Gemeente Geldrop-Mierlo
Publicatie 11 oktober 2005
Groot verkeersfeest!
BASISSCHOOL DE WINDROOS ONTVANGT BRABANTS VERKEERSVEILIGHEIDS LABEL
(BVL)
Op maandag 3 oktober overhandigde BVL-adviseur Theo Beks het BVL-Label
aan basisschool
De Windroos. Scholen die verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben
staan en veel aandacht besteden aan verkeersonderwijs, krijgen een
BVL-label. Wethouder Maasakkers toonde zich trots op basisschool De
Windroos, die nu als derde school in de gemeente het label mag voeren.
Natuurlijk was het feest. Het schoolplein was mooi versierd en
kinderen van De Windroos hadden verkeersborden ontworpen, waarvoor zij
prijzen ontvingen. Ook werd er een verkeersquiz gehouden en natuurlijk
was er limonade en iets lekkers voor de kinderen. Kortom, één groot
verkeersfeest !
BRABANTS VERKEERSVEILIGHEIDS LABEL (BVL)
Het BVL-project wordt gesteund door de gemeente. Het project heeft tot
doel de verkeersveiligheid voor de schooljeugd te bevorderen. Scholen
spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen komt de verkeerstheorie
aan de orde, maar ook de verkeerspraktijk. Als het nodig mocht zijn,
wordt ook de schoolomgeving aangepast en de verkeersveiligheid op
schoolroutes verbeterd. Alle basisscholen in de gemeente werken aan
het project mee. Naast de basisscholen De Ganzebloem en t Schrijverke
is basisschool De Windroos nu dus ook in het gelukkige bezit van het
BVL-label. Naar verwachting volgen op korte termijn meerdere scholen,
die het afgelopen jaar hard hebben gewerkt aan het verbeteren van de
verkeersveiligheid voor scholieren.
Publicatie 11 oktober 2005
Komt u ook?
LAAT U RONDLEIDEN DOOR HET GEMEENTEHUIS IN GELDROP
De gemeente organiseert de komende maanden bijna iedere week een
rondleiding door het gemeentehuis aan de Hofstraat in Geldrop. Op deze
manier wil zij inwoners van Geldrop-Mierlo de kans geven zich een
beeld te vormen van de huidige staat van het gemeentehuis.
Burgemeester Donders verzorgt afwisselend met loco-burgemeester Van
den Tillaar deze rondleidingen. Belangstellenden kunnen vragen stellen
en krijgen de gelegenheid om de staat van het gebouw en de werkplekken
met eigen ogen te beoordelen.
PROCES
Al jaren wordt in Geldrop gesproken over een betere huisvesting van
het bestuur en het ambtelijke apparaat. En dan liefst in een
toegankelijker, publieksvriendelijker gebouw.
In de raadsvergadering van mei 2005 heeft de raad het college van
Burgemeester en wethouders gevraagd om een aantal scenarios uit te
werken over de toekomstige huisvesting van de gemeente. De discussie
hierover is in volle gang.In de discussie komen een drietal opties aan
de orde: renovatie en aanbouw van het gemeentehuis in de Hofstraat
(scenario 1), huisvesting op locatie Molenstraat (scenario 2) of
huisvesting gemeentehuis Molenstraat in combinatie met derden
(scenario 3). Er is nog niets besloten. De komende tijd worden deze
scenarios verder uitgewerkt. De besluitvorming verkeert dus nog in een
beginstadium. De mening van u speelt hierin natuurlijk een belangrijke
rol. De komende periode wil de gemeente dan ook graag met u hierover
in dialoog. Zo worden er rondleidingen georganiseerd en vindt er tegen
het einde van het jaar nog een inspraakavond plaats. Kijkt u ook
gerust eens in het informatiecentrum in het gemeentehuis van Geldrop.
Hier vindt u alle relevante informatie over het proces rondom het
gemeentehuis en een maquette waarin de drie scenarios zijn opgenomen.
RONDLEIDINGEN
Een rondleiding neemt ongeveer een uur in beslag. Als u belangstelling
heeft, kunt u zich aanmelden via telefoonnummer: 040-2893893. Let op.
