AutoRai

Chevrolet Europe sluit derde kwartaal af met forse verkoopstijging

(10/11/2005)
Voor het derde achtereenvolgende kwartaal laat Chevrolet Europe een opmerkelijke verkoopstijging noteren.
Met een totale verkoop van 182.000 autoâs in de periode van januari tot en met september 2005 (vergeleken met 143.183 verkopen in dezelfde periode vorig jaar) zijn de verkopen van Chevrolet Europe met 27 procent toegenomen. Het marktaandeel is voor dezelfde periode van 0,91 procent gestegen naar 1,14 procent.

Hardy Spranger, Executive Director Chevrolet Europe, verklaart: âSinds de lancering van Chevrolet Europe in januari dit jaar zijn onze verkoopcijfers voortdurend gestegen. Dit kwartaal vormt daar geen uitzondering op en Centraal & Oost Europa waren daarbij de snelst groeiende markten (+86 procent). De Westeuropese markten vertoonden ook een voortdurende groei, zij het minder progressief. Wij verwachten dan ook dat wij eind dit jaar ruim 200.000 autoâs verkocht zullen hebben.â
De grootste groei, 86 procent, is dus gerealiseerd in Centraal & Oost Europa, met een verkoop van 64.000 verkopen in de periode januari-september vergeleken met 35.000 autoâs in dezelfde periode in 2004. In Polen namen de verkopen toe van 2.028 eenheden in 2004 naar 4.900 in 2005 en Chevrolet Rusland, dat pas dit jaar met haar activiteiten is gestart, heeft al 11.500 autoâs verkocht (waarbij de lokaal geproduceerde Chevrolet Niva niet is inbegrepen). Een enorme toename is ook genoteerd in de Oekraïne, waar dit jaar tot nu toe 20.800 autoâs zijn verkocht, vergeleken met 5.484 stuks in dezelfde periode vorig jaar.

De diverse markten in West Europa laten ook een voortdurende groei zien. West Europa noteerde een algehele groei van 7 procent aan het einde van het derde kwartaal, met een verkoop van 104.900 autoâs in vergelijking tot 98.265 autoâs in dezelfde periode vorig jaar. Portugal realiseerde een groei van maar liefst 154 procent, overeenkomend met een verkoop van 2.000 eenheden (vergeleken met 792 autoâs in 2004). Ook andere landen tonen een belangrijke groei, waaronder Noorwegen (108,6 procent), Denemarken (72,6 procent), Oostenrijk (53,5 procent), Duitsland (26,3 procent), Ierland (26,6 procent) en Zweden (20,1 procent). Het Verenigd Koninkrijk (9,9 procent), Nederland (7,0 procent), Frankrijk (6,7 procent), Finland (7,6 procent) en Italië (5,6 procent) hebben ook bijgedragen aan de algehele groei met voortdurend toenemende verkoopcijfers.

Het meest verkochte model in de eerste negen maanden was de Chevrolet Kalos met 74.000 verkochte eenheden, gevolgd door de Matiz met 45.000 verkopen.

Robert C.A. Tak, Directeur Sales & Marketing van Chevrolet Nederland: âOndanks de daling van de personenwagenmarkt in ons land hebben wij met het ânieuwe merkâ Chevrolet een stijging weten te bewerkstelligen van 7 procent. Met een marktaandeel van ruim 2 procent is Nederland één van de best presterende landen van West Europa.â