Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
7 oktober 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG 2005/2643/15967
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040521360
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij geef ik u antwoord op de kamervragen inzake de wateroverlast in de Heinenoordtunnel.


1. Bent u op de hoogte van de afsluiting van de Heinenoordtunnel op de A29 als gevolg van zware regenval?


1. Ja, daarvan ben ik op de hoogte.


2. Welke ontwerpnormen zijn bij de Heinenoordtunnel gehanteerd ten aanzien van regenval en mogelijke wateroverlast? Zijn deze normen toereikend met het oog op stortbuien zoals die op 11 september 2005 hebben plaatsgevonden?


2. Gehanteerd zijn de RWS-normen voor tunnels, waarbij wordt uitgegaan van een maatgevende regenbui die eens in de 250 jaar voorkomt. De bui die op 11 september 2005, met name aan de zuidzijde van de tunnel, is gevallen had een aanzienlijk hogere intensiteit dan de maatgevende regenbui waarop de waterafvoer is ontworpen.


3. In hoeverre valt te voorzien dat het verkeer in de toekomst vaker te maken zal krijgen met afsluitingen van tunnels als gevolg van een hogere frequentie en/of intensiteit van regenbuien?

3. Als uitvloeisel van de klimaatwijzigingen is de duur en de intensiteit van regenbuien de afgelopen jaren toegenomen. De verwachting is derhalve dat er in de toekomst rekening mee moet worden gehouden dat het afsluiten van bestaande tunnels ten gevolge van extreme regenval vaker zal voorkomen dan eens in de 250 jaar.


4. In hoeverre dienen de ontwerpnormen voor tunnels te worden aangepast met het oog op toenemende en/of zwaardere regenval?

4. Op dit moment wordt onderzocht of, op grond van de gegevens van het KNMI, de duur en de intensiteit van de standaard regenbui moet worden aangepast. Ik heb Rijkswaterstaat hiervoor opdracht gegeven. De resultaten van dit onderzoek verwacht ik in het eerste kwartaal van 2006.


5. In welke mate is bij de implementatie van de tunnelrichtlijn aandacht besteed aan

wateroverlast, meer in het bijzonder aan de Nederlandse situatie terzake.

5. De tunnelrichtlijn heeft betrekking op tunnelveiligheid en besteedt geen aandacht aan wateroverlast in tunnels. Dat is geregeld in de ontwerpnormen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs