Gemeente Den Haag

oktober (2005)
Waterkader Haaglanden pakt gezamenlijk wateropgave aan (11 oktober)

Den Haag 5 oktober 2005 Het stadsgewest Haaglanden, het Hoogheemraadschap van Delfland en de provincie Zuid-Holland, samenwerkend in het project Waterkader Haaglanden, willen over tien jaar het watersysteem in de regio op orde hebben. Hiervoor hebben de partijen samen met de gemeenten in Haaglanden de wateropgave in de regio verkend, oplossingen bedacht en overlegd over de verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de partijen. De resultaten tot nu toe van deze samenwerking, staan beschreven in het rapport Waterkader Haaglanden, een tussenbalans. Op weg naar regionale afspraken voor een duurzaam watersysteem. Dit rapport is vandaag gepresenteerd in de Drijvende Kas in Naaldwijk door de heer G.A.A. Verkerk, voorzitter van de stuurgroep Waterkader Haaglanden en regiobestuurder van het stadsgewest Haaglanden.

Hoge kosten wateropgave in Haaglanden
De laatste jaren doen zich veranderingen in het klimaat voor, die leiden tot hevige neerslag en periodes van uitzonderlijke droogte. Deze wateroverlast en dreigende watertekorten waren de afgelopen jaren zeker te merken in het sterk verstedelijkte gebied van de regio Haaglanden. Voor de snelle opvang van regenwater is ruimte nodig en dat is een schaars goed in deze omgeving.
De wateropgave waar de regio voor staat vergt een investering van 475 miljoen euro. Veertig procent van het investeringsbedrag is bestemd voor het glastuinbouwgebied. De wateroverlast heeft daar directe economische gevolgen. Aanpak van de waterproblematiek is dus van groot belang voor de glastuinbouwsector.

Waar komen de investeringen vandaan?
De stuurgroep vindt dat de kosten van de wateropgave zoveel mogelijk moeten worden beteugeld. Dat kan op de eerste plaats door een goede samenwerking tussen de gemeenten, het Hoogheemraadschap en particulieren. Bijvoorbeeld: gemeenten leveren eigen grond in voor waterberging, waardoor het Hoogheemraadschap bespaart op de aankoopkosten. Het waterschap, de gemeente en particulieren kunnen de wateropgave ook aan bouwinitiatieven verbinden, zodat werk met werk wordt gemaakt.
Innovatieve technieken dragen eveneens bij aan besparing op de kosten. Dubbel grondgebruik (drijvende kassen, bergingskelders onder kassen en gebouwen) biedt hier mogelijkheden. Maar ook eenvoudige oplossingen, als het tijdelijk onder water laten lopen van plantsoenen en parkeerterreinen kunnen bijdragen aan het voorkomen van ernstiger wateroverlast. Deze en andere oplossingen zullen concreet worden uitgewerkt en toegepast in pilotprojecten en gemeentelijke waterplannen.
Een belangrijk deel van de kosten zal echter via de waterschapsheffing bij de burgers terecht komen. Bezien wordt of voor glastuinbouw een specifieke waterschapsheffing kan worden geheven, waardoor de uitzonderlijke wateropgave in deze gebieden ook financieel goed kan worden aangepakt. Daarnaast wordt door de stuurgroep Waterkader gezocht naar mogelijke bijdragen van het Rijk en de Europese Unie.

Droge voeten
Het klimaat verandert en daar heeft iedereen mee te maken. Acceptatie van periodiek wateroverlast is onvermijdbaar. De rijksoverheid heeft daar inmiddels normen voor vastgesteld.
De stuurgroep Waterkader Haaglanden kan dan ook niet garanderen dat we over tien jaar zeker zijn van droge voeten. Wel garandeert de stuurgroep dat de risicos naar landelijke maatstaven aanvaardbaar zijn. Het rapport is een tussenstap naar de ondertekening van een Regionaal Bestuursakkoord Water rond de jaarwisseling 2005/2006. De heer Verkerk:We vragen gemeenten en belangenorganisaties hun mening te geven over de tot nu toe bereikte resultaten. We werken aan een zo breed mogelijk draagvlak voor de wateraanpak, want: aan water werken doen we samen. Dat doen we al eeuwen en ook al even zo lang met succes. De inwoners van Haaglanden verwachten dat van ons. En terecht.