Socialistische Partij
Snoepreisje: Antwerpen en Londen
09-10-2005 * De statenCommissie Verkeer gaat binnenkort naar Antwerpen
en Londen. Vier dagen in totaal is men weg. Een volstrekt zinloze reis
van volksvertegenwoordigers, waarbij vooral veel aan de inwendige en
zich amuserende mens wordt gedacht, die ook nog eens belastend is voor
het milieu. Dat alles voor heel veel belastingcenten.
De eerste dag van de reis komt men niet verder dan Middelburg. Daar
wordt vooral getafeld (lunch en diner) en er wordt overnacht in een
hotel. Totaal zo'n 3000 euro wordt er uitgegeven voor iets wat op 1
dag uit en thuis (nog voor het avondeten) afgehandeld had kunnen
worden. De agenda van de eerste dag behelst niet meer dan een
presentatie.
De tweede dag van de reis bust men naar Antwerpen, ook de bezigheden
-nog afgezien van de vraag of ze nuttig zijn- daar hadden gewoon in 1
dag afgehandeld kunnen worden. Met de trein ben je er in 2 uur en
iedereen in de Staten heeft een OV-kaart of iets wat er op lijkt, dus
de reis was dan ook nog gratis geweest. De bus heeft men
waarschijnlijk gekozen om gezamenlijk liedjes te kunnen zingen, wat in
een trein natuurlijk niet gaat. Immers, teambuilding is het
belangrijkste doel van deze reizen. Totaal zitten we nu al op 8 a
10.000 euro kosten. Kosten die niet nodig waren geweest, als men het
op 1 dag had gedaan en met de trein heen en terug had gereist. Kosten
die worden opgebracht door de Nederlandse belastingbetaler.
De derde en vierde dag gaan de reis naar Londen. Het programma is
tolheffing, iets cultureels facultatiefs en havens bezichtigen. Als
men er al iets aan heeft (tolheffing is een landelijk item), dan had
men voor heel wat minder geld een provinciaal ambtenaar naar Londen
kunnen sturen, die had beide `echte' zaken op 1 dag afgehandeld. Dat
was zinvoller geweest, want die had kennis van zaken, want het was
zijn of haar werkterrein en die had dus gericht vragen kunnen stellen
aan de Londense collega's. Maar daar wordt dus niet voor gekozen.
De statenleden willen alles met eigen ogen zien en omdat het een
algemeen geldend gegeven is, dat je van heel veel verplichtingen op
elkaar behoorlijk moe wordt (Nederland is het land waar men het vaakst
en meest part-time werkt) , moet ook de ontspanning goed geregeld
zijn, dus diner, hotel en culturele uitjes maken wat de reizende
statenleden betreft verplicht deel uit van de werkreis.
De reis eindigt met een vlucht terug naar Amsterdam. Wat kosten
betreft is dat waarschijnlijk iets goedkoper dan de trein onder het
kanaal door (die nam men wel heen richting Londen) maar wat milieu
betreft, is het dus pertinent veel schadelijker.