 landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2004 bedroeg
EUR 12,6 miljard. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en
Frankfurt.
= = =