Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties
Persbericht ministerraad
7 oktober 2005

KADERSTELLENDE VISIE OP TOEZICHT

De ministerraad heeft op voorstel van minister Pechtold voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties (BVK) ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van de nieuwe kabinetsvisie op toezicht vanuit de rijksoverheid. De visie was aangekondigd in het Actieprogramma Andere Overheid. Bij de vernieuwing van het toezicht staan meer vertrouwen in anderen dan de overheid en het aanvaarden van risico's in de samenleving centraal. Heldere keuzes over waar de overheid wel en niet toezicht houdt, zijn daarbij van belang. Voor het interbestuurlijk toezicht volgt nog een afzonderlijk kabinetsstandpunt.

Meer dan voorheen is het zaak oog te hebben voor het feit dat de overheid niet alle risico's kan beheersen. Welke risico's willen we wel en welke willen we niet aanvaarden. Regels en toezicht kunnen incidenten niet voorkomen, hoe schrijnend de gevolgen soms ook kunnen zijn. Zo bestaat ook na de maatregelen als gevolg van de watersnood uit 1953 nog steeds een kans op overstromingen. Ook de strengere naleving van de regels over vuurwerk en brandveiligheid sluiten nieuwe ongelukken niet uit. Verder richt de discussie zich na incidenten te snel op de rol van de overheid. Vergeten wordt dan dat anderen de verantwoordelijkheid dragen: de cafébaas die lege vaten voor de nooduitgang plaatst, de bouwer van een onveilig balkon, de leverancier van bedorven etenswaar of de fabrikant van gevaarlijk speelgoed. Die anderen behoren ook te worden aangesproken als zij onnodig risico veroorzaken. De overheid heeft een rol om burgers te beschermen tegen risico's die zij zelf niet kunnen beheersen. Heldere en kenbare keuzes over waar de overheid wel en geen toezicht houdt en welke risico's wel of niet worden aanvaard zijn daarbij van belang.

De kabinetsvisie bevat zes principes van goed toezicht. Goed toezicht is selectief, slagvaardig en samenwerkend. Het is daarnaast onafhankelijk, transparant en professioneel. Selectief toezicht betekent het aantonen van nut en noodzaak, het uitleggen van keuzes en het gebruik van risicomanagement. Slagvaardig toezicht betekent zacht optreden waar het kan en hard waar het moet vanuit een zakelijke benadering. Samenwerkend toezicht heeft als uitgangspunt dat burgers en bedrijven zo min mogelijk last hebben van toezicht. Toezichthouders gaan daarvoor meer samenwerken en maken daarover afspraken. Onafhankelijk toezicht houdt in dat toezichthouders los van beïnvloeding door politiek, onder toezicht staande of andere belanghebbenden hun werk moeten kunnen doen. Transparant toezicht betekent het uitleggen van keuzes, het openbaar maken van toezichtbevindingen en een verantwoording achteraf. Professioneel toezicht gaat ervan uit dat toezichthouders zich voortdurend op het niveau van individu, organisatie en beroepsgroep blijven ontwikkelen.

Alle ministers gaan samen met hun toezichthouders het toezicht op hun terrein op basis van de kabinetsvisie vernieuwen. Zij geven de komende twee jaar in toezichtsvisies aan hoe zij zorgdragen voor goed toezicht. De minister voor BVK houdt de algehele voortgang in de gaten en zal de Tweede Kamer aan het eind van 2006 en aan het eind van 2007 informeren.

Het kabinet wil een forse vermindering van de toezichtslast bij bedrijven en instellingen tot stand brengen door betere samenwerking tussen rijksinspecties. Voor de vervolgaanpak van een geslaagde proef met samenwerking tussen rijksinspecties zal een aantal aansprekende terreinen voor deze samenwerking worden gekozen. De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer is bereid gevonden dit project in de komende periode verder vorm geven. Het resultaat wordt in het najaar van 2007 opgeleverd.

Het kabinet blijft nadenken over de vraag welke veranderingen in de verantwoordelijkheidsverdeling tussen overheid en samenleving noodzakelijk zijn om tot een radicale vermindering van het toezicht te komen. Het kabinet voert daarom een toekomstverkenning uit naar de voorwaarden en gevolgen van een herordening van het rijkstoezicht. De opdracht voor de verkenning is om buiten bestaande kaders te durven denken. De resultaten kunnen worden betrokken bij de komende kabinetsformatie en zullen uiterlijk