Van Herk Groep investeert in Agendia B.V.

Agendia

Van Herk Groep investeert in Agendia B.V.

-- Agendia sluit tweede financieringsronde succesvol af --

Amsterdam, 11 oktober 2005
Agendia B.V., het Nederlandse biotechnologie bedrijfdat nieuwe diagnostische producten voor kanker ontwikkelt, heeft de tweede financieringsronde succesvol afgesloten met het tekenen van een overeenkomst met de Rotterdamse Van Herk Groep. De nieuwe financiering wordt gebruikt om de laatste fase in de ontwikkeling van nieuwe producten te versnellen en om de internationale marketing van de twee belangrijkste producten, MammaPrint(r) en CupPrint(r), te ondersteunen.

'We zijn verheugd dat we een van de grootste Nederlandse investeerders in biotechnologie aan boord hebben. De Van Herk Groep is een financieel solide partij die Agendia's visie deelt omtrent het belang van gene expression profiling voor het verbeteren van de behandeling van kanker', aldus Dr Bernhard Sixt, chief executive officer van Agendia. 'Recentelijk is onze MammaPrint(r) test ISO 17025 gecertificeerd. Door deze nieuwe financiële impuls zijn we in staat zijn de test beschikbaar te maken voor borstkankerpatiënten wereldwijd.'

'Ik ben ervan overtuigd dat personalized medicine de behandeling van patiënten in de nabije toekomst ingrijpend gaat veranderen, zeker op het gebied van oncologie.', zegt Aat van Herk, 'Agendia heeft toegang tot een van de grootste tumorbanken ter wereld en een van de beste onderzoekscentra binnen het internationale kankeronderzoek. De onderneming is daarom in een uitstekende positie om internationaal een leidende rol te spelen.'

Agendia is het eerste bedrijf ter wereld dat diagnostische producten op de markt brengt die gebaseerd zijn op het gebruik van zogeheten microarrays. MammaPrint(r), het eerste product van Agendia, is een genetische test die het risico op uitzaaiingen in borstkankerpatiënten voorspelt door de activiteit van een set van 70 cruciale genen te analyseren. Verschillende studies hebben aangetoond dit 70-genen profiel het verloop van borstkanker betrouwbaarder voorspelt dan de klassieke criteria, zoals de St. Gallen en NIH criteria. In maart 2005 lanceerde Agendia CupPrint(r), waarmee de primaire tumor geïdentificeerd kan worden in patiënten die gediagnosticeerd zijn met Cancer Unknown Primary (CUP). Bij deze patiënten zijn uitzaaiingen aangetroffen in het lichaam, maar het is niet duidelijk waar de kanker in eerste instantie is ontstaan.

Agendia verwacht begin 2006 twee nieuwe producten op de markt te brengen. Van Herk Groep is de vierde investeerder in Agendia, naast Gilde, AXA en GLSV.

Agendia BV

Agendia ontwikkelt gen expressie profielen die bijdragen aan een verbeterde behandeling van kanker patiënten. Agendia heeft twee producten op de markt, MammaPrint voor de bepaling van de kans op uitzaaiingen bij borstkanker en CupPrint voor de identificatie van Kanker met Onbekende Primaire Tumor.

Van Herk Groep

De Van Herk Groep investeert in vastgoed en bedrijven, waarbij het zwaartepunt ligt in Nederland en de nieuwe EU lidstaten. De Van Herk Groep participeert in zowel in beursgenoteerde als private bedrijven in verschillende sectoren met een waarde van EUR10
- 150 miljoen.

=================
Meer informatie:

Agendia: Bernhard Sixt, CEO
T: 020 512 9161
E: bernhard.sixt@agendia.com
www.agendia.com

Van Herk Groep: Hans Smink - Smink, Van der Ploeg & Jongsma T: 020 647 8181
E: jsmink@spj.nl
www.vanherkgroep.nl