Er kunnen maximaal 15 personen deelnemen. Op de volgende dagen wordt
een rondleiding verzorgd. U bent van harte welkom!
13 oktober 10.30 uur
20 oktober 10.30 uur
27 oktober 10.45 uur
3 november 10.00 uur
10 november 10.30 uur
17 november 10.00 uur
1 december 10.00 uur
8 december 10.00 uur
15 december 10.30 uur
EXTRA AVONDRONDLEIDINGEN
De belangstelling voor de avondrondleiding van afgelopen week was
groot. Er zijn daarom twee nieuwe avondrondleidingen gepland.
20 oktober 18.30 uur
17 november 18.30 uur
Graag even aanmelden via telefoonnummer: 040-2893893. U bent van harte
welkom!
Publicatie 11 oktober 2005
Van 29 augustus tot 20 januari
Publicatie 11 oktober 2005
HONDENBELEID GEFASEERD INGEVOERD
Om de overlast van hondenpoep te verminderen, is vanaf 12 september in
de hele gemeente geldrop-Mierlo een nieuwe hondenbeleid
geïntroduceerd. Het is de bedoeling dat door middel van speciale
hondenuitlaatroutes, uitlaatstroken, hondenpoepbakken en
verbodsgebieden één van de grootse ergernissen binnen onze gemeente
tot een minimum wordt beperkt. Het hondenbeleid in de hele gemeente is
inmiddels overal uitgevoerd.
GEKLEURDE BORDJES
Om het hondenbeleid te kunnen uitvoeren, zijn er hondenuitlaatstroken
gemaakt. Deze zijn te herkennen aan een blauw bordje. Op de
hondenuitlaatstrook moet de hond verplicht aangelijnd zijn, maar
hoeven de uitwerpselen niet opgeruimd te worden. De uitlaatstroken
worden minimaal eens per twee weken gereinigd met een poepzuiger. In
het buitengebied van de gemeente Geldrop-Mierlo en waar elders
mogelijk is, zijn hondenuitlaatroutes gerealiseerd. De uitlaatroute is
aangegeven met groene bordjes. Hier hoeven de uitwerpselen niet te
worden opgeruimd en kunnen de honden los worden uitgelaten.Op plaatsen
waar geen mogelijkheden zijn om uitlaatstroken in te richten, zoals in
het centrum van beide kernen, bieden hondenpoepbakken
uitkomst.Tenslotte zijn er ook hondenverbodsgebieden, die door middel
van rode bordjes zijn aangegeven. Honden mogen hier helemaal niet
komen. Het gaat dan bijvoorbeeld om speelveldjes waar veel kinderen
spelen.
Bij alle gebieden waar geen bordje staat, blijven de oude regels van
kracht. Dat houdt dus in
dat hondenbezitters de uitwerpselen van hun honden zelf moeten
opruimen. Honden moeten altijd zijn aangelijnd en mogen in geen geval
op speelplaatsen komen of daarop uitgelaten worden.
HANDHAVING
Uiteraard is een goede handhaving het sluitstuk van het komende
hondenbeleid. De overlast door honden kan alleen verminderen als de
hondenbezitters zich aan de regels houden. Om dit te kunnen
controleren, zullen twee milieuwachters actief zijn. Zij kunnen
iedereen aanspreken die zich niet aan de regels houdt en zijn bevoegd
om een proces-verbaal uit te schrijven. Tevens controleren de
milieuwachters of de honden een hondenpenning dragen. Deze penning
toont aan dat de hondenbezitter voor zijn hond hondenbelasting heeft
betaald.
MEER INFORMATIE
Op de website www.geldrop-mierlo.nl vindt u kaartjes waarop staat
aangegeven welke bordjes er in uw wijk zijn geplaatst. Bij vragen of
klachten kunt u bellen met de speciale informatietelefoon:
040-2893992. Deze is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen
8.30 uur en 12.00 uur.
