Edelman - DLV
11 - 10 - 2005
Miss Chiquita is verloofd
Het ideale stel de kikker van de Rainforest Alliance vergezelt Miss Chiquita
op de beroemde, gele vrucht. Rainforest Alliance gecertificeerde bananen
arriveren in Europese supermarkten.
Sinds haar eerste verschijning in 1944 is Miss Chiquita een van de
meest bekende iconen in de fruitbranche. Echter, op de rijpe leeftijd
van 61 jaar, heeft ze eindelijk een geschikte partner gevonden in de
tropische kikker die het symbool is van de Rainforest Alliance. De
samenkomst van deze twee iconen op een nieuw label illustreert
Chiquitas belofte dat haar bananen voldoen aan de strenge sociale en
ecologische eisen die de Rainforest Alliance stelt.
Sinds 1992 implementeert Chiquita op haar plantages de duurzame
productiestandaarden van de Rainforest Alliance. Chiquita kan nu
genoeg bananen van gecertificeerde plantages leveren om supermarkten
in Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Duitsland, Nederland,
Noorwegen, Zweden en Zwitserland te voorzien.
Consumenten staan voor tal van keuzes als ze een supermarkt
binnenstappen en het aanbod zal in 2006 alleen maar toenemen als de
nieuwe bananenimportregels in werking treden, zegt Michel Loeb,
President Chiquita Europe. Het nieuwe label laat mensen weten dat een
Chiquita banaan niet alleen een gezonde kwaliteitsvrucht is, maar dat
de banaan geteeld is met behulp van duurzame productiemethoden door
mensen met de beste arbeidsomstandigheden in de branche. Voor Miss
Chiquita is deze kikker zeker in haar prins veranderd!
Net als bij elk huwelijk wordt deze relatie onderhouden door
toewijding en hard werken. Om Rainforest Alliance gecertificeerd te
worden, moet elke plantage meer dan 200 criteria implementeren. Deze
criteria omvatten bescherming van het milieu en de biodiversiteit
alsook goede arbeidsomstandigheden voor de medewerkers. De Rainforest
Alliance werkt met lokale milieuorganisaties samen om jaarlijks erop
toe te zien dat deze criteria op alle plantages worden nageleefd.
Bananen staan nummer vier op de lijst van wereldwijde gewassen. Als
een bedrijf als Chiquita verantwoorde landbouw omarmt, brengt dit
grote voordelen met zich mee voor het milieu, de plantagemedewerkers
en de consumenten, zegt Chris Wille, Chief of Sustainable Agriculture,
Rainforest Alliance. De Rainforest Alliance certificering helpt
consumenten de betrokkenheid en investering van het bedrijf te
herkennen, om ze zo een gedegen beslissing te laten maken over wat ze
kopen.
Chiquita voldoet niet alleen aan de Rainforest Alliance standaarden,
maar richt zich ook op arbeidsrechten door de implementatie van de
SA8000 (Social Accountability International) certificatie standaard.
Chiquita sloot ook de baanbrekende raamwerkovereenkomst met betrekking
tot arbeidsrechten met regionale en internationale vakbonden. Deze
overeenkomst, die uniek is in de bananenbranche, is ondertekend door
het IUF (International Union of Food Workers), COLSIBA (Coalition of
Unions of Latin American Banana Workers) en Chiquita op 14 juni 2001
op kantoor van de International Labour Organisation in Genève.
Chiquita Brands International
Chiquita Brands International is een toonaangevende internationale
producent, leverancier en handelaar van kwaliteitsbananen en andere
verse fruitproducten die hoofdzakelijk onder het Chiquita® premium
merk worden verkocht. Chiquita produceert bananen op sociale en
milieuvriendelijke wijze. Meer informatie is te vinden op
www.chiquita.com.
Rainforest Alliance
De Rainforest Alliance is een internationale milieuorganisatie die
ecosystemen en de mensen en dieren die ervan afhankelijk zijn,
beschermt. Dit doen ze door landgebruikmethoden, bedrijfsvoering en
consumentengedrag te beïnvloeden. Met meer dan 30.000 leden, een
budget van $10 miljoen en projecten in meer dan 58 landen, worden ze
als toonaangevend gezien in het succesvol ontwerpen en implementeren
van duurzame bosbouw, landbouw en toerisme programmas.
###