Kenniscentrum Elektronische Overheid


Overheid heeft slechte antenne voor UMTS

logo Burger@overheid.nl

De vrees die burger@overheid een paar maanden geleden al uitsprak, blijkt te kloppen: de overheid heeft een bijzonder slechte antenne voor vragen over UMTS- masten en straling. Uit onderzoek onder ongeveer 50 gemeenten komt een opvallend beeld naar voren. Gemeenten geven niet thuis als er vragen worden gesteld, zijn niet goed op de hoogte of ze schuiven de vragen als een hete aardappel door naar anderen. Daarbij gaan sommige zo ver dat wordt doorverwezen naar de telecomsector zelf.

De rijksoverheid doet het niet veel beter. De informatie die het ministerie van Economische Zaken (EZ) in het zogeheten Antenneregister heeft laten opnemen is soms maanden oud. En in de consultatieronde die EZ onlangs heeft belegd, is de mening van de burger gehoord, maar lijkt er niet geluisterd te zijn. Burger@overheid roept daarom de Tweede Kamer op in actie te komen.

Steeds meer mensen maken zich zorgen over de snelle uitbreiding van het aantal UMTS-masten in hun woonomgeving. Gemeenten worden in toenemende mate geconfronteerd met vragen, opmerkingen en protesten. Burger@overheid had het sterke vermoeden dat gemeenten geen goed overzicht hebben van het aantal UMTS-masten dat zich binnen hun grenzen bevindt. Dit komt doordat voor masten kleiner dan 5 meter géén vergunning nodig is. Om te staven of de indruk juist is, heeft burger@overheid de afgelopen maanden zelf een onderzoek uitgevoerd. Daarvoor werd per e-mail een aantal vragen gesteld aan ongeveer 50 gemeenten. Het ging hier niet zomaar om gemeenten: het betrof de groep die in de laatste Overheid.nl Monitor de digitale Top 50 vormden.

Opvallende uitkomsten
We waren er al een beetje op voorbereid, maar de uitkomsten van het onderzoek waren nog erger dan gedacht. Om te beginnen werd bijna de helft van het aantal e-mails niet eens beantwoord. Dit is veel hoger dan de 20 procent non-respons die in vergelijkbare onderzoeken naar emailverkeer naar voren komt. De e-mails die wél beantwoord werden, druppelden binnen tot 35 werkdagen na het versturen van onze vragen. De gegeven antwoorden wekten op zijn zachtst gezegd soms verbazing. Eén gemeente deelde bij navraag mee dat er geen antwoord kon worden gegeven omdat het onderwerp te politiek gevoelig ligt. Burger@overheid vindt dit een vreemde argumentatie. Juist bij een gevoelig onderwerp is het belangrijk dat de burger ervan op aan kan dat de overheid voldoende en juiste informatie verschaft. Een andere gemeente verwijst na een rappél van burger@overheid na 17 dagen zonder blikken of blozen naar MoNet, de koepelorganisatie van Telecombedrijven. Burger@overheid vindt dit merkwaardig: het is alsof de slager zijn eigen vlees mag keuren!

Consultatie EZ
In de periode dat het burger@overheid-onderzoek werd uitgevoerd, organiseerde het ministerie van EZ een publieke consultatie over UMTS. Burger@overheid heeft daaraan bijgedragen door kritische opmerkingen te plaatsen bij het Antenneregister. Op de speciaal daarvoor ingerichte website kan op postcode worden opgevraagd hoeveel GSM- en UMTS-masten er in de onmiddellijke omgeving staan. Onze kritiek op dat register is dat de informatie niet up-to-date is. Verder is de informatie voor niet-ingewijden abracadabra en wordt ook niet duidelijk van welke Telecombedrijven de zendmasten zijn. Pas als je bereid bent je persoonsgegevens te verstrekken, is het mogelijk om via de telefoon of via e-mail vragen te stellen, maar het bureau is telefonisch moeilijk bereikbaar en de reactie die via e-mail wordt gegeven, garandeert nog geen duidelijk antwoord. Telecombedrijven hoeven namelijk maar een keer per kwartaal gegevens aan te leveren, dus het Antenneregister kan maanden achterlopen. Een andere doorn in het oog is de disclaimer op de site (kan geen garantie geven voor juistheid of volledigheid van de verstrekte informatie). De burger moet er wél op aan kunnen dat de informatie klopt, en moet zich er ook juridisch op kunnen beroepen.

Standpunt burger @overheid
Burger@overheid vindt dat de informatievoorziening beter moet en neemt daarvoor de BurgerServiceCode als maatstaf. De informatie op de site van het Antennebureau moet juist, volledig en actueel zijn. De gemeenten moeten actief en op maat informatie geven over het plaatsen van nieuwe masten, ook als die kleiner zijn dan 5 meter. En wanneer telefonisch of via e-mail informatie wordt ingewonnen, moet dat kunnen zónder het afgeven van allerlei persoonsgegevens. Op deze manier kunnen burgers zelf hun eigen belangen beter behartigen en voldoet de overheid aan de zogeheten Aarhusrichtlijn, die de overheid verplicht om milieu-informatie uit eigen beweging openbaar te maken.

Oproep aan Tweede Kamer
Vooralsnog lijkt het erop dat het ministerie van EZ nog niet echt heeft geluisterd. In de terugkoppeling over de ontvangen reacties uit de consultatieronde wordt nergens verwezen naar de punten die door ons zijn ingebracht. Voor burger@overheid reden om aandacht te vragen bij de fractiespecialisten in de Tweede Kamer. Zij krijgen vandaag het onderzoeksrapport per e-mail toegezonden. Burger@overheid roept de Tweede Kamer op het onderwerp hoger op de agenda van de verantwoordelijke minister (Brinkhorst, Economische Zaken) te plaatsen. Het wordt tijd dat de overheid wat UMTS betreft uit de slaapstand komt.

Zwitsers onderzoek
Illustratief voor de hele gang van zaken is het onderzoek dat mede in opdracht van de Nederlandse overheid op dit moment in Zwitserland wordt uitgevoerd. Voortdurend is gecommuniceerd dat de resultaten van dit onderzoek van groot belang zijn voor de verdere standpuntbepaling. Tegelijk is duidelijk geworden dat het Zwitserse onderzoek een maand vertraging heeft opgelopen en dat de onderzoekers de bevindingen éérst in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd willen zien voordat ze openbaar worden. Dit zou kunnen betekenen dat de resultaten dit jaar niet meer bekend worden. Ondertussen wordt Nederland in rap tempo volgebouwd met zendmasten en neemt de maatschappelijke ongerustheid toe. Burger@overheid vindt dit onwenselijk en dringt erop aan dat de informatievoorziening over alles wat met UMTS samenhangt snel verbetert. De mondige burger moet zo in staat zijn zelf een standpunt te bepalen en daar conclusies aan verbinden.

Burger@overheid is een onafhankelijk forum dat de digitale overheid stimuleert vanuit het burgerperspectief. Daartoe inventariseert het wensen van burgers, adviseert het overheden en volgt het de voortgang. Burger@overheid voert regelmatig onderzoek uit met een eigen PublieksPanel, reikt jaarlijks de Webwijzer Award uit en ontwikkelt thans de BurgerServiceCode met kwaliteitsnormen voor de digitale overheid. Meer info: www.burger.overheid.nl