Publicatie 11 oktober 2005
Concept Lokale woonvisie Geldrop-Mierlo ter inzage
INSPRAAKAVONDEN LOKALE WOONVISIE GELDROP-MIERLO 2005-2015
Met ingang van 11 oktober 2005 ligt het concept van de Lokale
woonvisie Geldrop-Mierlo onder de titel Nog beter wonen in Geldrop en
Mierlo gedurende 4 weken ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke
Ontwikkeling, kantoor Hofstraat 4 (openingstijden van maandag tot en
met vrijdag van 9.00 tot 12.30). Wilt u de stukken buiten deze
openingstijden inzien, dan kunt u een afspraak maken met de heer
Wessels van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, telefoon 040-2893
764.
TER INZAGE
Het concept Lokale woonvisie Geldrop-Mierlo ligt vanaf 11 oktober vier
weken ter inzage. Binnen deze termijn kan iedereen schriftelijk of
mondeling op de plannen reageren. Schriftelijke reacties moeten worden
gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Geldrop-Mierlo, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Als u uw zienswijze
mondeling kenbaar wenst te maken, kunt u een afspraak maken met de
heer Wessels.
INSPRAAKAVONDEN
Er zijn bovendien twee inspraakavonden georganiseerd. Wij nodigen u
graag uit om op deze avond aanwezig te zijn.
1. De eerste inspraakavond vindt plaats op maandag 24 oktober 2005 van
20.00 tot 21.30 uur in zaal The Corner, Carlton De Brug, Arkweg 3-17
(ingang Sportcentrum, achterzijde) in Mierlo.
2. De tweede inspraakavond vindt plaats op woensdag 26 oktober 2005
van 20.00 tot 21.30 uur in het NH Hotel, Bogardeind 219 in Geldrop.
Tijdens deze avonden wordt het concept van de woonvisie toegelicht en
heeft u de gelegenheid tot het stellen van vragen. De schriftelijke
reacties worden gebruikt om de concept-woonvisie bij te stellen. De
bijgestelde woonvisie wordt vervolgens op 30 november door de
raadscommissie en op 22 december 2005 door de gemeenteraad behandeld.
GRAAG AANMELDEN
Wel verzoeken wij u uw aanwezigheid uiterlijk op 20 oktober 2005 voor
16 uur s middags te melden bij de receptie van het gemeentehuis,
telefoon 040-2893 893 of per e-mail aan s.wessels@geldrop-mierlo.nl.
MEER INFORMATIE
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer Wessels,
telefoon: 040-2893764.
Publicatie 11 oktober 2005
Donderdag 27 oktober
RAADSLID GUUS JANSSEN NEEMT AFSCHEID
DGG Raadslid Guus Janssen stopt per 1 november met zijn raadswerk.
Guus Janssen was in 1970 mede oprichter van DGG. Hij is het
langstzittende raadslid van Geldrop. Guus Janssen neemt op 27 oktober
tijdens de raadsvergadering officieel afscheid. Na afloop van de
reguliere raadsvergadering is er gelegenheid om hem een hand te
schudden. U bent van harte welkom.
De raadsvergadering wordt gehouden in SCC Hofdael aan de Molenstraat
in Geldrop en vangt om 19.00 uur aan en duurt tot 20.30 uur.
Publicatie 11 oktober 2005
Tot eind januari 2006
ONDERHOUD RIOLERING GELDROP-MIERLO
In de komende maanden, uiterlijk tot eind januari 2006, zal er
onderhoud plaats vinden aan het hoofdriool in bepaalde wijken van
Geldrop en Mierlo. In Geldrop zal dit zijn in de wijk Genoenhuis en
een klein gedeelte van Zesgehuchten. In Mierlo zijn dit de wijken De
Loo, Neerakkers2 en Ambachtweg.
De werkzaamheden bestaan uit het inspecteren en onder hoge druk
schoonspoelen van het hoofdriool. Als gevolg van het werken met hoge
druk is het raadzaam voorzorgs-maatregelen te nemen om overlast in
huis zoveel mogelijk te voorkomen. Met deze voorzorgsmaatregelen wordt
bedoelt dat u de deksel van het toilet, indien aanwezig, sluit en
eventueel verzwaard om openslaan te voorkomen. Tevens raden wij u aan
afvoeren af te sluiten.
