---
Brieven aan de Kamer
---
Activiteiten van de Algemene Rekenkamer t.a.v. het project ´Vervanging F-16´
7-10-2005 14:21:00
Tijdens het Algemeen Overleg (AO) van 30 maart jl. zijn de
activiteiten van de Algemene Rekenkamer ten aanzien van het project
´Vervanging F-16´ aan de orde geweest. Op 15 juli heeft de Tweede
Kamer een brief ontvangen waarin de Algemene Rekenkamer haar
activiteiten toelicht. Op 19 september hebben de Vaste Commissie voor
Defensie en de commissie voor de Rijksuitgaven bij brief onder nummer
05-DEF-B-067 gevraagd een reactie te geven op deze brief in relatie
tot mijn opmerkingen tijdens het Algemeen Overleg. Ik zal dat doen aan
de hand van de hoofdlijnen uit het AO en de brief van de Algemene
Rekenkamer, om daarna een algeheel oordeel te kunnen presenteren.
Tijdens het AO heb ik gezegd dat de Algemene Rekenkamer al sinds 2003
het JSF-project monitort met betrekking tot de doelstelling die de
Nederlandse regering zich heeft gesteld: het beste product tegen de
laagst mogelijke prijs. Daarnaast heb ik gemeld dat wordt bezien of de
doelstelling van inschakeling van de Nederlandse industrie wordt
waargemaakt. Tenslotte heb ik verwoord dat de Algemene Rekenkamer nog
in 2005 een bijeenkomst van de Rekenkamers van andere deelnemende
landen zou organiseren, waarop de Rekenkamers op grond van dezelfde
gegevens met elkaar zouden kunnen spreken.
In de brief van 15 juli geeft de Algemene Rekenkamer te kennen dat de
monitoring zelfs eerder is gestart, te weten in 2002, direct na het
regeringsbesluit tot deelname aan de ontwikkelingsfase van de JSF. Het
begrip monitoring wordt nader gespecificeerd; er wordt informatie
verzameld om antwoord te kunnen geven op vragen als ´Wat is het
doel?´, ´Welke beleidsprestatie wordt geleverd?´ en ´Wat gaat het
kosten?´. Tevens wordt de wijze waarop toezicht plaats heeft
toegelicht. Tenslotte meldt de Algemene Rekenkamer dat nog geen
diepgaand onderzoek heeft plaatsgevonden en dat er nog geen onderzoek
naar de internationale aspecten van de JSF is uitgevoerd. Over de
internationale aspecten wordt vervolgens medegedeeld dat er een
samenwerkingsverband van de Supreme Audit Institutions (SAI´s) wordt
gestart, dat voor het eerst bijeen zou kunnen komen op 22 en 23
september. Tenslotte wordt gezegd dat de Algemene Rekenkamer zich
beraadt over de vraag of de minister en de Tweede Kamer zullen worden
geïnformeerd op basis van de informatie die wordt verkregen uit de
monitoring en zo ja, over de manier waarop dit zal geschieden.
Ik constateer dat de brief van de Algemene Rekenkamer overeenstemt met
wat ik tijdens het AO heb betoogd. De algemene begrippen die ik voor
de omschrijving van monitoring heb gebruikt, zijn door de Algemene
Rekenkamer nader gespecificeerd. Het doet me deugd dat het door mij
aangekondigde voornemen van de Algemene Rekenkamer om een vergadering
met de Rekenkamers van de partnerlanden te houden, door de Algemene
Rekenkamer SAI-conferentie genoemd, inderdaad op 22 en 23 september
heeft plaatsgevonden. Hiermee lijken de internationale aspecten van
dit project beter te worden afgedekt. Ik wil hierbij niet onvermeld
laten dat ik vanuit Defensie medewerking heb laten verlenen aan de
voorbereiding van deze conferentie, door een delegatie van de Algemene
Rekenkamer met vertegenwoordigers van Defensie in twee sessies
uitvoerig informatie over het project te laten uitwisselen. Tevens heb
ik tijdens de conferentie een briefing laten verzorgen over het
project ´Vervanging F-16´. Gezien de brief van de Algemene Rekenkamer
vervult de monitoring een belangrijke rol en zal de informatie uit de
monitoring de basis vormen voor informatie aan de minister en de
Tweede Kamer. Ik wacht de bevindingen van de Algemene Rekenkamer af en
zal de informatie die mij wordt verstrekt gebruiken in het verdere
verloop van het project.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Ministerie van Defensie