Nederlands model voor Internationaal Onderwijs in gevaar

Institute of social studies

PERSBERICHT

Den Haag, 7 oktober 2005

Nederlands model voor Internationaal Onderwijs in gevaar

Al meer dan een halve eeuw bestaan er in Nederland instituten voor internationaal onderwijs. Deze instituten verzorgen hoger onderwijs op uiteenlopende terreinen voor mensen uit ontwikkelingslanden. Een vorm van ontwikkelingssamenwerking, gestart na de Tweede Wereldoorlog, die nergens in de wereld in dezelfde vorm bestaat. Maar hoe lang houdt dit model nog stand? Nederland had een voortrekkersrol, maar dreigt deze nu te verliezen. Hoe lang nog kan een medewerker van een universiteit in Kenia promoveren in Den Haag, of een journalist uit Venezuela verder geschoold worden in Hilversum? En wat gebeurt er met de samenwerking van de Nederlandse instellingen met universiteiten in Vietnam, India en Namibië?

Deze vragen stelt professor dr. Louk de la Rive Box tijdens zijn inaugurele rede die hij op 13 oktober in de Grote Kerk in Den Haag houdt ter gelegenheid van de 53ste Dies Natalis van het Institute of Social Studies (ISS), de organisatie voor internationaal onderwijs waarvan hij sinds begin dit jaar Rector is.

In zijn rede, getiteld The Great Transformation in Higher Education . Into something rich and strange?, kijkt Louk Box naar de enorme veranderingen die gaande zijn in de 'markt' van het hoger onderwijs en die een ongekende mobiliteit van studenten teweeg brengen. Vrije markt-principes hebben hun intrede gedaan en de controle en bemoeienis van de overheid worden minder. Waar zal dit toe leiden? En wat zal het betekenen voor het unieke Nederlandse model?

De rede van professor Louk de la Rive Box wordt voorafgegaan door een academische processie van het ISS aan de Kortenaerkade naar de Grote Markt in Den Haag. Aan deze processie nemen behalve de hoogleraren en andere ISS-medewerkers ook honderden studenten deel.

De studenten van het ISS - 300 à 400 per jaar - zijn afkomstig uit meer dan 60 landen, voor het merendeel ontwikkelingslanden of zogenaamde transitielanden zoals Vietnam, China en Oost-Europese landen. Zij komen naar Nederland voor het behalen van een Masters-graad in Development Studies, het volgen van een PhD-programma of voor één van de kortere programma's. Alle studenten hebben in hun eigen land al een academische vooropleiding gevolgd en beschikken over enkele jaren werkervaring. De nadruk ligt sterk op het uitwisselen van ervaringen en gezichtspunten. Het ISS werkt nauw samen met universiteiten in zowel Azië, Afrika als Latijns Amerika.

Noot voor de pers:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Femke van der Vliet (vdvliet@iss.nl of tel. 070 4260472) Sandra Nijhof (nijhof@iss.nl of tel. 070-4260414)