Gemeente Noordwijk

BEGROTING 2006 NOORDWIJK GEPRESENTEERD
Op donderdag 6 oktober jl. hebben burgemeester en wethouders van Noordwijk de voorstellen voor de programmabegroting 2006 gepresenteerd. Het college is verheugd over de uitkomsten, met een financieel gezonde situatie als uitgangspunt voor de komende jaren. De begroting sluit en de reserves zijn op orde. In de begrotingsvoorstellen zijn de wensen en accenten verwerkt die de gemeenteraad voor de zomer in de kadernota heeft aangegeven.

Financiële situatie gezond
De financiële situatie van de gemeente Noordwijk is weer gezond. Na jaren van bezuinigingen en lastenverzwaringen is er nu ruimte ontstaan de belastingdruk, geleidelijk te verminderen. De jaarlijkse stijging van vier procent gaat met een half procent per jaar omlaag tot een stijgingsniveau van twee procent. Het niveau van de toeristenbelasting is bevroren op dat van 2005. Ook de parkeergelden gaan in 2006 niet omhoog. Het bedrag dat de gemeente misloopt door de maatregel van het rijk om het gebruikersdeel van de onroerend-zaakbelastingen (OZB) te laten vervallen, compenseert het rijk in de algemene uitkering aan de gemeente.
Burgemeester en wethouders hebben in de begroting 2006 het besluit verwerkt tot het heffen van precario op ondergrondse kabels en leidingen. Ook de bouwleges en parkeergelden leveren de gemeente in 2006 meer op dan voorzien.

Vernieuwen, sociaal en veilig
Het gemeentebestuur bouwt aan de toekomst, wil vernieuwen, maar Noordwijk tevens sociaal en veilig houden. Vertaald naar de lange termijn past dit voornemen in de Toekomstvisie Noordwijk 2025 die de gemeenteraad vorig jaar vaststelde. Vertaald naar 2006 doet het college de volgende concrete voorstellen: voor de terreinen Volksgezondheid en Zorg, Maatschappelijke dienstverlening, Sociaal cultureel werk en Vrijwilligerswerk wordt de begroting structureel verhoogd met een bedrag 300.000. Daarnaast is een al ingeboekte bezuiniging van 100.000 op sport uit de voorstellen voor 2006 geschrapt.

De programmabegroting bevat verder voorstellen voor de volgende investeringen en plannen:

- Nieuwe regelgeving voor handhaving en het bestrijden en voorkomen van overlast.

- Een eigen speelplek voor de jeugd in Noordwijk aan Zee.
- Minimaal 250 woningen met de intentie 30% in de sociale sector.
- Meer kwaliteit in de openbare ruimte de wegen, het groen, het straatmeubilair, de speeltoestellen door een modern beheer- en onderhoudssysteem.

- Herstel van de cultuurhistorische waarden van het Dompad, de oudste verbindingsroute tussen Noordwijk-Binnen en Noordwijk aan Zee.
- Noodlokalen die nu voor het welzijnswerk (jong en oud) beschikbaar zijn, worden vervangen door nieuwbouw in Morgenster, Boechorst en Vinkeveld.

- Het huisvestingsplan basis- en voortgezet onderwijs biedt oplossingen voor onderwijsvraagstukkrn van de Northgo, de Duinpieper en voorziet een school in Boechorst.

- Het Space Business Park wordt een bedrijvenpark voor hoogwaardige technische bedrijven en instellingen met activiteiten gelieerd aan de ruimtevaarttechnologie.

- Er is geld vrijgemaakt voor de uitvoering van het Seniorenbeleid, de nota Wikken en Wegen en projecten Welzijn en Volksgezondheid.
- Een versterkte en veilige kustverdediging.

Rijksbeleid en omvang regelgeving belemmeren ambitie In de brief waarin het college de begrotingsvoorstellen aan de gemeenteraad aanbiedt blikt het ook terug op de voorbije bestuursperiode. Het meest kenmerkend daarin is geweest de ambitie van het bestuur om betrouwbare fundamenten te leggen voor een goede en gezonde toekomst van Noordwijk en de Noordwijkers, het bereiken van een prettige en veilige leefsfeer en het zo snel mogelijk opheffen van niet aanvaardbare situaties.

Het college stelt vast dat twee factoren die ambitie tegenwerken. Allereerst is dat het rijksbeleid. De rijksoverheid behandelt de gemeentelijke overheid meer en meer als een zetbaas, die blind, doof en zwijgend het rijksbeleid dient uit te voeren. Volgens het college is dat een miskenning van de werkelijkheid, want de burger ervaart de werking van de democratie en de overheid vooral in zijn/haar eigen leefsfeer, de gemeente dus. Het kabinetsbeleid zou dan ook gericht moeten zijn op het versterken van de lokale democratie, inclusief het mogelijk maken van eigen financiële keuzes.

De tweede tegenwerkende factor is de wet- en regelgeving. Door de omvang daarvan heeft deze een negatief effect gekregen op de slagkracht van de gemeentelijke overheid. Dit wordt onder meer in de hand gewerkt door het feit, dat in de samenleving meer en meer via juridische procedures met elkaar wordt gesproken dan anderszins.

Het college stelt vast dat de afgelopen drie jaren veel in gang is gezet. De Toekomstvisie Noordwijk 2025 is vastgesteld, de bestuurskracht is gemeten, de badplaatsontwikkeling krijgt meer en meer vorm, de revitalisering van Noordwijk-Binnen wordt gestructureerd aangepakt, het landelijk gebied krijgt hernieuwde aandacht, het vrijwilligerswerk en de zorg voor senioren hebben prioriteit, het belang van de sport is herijkt, er wordt volop gebouwd en bovenal is de financiële positie van de gemeente weer robuust. Het is de zaak van het gemeentebestuur deze ontwikkelingen het komende begrotingsjaar verder vorm te geven en aan de Noordwijkse gemeenschap over te dragen. Dit betekent vasthouden aan uitgezet beleid, open staan voor noodzakelijke aanpassingen en het blijven reserveren van de noodzakelijke financiële ruimte.

Bouwen aan vertrouwen
Het college spreekt de hoop uit dat de stappen die zijn gezet in deze raadsperiode naar nieuwe, open en controleerbare verhoudingen onomkeerbaar zijn. Deze lijn die in 2004 is ingezet moet na de verkiezingen van maart 2006 worden voortgezet. Het college ziet dit bouwen aan vertrouwen als een permanente opdracht.

Noordwijk, 6 oktober 2005
Gemeente Noordwijk/Communicatie, tel. 071-3660451

Voor inlichtingen en opmerkingen: mail de gemeente Noordwijk : gemeente@noordwijk.nl

laatste aanpassing: 07-10-2005