AOb: kinderopvang is uitdaging voor onderwijs én opvang
Algemene onderwijsbond aob
Goede samenwerking school en opvang heeft visie, businessplan en geld nodig
Kinderopvang: uitdaging voor onderwijs en opvang
Utrecht, 7 oktober 2005. De Algemene Onderwijsbond (AOb) wil constructief meedenken over
een antwoord op de vraag hoe buitenschoolse opvang en onderwijs beter op elkaar kunnen
worden afgestemd. De AOb staat dan ook niet bij voorbaat afwijzend tegenover een
belangrijke rol voor de school in het opvangvraagstuk. Wel vindt de bond dat in de
huidige discussie voorbij gegaan wordt aan de noodzakelijke randvoorwaarden: goed
gekwalificeerd personeel, waarbij onderkend wordt dat opvang en onderwijs twee
verschillende activiteiten met bijbehorende expertises zijn, adequate huisvesting en een
realistisch plan waarin de huidige situatie wordt afgezet tegen het ideaalbeeld. Dus: een
visie, businessplan en geld.
Walter Dresscher, voorzitter Algemene Onderwijsbond: [Het is terecht om te pleiten voor
een betere aansluiting van de buitenschoolse opvang op de schooltijden. Het is ook
terecht dat voor de schoolorganisatie hierin een belangrijke taak wordt gereserveerd. Dit
betekent alleen wel dat er eerst moet worden vastgesteld wat er nu is, wat er nodig is en
wat het kost om de huidige situatie hierop aan te passen. En geld om dit uit te voeren.
Zolang daar te gemakzuchtig over wordt gesproken, zoals nu het geval is, moeten we uit
angst dat de leerkrachten het straks op hun bord krijgen, de hakken in het zand zetten.
Niet vanwege de achterliggende idee, wel vanuit de ondoordachte aanpak van het probleem.]
Onderwijs is iets anders dan buitenschoolse opvang. Kinderen mogen niet het idee krijgen
van 07.30 uur tot 19.30 uur op school te zitten. Dat betekent ook dat het onderwijs
verzorgd moet worden door gediplomeerde onderwijsvakmensen en dat voor de opvang buiten
de schooltijden voldoende gediplomeerd vakkundig personeel aanwezig is: pedagogische
professionals die overweg kunnen met de dynamische groepsinteractie onder kinderen,
waaronder pestgedrag en uitsluiting, en het verzorgen van activiteiten. Ook voor de
huisvesting moet erkend worden dat het om twee verschillende activiteiten gaat. Veel
schoolgebouwen zijn oud en zelfs al bijna niet meer geschikt voor het hedendaagse
onderwijs. Sport- en spelactiviteiten zijn in deze gebouwen niet onder te brengen. Ouders
zouden ook nooit willen dat hun kroost na schooltijd verplicht wordt in hetzelfde lokaal
te blijven zitten en ernstig beperkt wordt in zijn activiteiten vanwege krappe behuizing.
Walter Dresscher, AOb: [Wat dus nodig is, is alle partijen die bij 'het' kind betrokken
zijn, van de huidige buitenschoolse opvang tot school, inclusief het buurthuis en de
sportvereniging, om de tafel krijgen en verplichten een gezamenlijk plan op te stellen.
Niet als extra taak binnen de huidige setting, maar waarvoor iemand apart wordt
aangesteld met verantwoordelijkheden en budget. Scholen kunnen, moeten zelfs hierin een
belangrijke verantwoordelijkheid krijgen. Mits ze daarvoor mensen en middelen krijgen.]
De AOb is uitermate ontevreden over de manier waarop deze plannen tot stand zijn gekomen:
er wordt gepraat over de taak voor het onderwijs, zonder te praten mét
vertegenwoordigers van het onderwijs. Donderdag 13 oktober zou een intentieverklaring
ondertekend worden over de ouder-schoolbetrokkenheid. In deze verklaring staat niets over
de huidige plannen, terwijl dat er alles te maken heeft. De AOb zal deze verklaring niet
ondertekenen, zo heeft de AV vandaag in een speciale urgentiemotie besloten. Walter
Dresscher: Wat heeft het voor nut met de vertegenwoordigers van de beroepsgroep te
praten en verklaringen op te stellen, als we bij de wezenlijke beslissingen niet
betrokken worden. We willen graag met de betrokken ministeries en besturenorganisaties om
de tafel, om een visie en businessplan te ontwikkelen. Maar om achteraf geconfronteerd te
worden met een plan dat aan de borreltafel is ontstaan, daar passen we voor]
nadere informatie: marc mathies, (pers)voorlichter AOb, 030.2989.210 / 06.5341.0159