Gemeente Geldermalsen

Onderzoek ANWB broddelwerk

7 oktober 2005 - De ANWB heeft een onderzoek verricht naar de sociale veiligheid rond p+r-parkeerterreinen. De situatie bij het NS-station Geldermalsen komt uit dit onderzoek als op twee na slechtste (na Almelo en Rotterdam Kralingse Zoom) in Nederland uit de bus. Hieromtrent is op 6 oktober jl. door de ANWB een persbericht verspreid.

Desgevraagd kon de ANWB het gemeentebestuur niet van een deugdelijk onderzoeksrapport voorzien. Gesproken wordt over de verspreiding van circa 4500 enquêteformulieren op ongeveer 100 locaties. Later blijkt, dat het gaat het reacties die via hun website bij de ANWB zijn binnengekomen. Bij nader inzien blijkt de kritiek zich niet te richten op de totale parkeersituatie rond het NS-station Geldermalsen, maar uitsluitend op het westelijk - aan de Deilse kant gelegen parkeerterrein. Dit blijkt niet uit het persbericht.

In totaal hebben 700 personen hun mening gegeven over 96 parkeerterreinen. Het is de vraag of een gemiddeld aantal respondenten van 7,29 wel representatief voor alle gebruikers van de parkeerterreinen mag worden geacht. Uit de ontvangen reacties wordt geciteerd, dat er zeer regelmatig ruiten worden ingeslagen, wordt ingebroken en dat er vernielingen plaatsvinden. In een brief aan het gemeentebestuur wijst de ANWB op de slechte verlichting van het terrein en het feit dat de sociale veiligheid hier als onvoldoende wordt ervaren.

Het gemeentebestuur onderkent het feit, dat de situatie op met name het parkeerterrein aan de westzijde van het NS-station verbetering behoeft. De benadering van de ANWB wordt echter als onzorgvuldig beschouwd. Sterker nog, het lijkt op broddelwerk en wordt gezien als een onnodige versterking van een gevoel van sociale onveiligheid wat niet door harde cijfers en de werkelijkheid kan worden onderbouwd.

Immers, de gemeente kan hier eigen, wel gefundeerd, onderzoeksmateriaal tegenover stellen. Geruime tijd geleden hebben de gemeenten langs de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen zich verbonden in een handhavingsarrangement Merwede-Lingelijn. Het betreft hier een gezamenlijk project om te komen tot verbetering van de sociale veiligheid op en rond de stations langs deze spoorlijn, waaronder dus ook Geldermalsen. Fasegewijs worden in het kader van dit arrangement activiteiten uitgewerkt zoals bijvoorbeeld extra toezicht in de trein. Momenteel is een project met cameratoezicht in voorbereiding. Na een zogenaamde 0-meting in het tweede kwartaal van 2004 hebben er inmiddels nog vier metingen plaatsgevonden om het verloop en resultaten van dit project goed te monitoren. Ten opzichte van de situatie in andere deelnemende gemeenten komt het NS-station Geldermalsen bepaald niet als slechtste uit de bus. Het aantal incidenten is in het afgelopen jaar zelfs licht gedaald. Uit de eigen monitoring blijkt dat de sociale veiligheid zowel overdag als s-avonds met ongeveer een rapportcijfer 7 wordt gewaardeerd. Daarmee wil het gemeentebestuur nadrukkelijk niet gezegd hebben, dat er dus niets gebeurt en dat de situatie daarom geen aandacht verdient. Het is echter wel goed, een en ander in een juist perspectief te plaatsen.

Het gemeentebestuur werkt aan de uitwerking van een Masterplan Stationsomgeving. Belangrijke doelstelling van dit plan is de verbetering van de sociale veiligheid op en rond het NS-station. De eerste plannen voorzien in een situering van de hoofdontsluiting van het station, de ontsluiting voor het aansluitende openbaar vervoer en een nieuw transferium aan de westzijde. Ook aan de oostzijde zal de stationsomgeving een ingrijpende verandering ondergaan. Deze maatregelen zullen er ongetwijfeld toe bijdragen dat de sociale veiligheid in deze omgeving in de toekomst aanmerkelijk zal verbeteren.