Ministerie van Defensie


---

Brieven aan de Kamer

---

Activiteiten van de Algemene Rekenkamer t.a.v. het project ´Vervanging F-16´

7-10-2005 14:21:00

Tijdens het Algemeen Overleg (AO) van 30 maart jl. zijn de activiteiten van de Algemene Rekenkamer ten aanzien van het project ´Vervanging F-16´ aan de orde geweest. Op 15 juli heeft de Tweede Kamer een brief ontvangen waarin de Algemene Rekenkamer haar activiteiten toelicht. Op 19 september hebben de Vaste Commissie voor Defensie en de commissie voor de Rijksuitgaven bij brief onder nummer 05-DEF-B-067 gevraagd een reactie te geven op deze brief in relatie tot mijn opmerkingen tijdens het Algemeen Overleg. Ik zal dat doen aan de hand van de hoofdlijnen uit het AO en de brief van de Algemene Rekenkamer, om daarna een algeheel oordeel te kunnen presenteren.

Tijdens het AO heb ik gezegd dat de Algemene Rekenkamer al sinds 2003 het JSF-project monitort met betrekking tot de doelstelling die de Nederlandse regering zich heeft gesteld: het beste product tegen de laagst mogelijke prijs. Daarnaast heb ik gemeld dat wordt bezien of de doelstelling van inschakeling van de Nederlandse industrie wordt waargemaakt. Tenslotte heb ik verwoord dat de Algemene Rekenkamer nog in 2005 een bijeenkomst van de Rekenkamers van andere deelnemende landen zou organiseren, waarop de Rekenkamers op grond van dezelfde gegevens met elkaar zouden kunnen spreken.

In de brief van 15 juli geeft de Algemene Rekenkamer te kennen dat de monitoring zelfs eerder is gestart, te weten in 2002, direct na het regeringsbesluit tot deelname aan de ontwikkelingsfase van de JSF. Het begrip monitoring wordt nader gespecificeerd; er wordt informatie verzameld om antwoord te kunnen geven op vragen als ´Wat is het doel?´, ´Welke beleidsprestatie wordt geleverd?´ en ´Wat gaat het kosten?´. Tevens wordt de wijze waarop toezicht plaats heeft toegelicht. Tenslotte meldt de Algemene Rekenkamer dat nog geen diepgaand onderzoek heeft plaatsgevonden en dat er nog geen onderzoek naar de internationale aspecten van de JSF is uitgevoerd. Over de internationale aspecten wordt vervolgens medegedeeld dat er een samenwerkingsverband van de Supreme Audit Institutions (SAI´s) wordt gestart, dat voor het eerst bijeen zou kunnen komen op 22 en 23 september. Tenslotte wordt gezegd dat de Algemene Rekenkamer zich beraadt over de vraag of de minister en de Tweede Kamer zullen worden geïnformeerd op basis van de informatie die wordt verkregen uit de monitoring en zo ja, over de manier waarop dit zal geschieden.

Ik constateer dat de brief van de Algemene Rekenkamer overeenstemt met wat ik tijdens het AO heb betoogd. De algemene begrippen die ik voor de omschrijving van monitoring heb gebruikt, zijn door de Algemene Rekenkamer nader gespecificeerd. Het doet me deugd dat het door mij aangekondigde voornemen van de Algemene Rekenkamer om een vergadering met de Rekenkamers van de partnerlanden te houden, door de Algemene Rekenkamer SAI-conferentie genoemd, inderdaad op 22 en 23 september heeft plaatsgevonden. Hiermee lijken de internationale aspecten van dit project beter te worden afgedekt. Ik wil hierbij niet onvermeld laten dat ik vanuit Defensie medewerking heb laten verlenen aan de voorbereiding van deze conferentie, door een delegatie van de Algemene Rekenkamer met vertegenwoordigers van Defensie in twee sessies uitvoerig informatie over het project te laten uitwisselen. Tevens heb ik tijdens de conferentie een briefing laten verzorgen over het project ´Vervanging F-16´. Gezien de brief van de Algemene Rekenkamer vervult de monitoring een belangrijke rol en zal de informatie uit de monitoring de basis vormen voor informatie aan de minister en de Tweede Kamer. Ik wacht de bevindingen van de Algemene Rekenkamer af en zal de informatie die mij wordt verstrekt gebruiken in het verdere verloop van het project.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE