Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

20-9-2005

Het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van VROM organiseren op 11 oktober een praktijkbijeenkomst over gemeentelijk accountmanagement voor ondernemers. De bijeenkomst biedt deelnemers de gelegenheid uitgebreid ervaringen uit te wisselen over vormen van accountmanagement, voorbeelden, 'best practices' en slaag- en faalfactoren.

Wat levert de praktijkbijeenkomst u op? U krijgt antwoord op vragen als:

* Aan mooie woorden geen gebrek, maar hoe voorkom je dat accountmanagement verzandt in 'vooral veel vergaderen'? Wat levert het op en hoe bereik je concrete resultaten? Voor welke missers, die collega's al gemaakt hebben, moet u waken?
* Onvrede is er altijd, zowel intern als bij ondernemers. Hoe zorg je voor (blijvend) draagvlak? Hoe ga je om met scepsis, te hoge verwachtingen en ongenoegen?

NB Dit is een herhaling van de bijeenkomst op 28 juni.

Doelgroepen
De bijeenkomst is gericht op:

* Beleidsambtenaren / afdelingshoofden van gemeenten die overwegen accountmanagement voor ondernemers in te gaan stellen; de bijeenkomst ondersteunt hen bij het zetten van een van de eerste stappen

* Ervaren accountmanagers; de bijeenkomst biedt hun de gelegenheid informatie, kennis en ervaringen uit te wisselen.

Programma
09.00 Ontvangst
09.30 Welkomstwoord en opening door de dagvoorzitter Een goed gesprek. Kort interview met:

* Patrick Ooms, EZ, projectleider Strijdige Regels
* Harry Boschloo, VROM, projectleider Omgevingsvergunning

10.00 Workshops aan de hand van gemeentelijke cases 10.50 Pauze
11.00 Flash dates
11.20 Tweede ronde workshops
12.10 Plenaire afsluiting
12.30 Lunch

Workshops

1. Help: ik wil een accountmanager!
Aan welke voorwaarden moet uw organisatie voldoen? Welke afwegingen maak je bij het invoeren van accountmanagement? Hoe communiceer je dit naar andere belanghebbenden in de organisatie? Hoe krijg je draagvlak? Twee gemeenten lichten hun ervaring toe, daarna discussie.


2. De praktijk van de (VROM-)omgevingsvergunning. De rol van accountmanagement bij de omgevingsvergunning. Twee pilotgemeenten lichten hun ervaringen toe, daarna discussie

Iedere deelnemer kan beide workshops volgen.

Flash-dates
Flash-dates zijn korte ontmoetingen tussen twee personen, die interesse in hetzelfde onderwerp hebben. De ene keer bent u een aanbieder van kennis over dit onderwerp, de andere keer bent u een vrager. Vooraf worden de 'vragers' en 'aanbieders' gecombineerd. Op de praktijkbijeenkomst hoort u wie u zult ontmoeten.

Locatie
De bijeenkomst vindt plaats bij de Eenhoorn in Amersfoort (tegenover het Centraal Station van Amersfoort). Zie voor verdere gegevens http://www.congres-eenhoorn.nl

Kosten
Deelname aan de bijeenkomst is gratis.

Inschrijving
Aanmelden kan via de site van EZ:
http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=34593. Er is plaats voor maximaal 50 personen.

Annulering
Mocht u onverwacht verhinderd zijn, geef dit dan per e-mail door aan strijdigeregels@minez.nl.

Inlichtingen
Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
* Hanneke Bogaerts, telefoon 070 - 379 70 76, j.m.bogaerts@minez.nl
* Els Huntjens, telefoon 030 - 239 35 35, e.huntjens@senternovem.nl
* Patricia Palmen, telefoon 070 - 339 25 21, patricia.palmen@minvrom.nl

Zie ook


* Dossier Vergunningen

* http://www.strijdigeregels.nl