Rechtbank Maastricht
Klantwaarderingsonderzoek 2005 van start
Maastricht, 11 oktober 2005 - De rechtbank Maastricht houdt in de
maanden oktober en november een klantwaarderingsonderzoek. De
uitkomsten kunnen leiden tot verbetering van onze kwaliteit.
De gerechten in Nederland werken onafgebroken aan verbetering op
allerlei fronten. De mening van onze professionele partners en de
rechtzoekende burgers is daarbij erg belangrijk. In 10 zogenaamde
maatrechtbanken, waaronder de rechtbank Maastricht, wordt momenteel,
onder begeleiding van het bureau Prisma, een klantwaarderingsonderzoek
uitgevoerd.
Vanaf vandaag worden bij onze rechtbank interviews gehouden onder
rechtszoekende burgers, waarbij alle sectoren meedoen. De rechtbank
maakt hierbij gebruik van eigen medewerkers, die zich enthousiast als
interviewer hebben aangemeld. De bedoeling is dat zij na afloop van
een zitting buiten de zittingzaal de rechtzoekenden interviewen.
Daarnaast krijgen de professionele partners in de week van 17 oktober
een vragenformulier toegestuurd met een begeleidende brief van de
president. Onder professionele partners worden o.a. verstaan:
advocaten, deurwaarders, officieren van justitie, vertegenwoordigers
van instanties als gemeenten, provincie en andere professioneel
gemachtigden.
Dit onderzoek is een vervolg op het in 2001 gehouden
klantwaarderingsonderzoek op basis waarvan de rechtbank Maastricht
verbeteringen heeft doorgevoerd. Zo werden de banken voor het publiek
in het atrium aangepast, zijn er maatregelen genomen om de uitloop van
zittingen te beperken en wordt er rechtbankbreed intervisie toegepast.
Door opnieuw een klantwaarderingsonderzoek te houden willen we
vaststellen of deze investeringen hebben geholpen en of er andere
verbeterpunten naar voren komen.
De uitkomsten van het onderzoek worden naar verwachting in mei 2006
gepubliceerd via deze website www.rechtspraak.nl.
Nadere informatie: Carol Pletzers, e-mail c.pletzers@rechtspraak.nl
Bron: Rechtbank Maastricht
Datum actualiteit: 11 oktober 2005 Naar boven