Het is niet noodzakelijk dat bewoners tijdens deze werkzaamheden thuis
zijn.
Omdat momenteel nog niet bekend is wanneer het riool bij u in de
straat wordt gereinigd zult u één dag voorafgaand aan de werkzaamheden
een huis-aan-huis brief ontvangen.
MEER INFORMATIE
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer Lubeek van
de afdeling Openbare Werken. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via
de telefoonnummer 040-2893730.
Publicatie 11 oktober 2005
Donderdag 13 oktober
RAAD DISCUSSIEERT OVER GEMEENTEHUIS
Donderdagavond 13 oktober komt de gemeenteraad opnieuw bijeen om de
verschillende scenarios voor de gemeentelijke huisvesting te
bespreken. De raadsleden buigen zich over de vraag of de scenarios
goed zijn uitgewerkt en in hoeverre ze voldoen aan de eerder gestelde
eisen.
Hoewel u niet deel kan nemen aan de discussie is de bijeenkomst
openbaar en bent u dus van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn.
De bijeenkomst wordt gehouden in SCC Hofdael aan de Molenstraat in
Geldrop en vangt om 20.00 uur aan.
Publicatie 11 oktober 2005
Dinsdag 8 november
INFORMATIEAVOND NIEUWBOUWPLANNEN BASISSCHOL t KLOKHUIS
Op dinsdag 8 november om 19.30 uur vindt er een informatie-avond
plaats over de nieuwbouwplannen van basisschool 't Klokhuis aan de
Hazelaar 47. De bijeenkomst vindt plaats in het huidige schoolgebouw
onder voorzitterschap van wethouder Hoekman. Er wordt een toelichting
gegeven op de nieuwbouwplannen van deze basisschool. Ook wordt de
geplande verkeerssituatie en de herinrichting van het groen
toegelicht. Direct omwonenden krijgen informatie over de duur van de
bouw en de maatregelen die worden genomen om eventuele overlast zoveel
mogelijk te voorkomen. U bent van harte welkom.
Publicatie 11 oktober 2005
SRE GEEFT VERVOLG AAN BESLUIT BOSE
De Regioraad van het SRE heeft op 23 juni jl. het voorkeursalternatief
BOSE vastgesteld: op korte termijn inzetten op benuttingsmaatregelen
en openbaar vervoer en vanaf 2010 aanleg van het voorkeurstracé. Naast
het vaststellen van het voorkeursalternatief heeft de Regioraad
gevraagd onderzoek te doen, in aanvulling op het voorkeursalternatief,
naar een verbinding met de N279 en naar de mogelijkheden van gehele of
gedeeltelijke ondertunneling van het tracé.Tevens heeft de Regioraad
gevraagd de effecten te meten van het maatregelenpakket dat de komende
jaren gerealiseerd gaat worden. De wijze waarop de komende jaren het
besluit verder wordt uitgewerkt, heeft het SRE beschreven in een
strategienota.
AANVULLEND ONDERZOEK
De eerste stap van het vervolgproces is het onderzoeken van nut en
noodzaak van een verbinding tussen het voorkeurstracé en de N279. Dit
onderzoek is gekoppeld aan het onderzoek van de provincie
Noord-Brabant naar een verbreding van de N279. Dit onderzoek wordt dan
ook gezamenlijk met de provincie uitgevoerd.Parallel hieraan wordt
gestart met een onderzoek naar de haalbaarheid en de kosten van gehele
of gedeeltelijke ondertunneling van het voorkeurstracé, waarbij de
ligging van het vastgestelde voorkeurstracé niet ter discussie
staat.Het derde aanvullende verzoek van de Regioraad, het monitoren
van de uitgevoerde benuttingsmaatregelen en extra inzet van openbaar
vervoer, is ingebed in een regiobreed monitoringsplan.
