ProRail

Persbericht

05-10-2005

ProRail plaatst hekken tegen spoorvandalisme

In opdracht van ProRail plaatst aannemer Strukton Railinfra nieuwe hekken langs beide zijden van het spoor onder het viaduct JC Kellerlaan in Hardenberg. De twee meter hoge en 70 meter lange hekken moeten voorkomen dat jongeren onder het viaduct spoorvandalisme plegen. De aannemer voert het werk uit van dinsdag 11 tot en met vrijdag 14 oktober.
Dit jaar zijn er in Hardenberg meerdere meldingen geweest van spoorvandalisme en is er éénmaal treinvertraging door ontstaan. Er zijn overwegbomen vernield, stenen naar treinen gegooid en grote voorwerpen op het spoor gelegd. Vandalen brengen behalve zichzelf, ook weggebruikers, treinreizigers en de machinist in gevaar. Door het afschermen van het spoor wil ProRail vandalisme voorkomen en de veiligheid rondom het spoor verbeteren.

Aanvullende maatregelen

Naast het plaatsen van hekken onderneemt ProRail andere maatregelen om spoorvandalisme tegen te gaan. Zo start in dit najaar een voorlichtingscampagne op het voortgezet onderwijs. Daarnaast is er toezicht op overwegen en langs het spoor door een particuliere bewakingsdienst. De toezichthouders spreken mensen aan op hun gedrag en sturen hen weg van het spoor. Dit jaar hebben zij al verschillende mensen weggestuurd die illegaal hun hond uitlieten in de spoorberm bij de overweg Floralaan. Als de bewakingsdienst mensen betrapt op zware vormen van vandalisme wordt de KLPD ingeschakeld.

Achtergrond problematiek

ProRail werkt er samen met vervoerders, gemeentes en spoorwegpolitie aan om de veiligheid op het spoor te verbeteren en de vertragingen terug te dringen. Ongeveer 10 procent van alle storingen in het treinverkeer wordt veroorzaakt door âderdenâ (=aanrijdingen, zelfdoding, spoorlopers en vandalisme).
Een machinist remt abrupt wanneer hij iemand op of vlakbij het spoor ziet. Hij schrikt en weet niet of de persoon op het spoor de trein ziet aankomen. Tot de spoorloper weg is, moeten alle treinen in beide richtingen stapvoets rijden en dit zorgt voor vertragingen. Â
Noot aan de redactie