Toespraak van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz
van Haegen, tijdens het Schipholdiner op Schiphol
Dames en heren,
Voor we beginnen aan het dessert serveer ik u graag nog een "high in
the sky" toespraak. High in the sky als aanvulling op 'het
inspirerende "down to earth" verhaal van de minister over de
bereikbaarheid van Schiphol over land.
Ik vind het ontzettend leuk dat wij - twee `transportladies' - hier
vandaag tafels vol mainportmannen en een enkele collega-lady - mogen
toespreken.
Dit is al weer het vierde jaar dat ik u toespreek op dit diner.
Ik weet nog in 2002 - het jaar van mijn eerste Schipholetentje en dat
van mijn aantreden - zei iedereen tegen mij: er is geen vuiltje aan de
lucht in het Schipholdossier, je kunt lekker rustig aan doen.
De Nieuwe Schipholwet was net klaar en het uitgangpunt was duidelijk:
groei mogelijk maken binnen grenzen voor geluid en milieu.
Dus ik dacht: "elk jaar een gezellig dineetje en that's it."
Maar ik kan u zeggen relaxed achterover leunen was er niet bij:
* De fusie KLM-Air France maakte een golf van rood-wit-blauwe
emoties los. Velen voorspelden het einde van de wereld, maar de
fusie blijkt tot nu toe zelfs een succes (hoewel als de Fransen
lintjes uit gaan delen aan van Wijk, dan moet je je toch wat
zorgen gaan maken)
* We namen de vijfde baan in gebruik. Gerlach Cerfontaine ging zelfs
op zijn knieën, terwijl hij nu volgens mij nog wel eens op zijn
knieën bidt met de vraag waarom er toen niet voor een ander
systeem is gekozen
* Het herstel van de invoerfout leidde wederom tot een forse
discussie over betrouwbaarheid in het Schipholdossier. Gelukkig
lukte het snel om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en
realiseerden we een nooit eerder vertoonde snelle wetsaanpassing.
* De aandelenvervreemding van Schiphol is er deze zomer doorgekomen.
Een onderwerp waar wat mij betreft veel te veel over is gesproken
in relatie tot de onderwerpen die er echt toe doen. Eindeloze
discussies over de verkoop van een aantal aandelen, waar toch al
niet op gestuurd wordt, en dan krijgen we er zelfs nieuwe wet en
regelgeving voor terug om wel mee te sturen. Baanbrekend was in
ieder geval dat nu eindelijk besloten is om het te doen, in het
staartje wordt nog wat gesteggeld over de vorm.
* En tot slot hebben vliegtuigmaatschappijen als Onur Air en Fly Air
het afgelopen jaar voor een flinke dosis turbulentie. Met onze
nieuwe inspecteur voor de luchtvaart voorop hebben we laten zien
dat veiligheid voor ons op nummer een staat en ook de komende
periode zullen we mede naar aanleiding van recente
veiligheidsadviezen blijven inzetten op het vergroten van de
veiligheid op en rond de luchthaven.
Gelukkig is deze enerverende reis zonder ongelukken verlopen.
Maar ik kan u zeggen dat dit alles nog niets is bij wat er volgend
jaar komen gaat. Want volgend jaar gaat het om die ene cruciale vraag:
hoe ziet de toekomst van de mainport Schiphol eruit?
Die vraag ga ik dit voorjaar beantwoorden. Allereerst kom ik in
februari kom ik met de uitkomsten van de evaluatie van de Schipholwet.
Daarin gaat het over de laatste 3 jaar: hoe is de wet bevallen en
welke verbeteringen zijn mogelijk?
Daarmee zetten we alleen nog maar een kleine step forward.
Om in deze periode ook nog de big step forward te kunnen zetten, kom
ik tegelijkertijd in februari met de uitkomsten van het project
Mainport Schiphol.
Dat project biedt duidelijkheid over de ontwikkelingen op en rond
Schiphol in de toekomst, en ook over de rol van de overheid daarin.
Het gaat ons om een goed functionerende internationale luchthaven, ook
in de toekomst.
Het Mainportproject laat zien welke acties daar voor nodig zijn.