INRICHTINGSPLAN
Om het voorkeurstracé in een ruimtelijk plan vast te kunnen leggen,
dienen allereerst de onderzoeksresultaten van een verbinding met de
N279 en van ondertunneling bekend te zijn. Daarna dient een
inrichtingsplan te worden opgesteld. In dit inrichtingsplan wordt,
door het SRE en de betrokken gemeenten, het voorkeurstracé in de
omgeving ingepast en wordt beschreven hoe en waar de schadelijke
effecten op natuur en landschap worden gecompenseerd.
BESTEMMINGSPLAN
Nadat het inrichtingsplan gereed is, dient dit te worden vastgelegd in
een juridisch bindend ruimtelijk plan. Op dat moment is naar alle
waarschijnlijkheid de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening van
kracht. Die wet maakt het mogelijk dat het SRE een regionaal
bestemmingsplan voor het voorkeurstracé vaststelt. Een dergelijk
bestemmingsplan zal altijd in goed overleg en samen met de gemeenten
en de provincie Noord-Brabant worden voorbereid. Gezamenlijke
verantwoordelijkheid, draagvlak en een efficiënte aanpak zijn het
uitgangspunt.
PLANNING
De uitkomsten van de aanvullende onderzoeken zijn eind 2006 bekend.
Vervolgens zal het inrichtingsplan medio 2008 worden afgerond, waarna
de bestemmingsplanprocedure kan worden gestart. Medio 2010 zullen de
procedures hiervoor zijn afgewikkeld, waarna met de aanleg van het
voorkeurstracé kan worden begonnen.
MEER INFORMATIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Cortenbach,
telefoon 040-2594568, e-mail: i.cortenbach@rez.sre.nl of Jean van
Zeeland, telefoon 040-2594558, e-mail j.vanzeeland@rez.sre.nl. Kijk
ook op www.sre.nl
BESCHRIJVING VOORKEURSALTERNATIEF
Het voorkeursalternatief is een pakket aan maatregelen, bestaande uit
benuttings- en openbaar vervoermaatregelen en uit de aanleg van een
tracé, inclusief flankerende maatregelen en mitigerende en
compenserende maatregelen.Gezien de variëteit en omvang van het
maatregelenpakket dient realisatie gefaseerd plaats te vinden. Het
uiteindelijke doel is een gefaseerde realisatie van het totale
maatregelenpakket in de periode tot 2020. Het in het
voorkeursalternatief opgenomen tracé loopt vanaf Bokt, om Gerwen, ten
oosten van Nuenen naar de A270. Vervolgens gaat het tracé over de
A270, de Collse Hoefdijk en ten oosten van Geldrop naar de A67. Tevens
is een parallel tracé opgenomen langs het Eindhovens kanaal om de
knelpunten op de Geldropseweg/ Eindhovenseweg op te lossen
Publicatie 11 oktober 2005
Campagne Maak van uw droom geen nachtmerrie! gestart
BRANDWEER ZUIDOOST-BRABANT VRAAGT AANDACHT VOOR BRANDVEILIGHEID
Vrijdag 7 oktober is de promotiecampagne voor de website
www.brandweer.nl/zuidoost-brabant van start gegaan. De Regionale
Brandweer stuurt vandaag posters en gratis kaarten naar alle
verloskundigenpraktijken, kraamafdelingen in ziekenhuizen, afdelingen
gynaecologie in ziekenhuizen, huisartsen, kinderdagverblijven,
brandweerkazernes, gemeentehuizen en bibliotheken in de regio
Zuidoost-Brabant.
Doelgroep van deze campagne is aanstaande ouders en gezinnen met jonge
kinderen. Deze groep mensen denkt na over veiligheid, op het moment
dat ze de verantwoording hebben of krijgen over een kind. We willen ze
ook laten nadenken over brandveiligheid en ze verwijzen naar de
website van de brandweer in de regio:
www.brandweer.nl/zuidoost-brabant voor nuttige tips.
WEBSITE REGIONALE BRANDWEER
Halverwege april van dit jaar heeft de brandweer in de regio
Zuidoost-Brabant haar website geïntroduceerd. De site is bedoeld voor
burgers in de regio Zuidoost-Brabant. Zij kunnen daar informatie
vinden over bijvoorbeeld brandveiligheid in en om het huis,
brandveiligheid op het werk, rampenbestrijding en over de brandweer
zelf.
