AutoRai

Honda pionier op gebied van bescherming kwetsbare verkeersdeelnemers

(10/7/2005)
Per 1 oktober 2005 zijn nieuwe EU-richtlijnen van kracht met als doel kwetsbare verkeersdeelnemers beter te beschermen als zij onverhoopt in botsing komen met een auto. Honda begon al in 1988 met onderzoek hiernaar.
Drie actuele modellen kwamen op dit gebied al als beste uit de Euro NCAP test kwamen: de Honda Jazz, FR-V en CR-V.

Door fabrikanten te dwingen de voorkant van toekomstige autoâs te veranderen, hoopt de Europese Unie het aantal dodelijke ongevallen onder voetgangers, fietsers en motorrijders terug te dringen en de ernst van de verwondingen te verminderen. De nieuwe richtlijn heeft met name betrekking op de voorbumper en motorkap. Sinds 1 oktober 2005 moeten alle nieuwe modellen aan de nieuwe regels voldoen en met ingang van 2013 alle autoâs die in de EU te koop zijn.

Geen ander merk presteert zo goed als Honda
Honda is al jarenlang een uitblinker op het gebied van voetgangersveiligheid. De Civic, die binnenkort wordt opgevolgd door een nieuwe generatie, en de Stream behaalden al in 2001 drie sterren (van de vier die te behalen zijn) voor dit onderdeel van de Euro NCAP test. In 2002 scherpte Euro NCAP de test- en beoordelingscriteria aan, maar Honda scoorde onverminderd goed. Dat bleek meteen dat jaar, toen de CR-V drie sterren behaalde. Een ongekende prestatie voor een SUV. Ook de Jazz en FR-V zijn goed voor drie sterren. Met deze testresultaten staat Honda op unieke hoogte.

Nieuwste ontwikkeling: motorkap die extra ruimte maakt In 2004 presenteerde Honda een motorkap die aan de kant van de voorruit tien centimeter omhoog komt zodra er een voetganger op belandt. Hierdoor ontstaat extra ruimte tussen de relatief zachte motorkap en het harde motorblok.

Met deze motorkap, die reageert op de input van sensoren in de voorbumper, zijn de verwondingen aan het hoofd zoân veertig procent minder ernstig. Deze motorkap is een vervolg op speciale constructies die in nieuwe Hondaâs zijn terug te vinden, zoals bevestigingspunten van de ruitenwissers die meegeven bij een botsing, aangepaste motorkapscharnieren, zoveel mogelijk ruimte tussen motorkap en motorblok en een doordacht ontwerp van voorbumper en voorspatborden.

Zeer geavanceerd indoor crashcentrum
Honda onderzoekt aanrijdingen met voetgangers, (brom)fietsers en motorrijders sinds 2000 in een speciaal crashcentrum in Tochigi, Japan. Dit is âs werelds eerste indoor crashcentrum waarin twee voertuigen onder vrijwel elke denkbare hoek (in stappen van 15º) met elkaar in botsing kunnen komen. In veel andere testcentra worden voertuigen alleen tegen vaste barrières gereden. In Tochigi is het ook mogelijk om aanrijdingen te simuleren tussen autoâs die met verschillende snelheden rijden en tussen autoâs en bijvoorbeeld motoren of vrachtwagens. Voor botsproeven met voetgangers heeft Honda zelfs speciale testpoppen ontwikkeld. Sinds 2000 wordt gewerkt met de testdummy Polar II. Het testcentrum in Tochigi is maar liefst 41.000 m2 groot.

The Power of Dreams
Al deze inspanningen komen voort uit de uitdagende filosofie die is samengevat in de Honda-slogan âThe Power of Dreamsâ. Het komt erop neer stap voor stap uitdagingen aan te gaan en nieuwe dromen te verwezenlijken. Honda wil graag dat de producten, technologie en diensten iets bijdragen aan de maatschappij. Het pionierswerk op het gebied van voetgangersveiligheid is daar een goed voorbeeld van.