Gemeente Moordrecht


1. Koninklijke onderscheiding uitgereikt (week 41)
2. Aantal bezoeken chemokar in 2006 (week 40)
3. Open dag bij de brandweer (week 38)

4. Nieuwe gemeentesecretaris (week 38)

5. Wijziging inzameling oud papier (week 37)
6. Informatieochtend peuterspeelplaats (week 37)
7. 18 september: Moordrecht autovrij! (week 37)
8. 8 september bijeenkomst Toekomst Moordrecht (week 33)
9. Verkoop aan de deur (week 32)

10. Meldpunt zorg en overlast (week 31)

11. Informatie over zwemwater (week 30)

---

Koninklijke onderscheiding voor de heer G.C. Hofman

Op vrijdag 7 oktober jongstleden heeft de waarnemend burgemeester van Moordrecht, de heer P. Neeb, een Koninklijke onderscheiding uitgereikt aan de heer G.C. Hofman uit Moordrecht. Hij is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Na 19 jaar dienst neemt de heer Hofman afscheid van de vrijwillige Brandweer van Moordrecht.
Op 1 november 1986 is de heer Hofman aangesteld als aspirant brandwacht. Hij heeft snel de benodigde diploma's behaald en uiteindelijk als brandweerchauffeur een grote bijdrage geleverd aan het Moordrechtse brandweerkorps.
In 2003 heeft de heer Hofman een ernstig ongeluk gehad tijdens een uitruk van de brandweer. Hierbij is na een langdurige operatie een onderbeen geamputeerd. Na een lange revalidatie periode is gebleken dat het verrichten van werkzaamheden bij de brandweer niet langer mogelijk is.

---

Aantal `bezoeken' chemokar vanaf 2006 naar 2 keer per jaar

Chemisch afval wordt vaker ergens anders gebracht dan naar de chemokar door de Moordrechtse burger. Het aantal kilo's Klein Chemisch Afval (KCA) dat via de chemokar wordt aangeboden daalt daardoor licht. Cyclus adviseert de gemeente Moordrecht om de chemokar in plaats van vier keer, twee keer te laten rijden. Het college heeft dit advies overgenomen.

Er zijn inmiddels veel alternatieven om KCA, waaronder batterijen, aan te bieden. Moordrechtse burgers kunnen hun batterijen en ander chemisch afval bij het afvalbrengstation in Gouda brengen. Daarnaast kunnen zij met batterijen bijvoorbeeld terecht bij de drogist, de fotowinkel, de supermarkt en het gemeentehuis.

---

Open dag brandweer 8 oktober

Op zaterdag 8 oktober a.s. houdt de vrijwillige brandweer van Moordrecht een open dag. Afgelopen zomer is de brandweer naar een nieuw onderkomen aan de Ambachtweg 28 A verhuisd. U bent van harte welkom om de nieuwe kazerne te komen bezichtigen. Vanaf 10.00 uur tot ongeveer 15.00 uur staan de deuren open. D.m.v. demonstratie's laat de brandweer verschillende werkzaamheden aan u zien.
Kom kijken naar:
o vlam in de pan
o knippen van voertuigen
o ladderwagen van brandweer Gouda
o stand van de brandwondenstichting
o stand van de brandweerwinkel
o en natuurlijk blussen voor de kleintjes.

---

Nieuwe gemeentesecretaris Moordrecht

Mevrouw drs. L. Bolk treedt op 12 september aan als gemeentesecretaris van de gemeente Moordrecht. De aanstelling volgt na een tijdelijke invulling door een interim-secretaris.

Bestuurskundige Bolk (1962) was Hoofd Operationeel Centrum bij het Nationaal Coordinatiecentrum en als zodanig enkele jaren lid van de crisisstaf van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Daarvoor was zij 7 jaar één van de direct naaste medewerkers van de Commissaris van de Koningin in de provincie Zuid-Holland nadat zij 10 jaar diverse functies bekleedde bij de gemeente Rotterdam.

---

Wijziging inzameling oud papier

De inzameling van oud papier wordt in Moordrecht verzorgd door de Gereformeerde kerk (1e dinsdag van de maand) en door de Bethelkerk.

LET OP: de inzameling door de Gereformeerde kerk gaat veranderen. o Op dinsdag 4 oktober 2005 zal nog één keer papier worden opgehaald op de twee gebruikelijke plekken: bij de apotheek in de Vlietstraat en bij de Gereformeerde kerk aan de Molenlaan.
o Met ingang van dinsdag 1 november 2005 zal er géén container meer staan bij de apotheek in de Vlietstraat en kan het papier dus alleen nog worden gebracht naar de container bij de Gereformeerde kerk aan de Molenlaan op de 1e dinsdag van de maand.
o Met ingang van dinsdag 1 november 2005 zal tevens huis-aan-huis papier worden opgehaald op de 1e dinsdag van de maand na 9.00 uur 's morgens. De inzameling vindt plaats in de volgende straten: Oost Waalstraat, Drost IJsermansingel, Gr. Willemstraat, Sluislaan, Schielandstraat, Vlietstraat, De Smidse (nieuwbouw). Wij verzoeken u het papier gebundeld aan de kant van de weg neer te zetten.

Voor meer informatie over de inzameling van oud papier kunt u terecht bij het bureau Openbare werken op het gemeentehuis (tel. 346161)
---

Informatieochtend peuterspeelzaal "'t Kwetternest"

De peuterspeelzaal 't Kwetternest houdt een informatiebijeenkomst voor ouders met een peuter die nog geen peuterspeelzaal of kinderdagverblijf bezoeken en wel op:
Datum: Dinsdag 20 september
Tijd: 9.00 - 10.30 uur
Plaats: Gebouw de Kraal, Beatrixstaat 15a, Moordrecht

Op deze informatie ochtend wordt het belang van de peuterspeelzaal uitgelegd en wat de kosten zijn voor de peuterspeelzaal.

Kinderen leren spelenderwijs!
Peuters die spelen leren voor later! Elke ouder wil het beste voor zijn of haar kind. School is belangrijk voor de toekomst van alle kinderen. Als kinderen goed voorbereid zijn is de stap naar school kleiner en de kans dat het goed gaat groter. Een minder goede start kun je niet overdoen en het blijkt moeilijk om een eenmaal gelopen achterstand weer in te lopen.

Programma Ik ben Bas
Op de peuterspeelzaal wordt gewerkt met het programma `Ik ben Bas'. In dit programma is er extra aandacht voor de Nederlandse taal. Bas is de hoofdpersoon en gaat zijn eigen omgeving verkennen. Je ziet hem bijvoorbeeld in de winkel, keuken, ziekenhuis of op het strand. Iedere 4-6 weken komt er een ander thema aan de beurt. De kinderen die een extra steuntje in de rug nodig hebben, omdat ze thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, of als de ouder, consultatiebureau of logopediste denkt dat uw kind extra ondersteuning goed kan gebruiken, kunnen als ze drie jaar zijn een extra dagdeel komen. U hoeft hier geen extra kosten voor te betalen. We vragen wel om een verwijzing van het consultatiebureau. Ook vragen we aan u, als ouder, om één keer per
2-3 maanden een dagdeel mee te draaien op deze groep. Deze groep heet de vve-groep.Dit betekent voor- en vroegschoolse educatie. Op dit dagdeel wordt er gewerkt met een kleinere groep peuters. Er wordt veel herhaald en we spelen extra activiteiten uit Bas. De groep wordt begeleid door twee leidsters.

Interesse gekregen en wilt u meer weten?
Kom dan naar de informatieochtend met uw kind(eren). Wij vertellen u er graag meer over.

---

14 tot en met 18 september: Week van de Vooruitgang

zondag 18 september autovrije dag

Kan de auto één dag zonder u?
Van 14 tot en met 18 september organiseren diverse organisaties samen de Week van de Vooruitgang. De Week van de Vooruitgang telt vijf dagen waarin duurzame mobiliteit centraal staat.
Een week lang willen de organisaties groen licht geven voor fietsen, lopen, openbaar vervoer en autodaten. Op deze manier willen zij graag iedereen bewuster maken van de mogelijkheden die er zijn om zich op een meer milieubewuste, veilige en gezonde manier te verplaatsen.

Gek genoeg is het rondom scholen vaak voor kinderen niet veilig genoeg. Onveilige loop- en fietsroutes, teveel autoverkeer rondom basisscholen, auto's die op de stoep geparkeerd staan, onoverzichtelijke oversteekplaatsen, en nog meer problemen. Dit zijn geen nieuwe, maar wel dringende problemen. Problemen die ervoor zorgen dat kinderen steeds meer met de auto naar school worden gebracht, waardoor het nog onveiliger wordt. 3VO vindt dat kinderen veilig en zelfstandig naar school moeten kunnen gaan. Want op die manier leren ze om te gaan met verkeer. 3VO voert actie voor de rechten van kinderen in het verkeer.

Op zondag 18 september organiseert Milieudefensie, net als voorgaande jaren, de Autovrije Dag. De gemeenteraad van Moordrecht ondersteunt van harte de autovrije dag. De Week van de Vooruitgang wordt georganiseerd door Milieudefensie, 3VO, Reizigersvereniging ROVER, de Stichting voor gedeeld autogebruik en het samenwerkingsverband tussen Fietsersbond, COS Nederland en NIGZ.

Wilt u meer informatie over alle acties in de Week van de Vooruitgang, kijk dan op www.weekvandevooruitgang.nl of bel met de servicelijn van milieudefensie 020 6262620.

8 september bijeenkomst toekomst Moordrecht Op 8 september aanstaande vindt er een bijeenkomst plaats over de toekomst van Moordrecht. Tijdens de avond worden de resultaten van de huiskamergesprekken die in juni en juli gehouden werden besproken. Met stemkastjes kunnen deelnemers direct laten zien wat zij van bepaalde stellingen vinden. De avond start om 19.30 uur in De Zespunt (binnenlopen vanaf 19.00 uur)

---

Waar moet ik op letten bij verkoop aan de deur?

Als u een product of dienst koopt aan de deur (colportage), moet u op de volgende zaken letten:
Wettelijke verplichting
Bij de verkoop van een product is de colporteur wettelijk verplicht zijn klanten te vertellen dat hij een product komt verkopen of een dienst komt aanbieden. Smoesjes zijn verboden zoals "ik kom voor een enquête", of "het is voor gehandicapten". U hoeft als koper niet meteen te betalen. Na ontvangst van het product heeft u acht dagen de tijd om zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden en het product te retourneren of te ruilen. Dit heet de zogenaamde 'afkoelingsperiode'. De colporteur hoeft het product pas na de afkoelingsperiode te leveren.
Handtekeningen en koopakte
Juridisch is het van belang dat direct onder de handtekeningen de melding is opgenomen dat de koop ongedaan gemaakt kan worden. Dit kan alleen bij bedragen vanaf EUR 37,50. Bij bedragen vanaf EUR 37,50 moet een koopakte worden opgesteld.
Ongevraagde levering
Op het moment dat spullen ontvangen worden die niet besteld zijn, hoeft hiervoor niet betaald te worden. U hoeft deze spullen zelfs niet terug te zenden. Als er echt sprake is van een misverstand (bij voorbeeld verkeerd bezorgd) is het wel netjes om de spullen aan de afzender retour te zenden.
Fraude
Bij de politie komen regelmatig meldingen binnen over babbeltrucs aan de deur, waarbij portemonnees worden gestolen of niet geldige abonnementen worden verkocht. Wees alert! Geef ook nooit aan de deur of via de telefoon gegevens over uw creditcard of pinpas, zelfs als men beweert dat u een vakantie heeft gewonnen.
Klachten
Klachten over colporteurs kunt u schriftelijk indienen bij de Economische Controledienst (FIOD-ECD, Tel: 010 244 21 21).
---
Meldpunt zorg en overlast
Sinds dit voorjaar heeft de GGD Midden-Holland een meldpunt voor zorg en overlast geopend. Mensen die zich zorgen maken om anderen of die overlast ondervinden van anderen, kunnen dit melden. Het meldpunt biedt advies en ondersteuning.
Als u zich zorgen maakt om iemand
U kunt bellen voor mensen waar van u vindt dat zij zorg nodig hebben maar die daar zelf niet omvragen. Dit kunnen zowel volwassenen als kinderen zijn.
Denk hier bij aan bijvoorbeeld vereenzaming, psychische problemen of een vermoeden van verwaarlozing of mishandeling. Als u (extreme) overlast heeft
Iedereen heeft weleens last van een ander. Vaak is dit van voorbijgaande aard en komt u er samen wel uit. Maar in sommige gevallen is de overlast (te) langdurig om zelf een oplossing te vinden.

Als u advies wilt
Ook voor advies of informatie kunt u het meldpunt bellen. Tijdig handelen kan erger leed voorkomen.

Het meldpunt is niet voor alles!
Wanneer de buren een keer een luidruchtig feestje hebben, dan moet u niet het meldpunt bellen maar de politie. Voor klachten over bijvoorbeeld riolering of onveilige verkeerssituaties moet u bij de gemeente zijn.

Melding per telefoon: 0182 54 56 46
De medewerker zal u een aantal vragen stellen om helder te krijgen wat de overlast inhoud. Het gaat om vragen als:

- waar bestaat de overlast uit?

- hoelang ervaart u de overlast?

- wanneer ondervindt u overlast?

- door wie wordt de overlast bezorgd?

- heeft u zelf geprobeerd contact op te nemen met betrokken of andere instanties?

Verdere verloop melding
De medewerker van het meldpunt kijkt samen met een team welke acties ondernomen moeten worden en welke instanties daar bij betrokken worden.

Niet anoniem, wel geheim
U kunt het Meldpunt niet anoniem bellen of e-mailen. Uiteraard worden uw gegevens niet bekend gemaakt aan de persoon of personen over wie u belt of e-mailt tenzij u daar toestemming voor geeft. Uw privacy wordt gewaarborgd. Ook wordt misbruik van het Meldpunt Overlast hierdoor voorkomen.

Bereikbaarheid
De medewerkers van het Meldpunt ZO! zijn op dinsdag en donderdag van 10.00 tot 12.00 uur bereikbaar. Buiten deze uren kunt u een boodschap doorgeven, u wordt dan binnen twee werkdagen teruggebeld. U kunt uw melding ook e-mailen naar: meldpuntZO@ismh.nl Natuurlijk kunt u ook eerst bellen met de veiligheidscoordinator van de gemeente Moordrecht: dhr. mr. M. Vink (0182-346104) of kijken op Meldpunt Overlast Moordrecht
Het Meldpunt ZO! is een onderdeel van een samenwerkingsverband van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg. Direct betrokken instellingen zijn: GGD Midden-Holland; GGZ Midden-Holland (psychiatrie); Straathoekwerk (REAKT) en Parnassia (verslavingszorg).
---

Informatie over zwemwater

Is zwemmen gezond?
Zwemmen is gezond....tenminste als het water schoon genoeg is. Er zijn nogal wat ziektekiemen die ook van warm water houden. De provincie houdt daarom toezicht op de kwaliteit van het zwemwater van alle plaatsen waar regelmatig gezwommen wordt. Als er bij een zwemgelegenheid mogelijk een probleem is met de zwemkwaliteit dan meldt de provincie dit aan de GGD. Klachten die bij de GGD binnenkomen worden ook aan de provincie gemeld. In overleg met de provincie kan worden besloten tot (nader) onderzoek van het water en het plaatsen van eventuele waarschuwingsborden. Op de website van de provincie Zuid-Holland (www.zuid-holland.nl) kunt u zien of er bij een bepaalde zwemgelegenheid iets bijzonders aan de hand is. Als er nieuws is, vindt u dit op de homepage en anders kunt u doorklikken via milieu, natuur & water/water.

Zwemwatertelefoon
Wanneer u gezondheidsklachten heeft na het zwemmen in oppervlaktewater, verzoeken wij u vriendelijk dit ons te melden. Dan kunnen wij verder onderzoek laten uitvoeren. Het nummer van de zwemwatertelefoon is: 070 441 75 50. Ook kunt u via dit nummer informatie krijgen.

---