De promotiecampagne krijgt vervolg in het eerste kwartaal van 2006.
Dan wordt een andere doelgroep aangesproken op hun brandveilig gedrag.
Publicatie 11 oktober 2005
Van 26 september tot 14 oktober
HEEZERWEG MIERLO OPNIEUW GEASFALTEERD
Maandag 26 september is gestart met het opknappen van de Heezerweg
tussen de Aardborstweg en het viaduct van de A67. De werkzaamheden
bestaan uit het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag over het oude
asfalt, hierna worden de bestaande in- en uitritten aangepast. De
werkzaamheden zijn op 14 oktober gereed. Tot die tijd is de weg open
(met enige verkeershinder) en zijn aanliggende panden bereikbaar.
MEER INFORMATIE
Heeft u naar aanleiding van dit bericht nog vragen, dan kunt u contact
opnemen met de heer F. Tijbosch van de afdeling Openbare Werken. Hij
is tijdens kantooruren te bereiken via telefoonnummer 040-2893753.
Publicatie 11 oktober 2005
Paardenliefhebbers opgelet!
TE HUUR: 2 PAARDENWEIEN IN DE COEVERING
In de wijk Coevering zijn aan het Eikenlaantje per direct twee
paardenweien te huur. De oppervlakte per wei bedraagt 4.135 m2. Per
perceel kan maximaal één paard worden gehouden. De huurprijs bedraagt
395,-- per jaar per wei. Inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo
kunnen hun interesse schriftelijk kenbaar maken tot en met 21 oktober
2005. U kunt uw brief richten aan de afdeling Ruimtelijke
Ontwikkeling, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Indien er zich meerdere
kandidaten aandienen zal onder deze kandidaten worden geloot. De
mogelijkheid bestaat om van de vorige huurder de bestaande afrastering
en stroomkist over te nemen. Voor meer informatie kunt u zich wenden
tot de heer Hermus (040 - 289 37 71) van de afdeling Ruimtelijke
Ontwikkeling.
Publicatie 11 oktober 2005
oktober gedurende 4 weken ter inzage. Op dinsdag 25 oktober vindt in t
Tapperijke in Mierlo een inspraakavond plaats. U bent van harte
welkom.
GENOMEN MAATREGELEN
TER INZAGE
oktober tot en met dinsdag 1 november ter inzage in het
INSPRAAKAVOND
Op dinsdag 25 oktober vindt een inspraakavond plaats. De avond, die
wordt voorgezeten door wethouder Maasakkers, vindt plaats in het t
Tapperijke, Markstraat 79 in Mierlo. U bent om 19.30 uur van harte
welkom. In verband met de organisatie verzoeken wij u uw komst vooraf
te melden. U kunt hiervoor contact opnemen met de receptie van het
gemeentehuis bereikbaar via telefoonnummer 040-2893893.
MEER INFORMATIE
respectievelijk 2893738..
Publicatie 11 oktober 2005
Voorontwerp-bestemmingsplan ter inzage
Wolfsven. Op dinsdag 11 oktober vindt er een inspraakavond plaats over
het voorontwerp bestemmingsplan. Tijdens deze avond, die wordt
voorgezeten door wethouder R. Hoekman, krijgt u een toelichting op de
plannen en kunt u vragen stellen of uw mening geven. U bent om 19.30
uur welkom in het restaurant van Bospark t Wolfsven in Mierlo.
TER INZAGE
Binnen de termijn van ter inzagenlegging kunt u schriftelijke
INSPRAAKAVOND
Op dinsdag 11 oktober vindt een inspraakavond plaats. De avond, die
wordt voorgezeten door wethouder R. Hoekman, vindt plaats in het
restaurant van Bospark t Wolfsven in Mierlo U bent om 19.30 uur van
harte welkom. In verband met de organisatie verzoeken wij u uw komst
voor maandag 10 oktober (16.00 uur) te melden. U kunt hiervoor contact
opnemen met de receptie van het gemeentehuis bereikbaar via
telefoonnummer 040-2893893.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer Verstraaten
van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, telefoon: 040-2893759.