Rechtbank Maastricht


Klantwaarderingsonderzoek 2005 van start

Maastricht, 11 oktober 2005 - De rechtbank Maastricht houdt in de maanden oktober en november een klantwaarderingsonderzoek. De uitkomsten kunnen leiden tot verbetering van onze kwaliteit.

De gerechten in Nederland werken onafgebroken aan verbetering op allerlei fronten. De mening van onze professionele partners en de rechtzoekende burgers is daarbij erg belangrijk. In 10 zogenaamde maatrechtbanken, waaronder de rechtbank Maastricht, wordt momenteel, onder begeleiding van het bureau Prisma, een klantwaarderingsonderzoek uitgevoerd.
Vanaf vandaag worden bij onze rechtbank interviews gehouden onder rechtszoekende burgers, waarbij alle sectoren meedoen. De rechtbank maakt hierbij gebruik van eigen medewerkers, die zich enthousiast als interviewer hebben aangemeld. De bedoeling is dat zij na afloop van een zitting buiten de zittingzaal de rechtzoekenden interviewen. Daarnaast krijgen de professionele partners in de week van 17 oktober een vragenformulier toegestuurd met een begeleidende brief van de president. Onder professionele partners worden o.a. verstaan: advocaten, deurwaarders, officieren van justitie, vertegenwoordigers van instanties als gemeenten, provincie en andere professioneel gemachtigden.

Dit onderzoek is een vervolg op het in 2001 gehouden klantwaarderingsonderzoek op basis waarvan de rechtbank Maastricht verbeteringen heeft doorgevoerd. Zo werden de banken voor het publiek in het atrium aangepast, zijn er maatregelen genomen om de uitloop van zittingen te beperken en wordt er rechtbankbreed intervisie toegepast.

Door opnieuw een klantwaarderingsonderzoek te houden willen we vaststellen of deze investeringen hebben geholpen en of er andere verbeterpunten naar voren komen.

De uitkomsten van het onderzoek worden naar verwachting in mei 2006 gepubliceerd via deze website www.rechtspraak.nl.

Nadere informatie: Carol Pletzers, e-mail c.pletzers@rechtspraak.nl

Bron: Rechtbank Maastricht Datum actualiteit: 11 oktober 2005 Naar boven