Ingezonden persbericht

Zwolle, 7 oktober 2005

Gratis belactie: ¤ 50.674 voor Soedanese vluchtelingen

Zwolle - De eindopbrengst van de gratis belactie voor Soedanese vluchtelingen in Ethiopië heeft een bedrag van ¤ 50.674,- opgeleverd. ZOA Vluchtelingenzorg, die het geld in ontvangst neemt, is bijzonder blij: "Onze verwachtingen waren hooggespannen, maar deze uitkomst is helemaal geweldig", aldus ZOA woordvoerder Otto Kamsteeg.

Christal Teleservice heeft de hele vrijdag haar complete belcapaciteit een dag lang gratis ingezet om geld in te zamelen voor het project 'beroepstraining voor Soedanese vluchtelingen in Ethiopië'. Van de opbrengst kunnen meer dan 2.500 Soedanezen een praktische beroepstraining volgen, want voor iedere 20 euro die de Christal-medewerkers hebben ingezameld, kan één vluchteling een praktische beroepstraining volgen. Daarbij gaat het om trainingen die vluchtelingen bekwaam maken in vakgebieden als elektrotechniek, timmeren of het houden van bijen. "De kansen op een succesvolle terugkeer naar het vaderland gaat door zo'n beroepstraining aanmerkelijk omhoog", stelt Kamsteeg.

Door het (wankele) vredesakkoord dat dit jaar in Soedan is gesloten, ontstaat er voor Soedanese vluchtelingen weer perspectief op terugkeer naar hun vaderland. ZOA Vluchtelingenzorg bereidt hen daarop voor, door het geven van beroepstrainingen.

Het ICCO (interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking) verdubbelt de ¤ 25.337,- die de belactie oplevert tot het genoemde eindbedrag van ¤ 50.674,-.

De gratis belactie met de naam 'Warm 2005' is een jaarlijks terugkerend evenement van Christal Teleservice. Ieder jaar mogen klanten projectvoorstellen indienen waarmee ze meedingen naar de gratis belactie. Uit die inzendingen selecteert een jury de winnaar.

"Natuurlijk zijn wij apetrots op het resultaat", lacht Christal-directeur Flip van der Kolk. "We weten dat we als bureau bovengemiddeld goede resultaten halen, maar juist in dit geval is het natuurlijk extra spannend."

Telemarketingbureau Christal Teleservice is met name actief in de charitatieve sector.

"Het weggeven van een gratis belactie is voor ons een manier om te laten merken dat we ons meer dan alleen zakelijk betrokken voelen bij het vele goede werk dat onze klanten doen. De medewerkers hebben, net als vorig jaar, het uiterste gedaan om een goede score te halen. Het resultaat spreekt voor zich!" Meer informatie over het bedrijf op www.christal.nl.