Edelman - DLV


11 - 10 - 2005

Miss Chiquita is verloofd

Het ideale stel de kikker van de Rainforest Alliance vergezelt Miss Chiquita op de beroemde, gele vrucht. Rainforest Alliance gecertificeerde bananen arriveren in Europese supermarkten.

Sinds haar eerste verschijning in 1944 is Miss Chiquita een van de meest bekende iconen in de fruitbranche. Echter, op de rijpe leeftijd van 61 jaar, heeft ze eindelijk een geschikte partner gevonden in de tropische kikker die het symbool is van de Rainforest Alliance. De samenkomst van deze twee iconen op een nieuw label illustreert Chiquitas belofte dat haar bananen voldoen aan de strenge sociale en ecologische eisen die de Rainforest Alliance stelt.

Sinds 1992 implementeert Chiquita op haar plantages de duurzame productiestandaarden van de Rainforest Alliance. Chiquita kan nu genoeg bananen van gecertificeerde plantages leveren om supermarkten in Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland te voorzien.

Consumenten staan voor tal van keuzes als ze een supermarkt binnenstappen en het aanbod zal in 2006 alleen maar toenemen als de nieuwe bananenimportregels in werking treden, zegt Michel Loeb, President Chiquita Europe. Het nieuwe label laat mensen weten dat een Chiquita banaan niet alleen een gezonde kwaliteitsvrucht is, maar dat de banaan geteeld is met behulp van duurzame productiemethoden door mensen met de beste arbeidsomstandigheden in de branche. Voor Miss Chiquita is deze kikker zeker in haar prins veranderd!

Net als bij elk huwelijk wordt deze relatie onderhouden door toewijding en hard werken. Om Rainforest Alliance gecertificeerd te worden, moet elke plantage meer dan 200 criteria implementeren. Deze criteria omvatten bescherming van het milieu en de biodiversiteit alsook goede arbeidsomstandigheden voor de medewerkers. De Rainforest Alliance werkt met lokale milieuorganisaties samen om jaarlijks erop toe te zien dat deze criteria op alle plantages worden nageleefd.

Bananen staan nummer vier op de lijst van wereldwijde gewassen. Als een bedrijf als Chiquita verantwoorde landbouw omarmt, brengt dit grote voordelen met zich mee voor het milieu, de plantagemedewerkers en de consumenten, zegt Chris Wille, Chief of Sustainable Agriculture, Rainforest Alliance. De Rainforest Alliance certificering helpt consumenten de betrokkenheid en investering van het bedrijf te herkennen, om ze zo een gedegen beslissing te laten maken over wat ze kopen.

Chiquita voldoet niet alleen aan de Rainforest Alliance standaarden, maar richt zich ook op arbeidsrechten door de implementatie van de SA8000 (Social Accountability International) certificatie standaard. Chiquita sloot ook de baanbrekende raamwerkovereenkomst met betrekking tot arbeidsrechten met regionale en internationale vakbonden. Deze overeenkomst, die uniek is in de bananenbranche, is ondertekend door het IUF (International Union of Food Workers), COLSIBA (Coalition of Unions of Latin American Banana Workers) en Chiquita op 14 juni 2001 op kantoor van de International Labour Organisation in Genève.

Chiquita Brands International
Chiquita Brands International is een toonaangevende internationale producent, leverancier en handelaar van kwaliteitsbananen en andere verse fruitproducten die hoofdzakelijk onder het Chiquita® premium merk worden verkocht. Chiquita produceert bananen op sociale en milieuvriendelijke wijze. Meer informatie is te vinden op www.chiquita.com.

Rainforest Alliance
De Rainforest Alliance is een internationale milieuorganisatie die ecosystemen en de mensen en dieren die ervan afhankelijk zijn, beschermt. Dit doen ze door landgebruikmethoden, bedrijfsvoering en consumentengedrag te beïnvloeden. Met meer dan 30.000 leden, een budget van $10 miljoen en projecten in meer dan 58 landen, worden ze als toonaangevend gezien in het succesvol ontwerpen en implementeren van duurzame bosbouw, landbouw en toerisme programmas.

###