Ingezonden persbericht

Sterke comeback in hoofdrace A1 Grand Prix EuroSpeedway

Nadat Jos Verstappen in de sprintrace al in de eerste ronde de strijd moest staken na een aanrijding heeft hij zich tijdens de hoofdrace uitermate sterk gerevancheerd. Vanaf een 23e positie en ondanks een drive through penalty legde Verstappen voor A1 Team Netherlands beslag op een zevende plaats en haalde daarmee vier punten binnen.

De zondag begon voor het Nederlandse team redelijk goed met een zesde plaats in de warm up. Tijdens de start van de sprintrace was Verstappen, gestart als tiende, meteen voorin te vinden na een ijzersterke start. Helaas raakte Pakistan het linkerachterwiel van de Nederlander, die met een gebroken linker achterwiel ophanging weliswaar terug kon komen naar de pits, maar daar de strijd moest staken.

Tijdens de hoofdrace startte Verstappen uit de pitstraat, na wat koppelingsproblemen op de grid. Dit weerhield Jos er echter niet van om wederom een super inhaalrace te rijden. Een vroege pitstop, al na 2 ronden, die bovendien snel uitgevoerd werd door het goed getrainde team bracht A1Team Nederland nog verder naar voren. Helaas gooide een drive through penalty even roet in het eten. Maar Verstappen reed vanaf een zeventiende plaats binnen een paar ronden naar een zevende positie, daarmee zijn kunststukje van Brands Hatch herhalend.

Een safetycar situatie en verslechterende banden zorgden er mede voor dat Jos, ondanks de felle aanmoedigingen van het volop aanwezige, duidelijk hoorbare en niet te missen Nederlandse publiek, niet meer verder naar voren kon komen. Met de zevende plaats sleept Nederland weer vier punten binnen. Het team staat daarmee na twee A1 Grand Prix (4 races) op 8 punten.

De volgende race is over twee weken, op 23 oktober. Dan staat op het circuit van Estoril in Portugal de derde A1 Grand Prix of Nations op het programma.

Jos Verstappen "Het is jammer als je de eerste race eraf getikt wordt. Dan sta je gewoon 20 plaatsen naar achter. We lagen gewoon vijfde in die eerste bocht en als je als vijfde had kunnen vertrekken dan was het nog een heel andere race geworden. Ze tikten me net op de achterkant aan. Als ik daar iets meer plaats had gelaten dan was het misschien niet gebeurd, maar ja dat zie je niet. Je gaat zo snel de bocht in met de vliegende start. Dat gaat en gebeurt allemaal veel sneller en je kan niet helemaal linksachter in je spiegel gaan kijken. Voor je gebeuren ook dingen. Ze kwamen met z'n tweeen naar links toe, een samenloop van omstandigheden. Tuurlijk baal je op da moment, maar je kan er gewoon niets aan doen. Het gebeurt. Natuurlijk ben je dan heel blij als je uiteindelijk zevende wordt. We hadden een grandioze stop, echt waanzinnig goed. Dan krijgen we nog een drive through omdat we iets teveel met twee man aan een kant hadden gewerkt. Daar verlies je dan ook nog een plaats of drie door, maar dan toch een toch een zevende plek. Ik denk dat we gewoon waanzinnig tevreden moeten zijn. Het is hetzelfde als Brands Hatch en dat is zo leuk om te doen dan. Inhalen, anderen voor je gek maken en dan ernaast zetten dat ding, ja da's leuk". Op de vraag of de powerboost misschien 20 pk meer zou moeten hebben antwoord Jos; "Dan wordt inhalen misschien iets te makkelijk. Het helpt absoluut. Als je achter iemand zit en je drukt die knop in dan loop je ernaar toe en dan kan je hem echt wel uitremmen. Maar het probleem hier is de bocht voor het rechte stuk, daar moet je zo'n goede tractie hebben bij het opkomen van het rechte stuk. Zeker op het einde van de race was er helemaal niks meer over van de banden. Iedereen had er last van, maar als je net een autolengte voor zit, kan je iets eerder op het gas en da's genoeg. Dan haal je het net niet", aldus Verstappen die nog even met het hele team de Nederlandse fans, die luid aan het zingen en juichen waren, bedankte.

A1 Team Netherlands engineer Graham Taylor; "Het is duidelijk dat de tweede race beter was dan de eerste. Jos lijkt nu redelijk competitief. We kozen voor een vroege pitstop vanwege onze startpositie en we konden hierdoor nog verder naar voren opschuiven. Helaas kregen we een drive through penalty, vanwege wat ze (A1-red.) zien als het werken met twee man aan een hoek van de auto. Het staat nergens zwart op wit of uitgelegd in de regels, maar ze hebben ons mondeling gezegd dat het te monteren wiel niet mag rollen en bij ons rolde een wiel wel. Dus kregen we net als Brazilie en nog een ander team een drive through. De pitstop ging heel erg goed. Iedereen was kalm ondanks de problemen die we op de grid hadden. De auto moest van de grid afgeduwd worden, de jongens renden heen en weer. Het was een koppelingsprobleem dat we op de startopstelling hadden. We konden niet wegkomen, dus duwden ze ons van de grid af. De koppeling koelde af, we startten de auto weer, Jos reed naar het einde van de pitstraat en kon normaal wegkomen. Ze lieten hem redelijk snel gaan dus ik denk niet dat we daar heel veel tijd mee verloren hebben. Aan het einde van de eerste ronde lag hij 19e. Ik had al tegen mezelf gezegd, als hij 15e of hoger ligt laat ik hem langer buiten, zo niet dan maken we een vroege stop en hopen we op een safety car. We schoven goed naar voren op en Jos kwam terug vlak achter Canada en had een sterke race vanaf dat punt. Zevende van achterop de grid is goed, maar we moeten nog verbeteren en dat gaat zeker lukken.

Voor meer informatie stuur een e-mail naar ; info@a1teamned.com

Foto's (rechtenvrij, Wouter Schroder) :

- Jos in actie op de EuroSpeedway tijdens de hoofdrace

- Het team bedankt na de race de afgereisde Nederlandse supporters