Vervolgens kom ik in april met een kabinetsstandpunt op beide stukken
waarin ik aan zal geven wat we op de korte en op de lange termijn gaan
doen om de mainport te versterken.
Dames en heren,
U begrijpt dat we een heel spannend jaar tegemoet gaan. Want zoals
altijd bij Schiphol gaat het om heel veel verschillende belangen.
Schiphol maakt altijd veel los.
Een mooi voorbeeld daarvan is de evaluatie. We hebben heel actief
gemeenten, bewonersplatforms en andere partijen betrokken bij het
evaluatieproces. Iedereen kon verbetervoorstellen indienen, en dat
hebben we geweten: we zijn ermee overspoeld. Ruim 600 voorstellen over
van alles en nog wat - van ander baangebruik tot betere communicatie -
vonden de weg naar VenW.
Er zat een aantal opvallende voorstellen bij. Zoals een
geluidsafhankelijke heffing voor luchtvaartmaatschappijen die in de
vorm van een overlastvergoeding in de portemonnee van bewoners
terechtkomt. Een duidelijk voorbeeld van 'de vervuiler betaalt.' Maar
wel met de hele nieuwe toevoeging dat: `de benadeelde ontvangt.'
Ook de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol - CROS - kwam
met een praktisch voorstel. Namelijk om maatregelen tegen overlast
eerst in de praktijk toetsen en daarna pas in wetten en regels gieten.
Dat kan een hoop bestuurlijke rompslomp schelen. Denk aan de
luchtvaartwet uit 2003 met z'n invoerfout.
Binnenkort komt de CROS zelfs al met een voorstel voor pilots.
Deze en alle andere voorstellen maken één ding duidelijk: Schiphol
leeft bij de mensen en ik ben echt positief verrast door de grondige
onderbouwing en uitwerking van veel van de voorstellen.
Ik geloof dan ook dat er met deze voorstellen en samen met de
toekomstplannen van Schiphol een mooie robuuste wet gemaakt kan
worden.
U kunt er van op aan dat ik mijn best zal blijven doen.
Schiphol - onze nationale kampioen - verdient dat absoluut. Schiphol
is met 80.000 tot 120.000 directe en indirecte banen de Airbus 380 van
de Nederlandse arbeidsmarkt en natuurlijk een magneet voor bedrijven.
De minister zei het net ook al. Het is toch geweldig dat onze kleine
landje een vliegveld heeft dat in één adem genoemd wordt met grote
jongens als Heathrow en Charles de Gaulle. Dat moet zo blijven.
Natuurlijk wachten we de onderzoeken niet af. We doen nu natuurlijk al
een heleboel. Denk aan het verhaal van de minister over de wegen. Maar
we werken ook steeds aan het verbeteren van het level playing field
van de luchthaven, onder andere door de onlangs ingestelde
luchtvrachtcoordinator.
Maar we hebben meer nodig dan Schiphol om van onze economie een
hoogvlieger te maken. En dan kijk ik ook even naar de
regiobestuurders, projectontwikkelaars en andere ondernemers hier aan
tafel. U bent ook aan zet als het gaat om het creëren van een
aantrekkelijk vestigingsklimaat in de Randstad. De achtertuin van
Schiphol moet er wel een beetje mooi bijliggen om bedrijven naar ons
land te krijgen. Mooie kantoorpanden, goed openbaar vervoer, een
prettige leefomgeving zijn stuk voor stuk belangrijk. U en ik zitten
dus samen in de cockpit en dat is - behalve een beetje druk - ook
best gezellig.
Dames en heren,
Vorig jaar was ik in verwachting van mijn dochtertje Philippa en stond
ik hier met een dikke buik. Dit jaar krijgt een ander kindje voorrang
nl: `'de toekomst van Schiphol'. (voor diegenen die het nog niet
snappen, nee dat is die andere staatssecretaris!)
2006 is écht het jaar van de waarheid.
Een kind heeft naast een moeder natuurlijk ook een vader nodig. Maar
als ik hier zo rond kijk verwacht ik zeker dat zich heel pappa's
zullen melden.
Kortom, als we willen dat de mainport voorspoedig kan groeien, moeten
we er samen voor zorgen. Maar daar twijfel ik niet aan.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat