Van Herk Groep investeert in Agendia B.V.
Agendia
Van Herk Groep investeert in Agendia B.V.
-- Agendia sluit tweede financieringsronde succesvol af --
Amsterdam, 11 oktober 2005
Agendia B.V., het Nederlandse biotechnologie bedrijfdat nieuwe diagnostische producten
voor kanker ontwikkelt, heeft de tweede financieringsronde succesvol afgesloten met het
tekenen van een overeenkomst met de Rotterdamse Van Herk Groep. De nieuwe financiering
wordt gebruikt om de laatste fase in de ontwikkeling van nieuwe producten te versnellen
en om de internationale marketing van de twee belangrijkste producten, MammaPrint(r) en
CupPrint(r), te ondersteunen.
'We zijn verheugd dat we een van de grootste Nederlandse investeerders in biotechnologie
aan boord hebben. De Van Herk Groep is een financieel solide partij die Agendia's visie
deelt omtrent het belang van gene expression profiling voor het verbeteren van de
behandeling van kanker', aldus Dr Bernhard Sixt, chief executive officer van Agendia.
'Recentelijk is onze MammaPrint(r) test ISO 17025 gecertificeerd. Door deze nieuwe
financiële impuls zijn we in staat zijn de test beschikbaar te maken voor
borstkankerpatiënten wereldwijd.'
'Ik ben ervan overtuigd dat personalized medicine de behandeling van patiënten in de
nabije toekomst ingrijpend gaat veranderen, zeker op het gebied van oncologie.', zegt Aat
van Herk, 'Agendia heeft toegang tot een van de grootste tumorbanken ter wereld en een
van de beste onderzoekscentra binnen het internationale kankeronderzoek. De onderneming
is daarom in een uitstekende positie om internationaal een leidende rol te spelen.'
Agendia is het eerste bedrijf ter wereld dat diagnostische producten op de markt brengt
die gebaseerd zijn op het gebruik van zogeheten microarrays. MammaPrint(r), het eerste
product van Agendia, is een genetische test die het risico op uitzaaiingen in
borstkankerpatiënten voorspelt door de activiteit van een set van 70 cruciale genen
te analyseren. Verschillende studies hebben aangetoond dit 70-genen profiel het verloop
van borstkanker betrouwbaarder voorspelt dan de klassieke criteria, zoals de St. Gallen
en NIH criteria. In maart 2005 lanceerde Agendia CupPrint(r), waarmee de primaire tumor
geïdentificeerd kan worden in patiënten die gediagnosticeerd zijn met Cancer
Unknown Primary (CUP). Bij deze patiënten zijn uitzaaiingen aangetroffen in het
lichaam, maar het is niet duidelijk waar de kanker in eerste instantie is ontstaan.
Agendia verwacht begin 2006 twee nieuwe producten op de markt te brengen. Van Herk Groep
is de vierde investeerder in Agendia, naast Gilde, AXA en GLSV.
Agendia BV
Agendia ontwikkelt gen expressie profielen die bijdragen aan een verbeterde behandeling
van kanker patiënten. Agendia heeft twee producten op de markt, MammaPrint voor de
bepaling van de kans op uitzaaiingen bij borstkanker en CupPrint voor de identificatie
van Kanker met Onbekende Primaire Tumor.
Van Herk Groep
De Van Herk Groep investeert in vastgoed en bedrijven, waarbij het zwaartepunt ligt in
Nederland en de nieuwe EU lidstaten. De Van Herk Groep participeert in zowel in
beursgenoteerde als private bedrijven in verschillende sectoren met een waarde van EUR10
- 150 miljoen.
=================
Meer informatie:
Agendia: Bernhard Sixt, CEO
T: 020 512 9161
E: bernhard.sixt@agendia.com
www.agendia.com
Van Herk Groep: Hans Smink - Smink, Van der Ploeg & Jongsma
T: 020 647 8181
E: jsmink@spj.nl
www.vanherkgroep.nl