Stadsdeel Zeeburg

Inspraak herinrichting Javastraat: van verkeersader naar levenslint

Stadsdeel Zeeburg is bezig met het maken van plannen voor de herinrichting van de Javastraat. De afgelopen maanden is samen met bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en woningcorporaties in workshops gewerkt aan de mogelijkheden voor een nieuwe inrichting van de winkelstraat.

Als voorbereiding op een ontwerp heeft het stadsdeel drie inrichtingsmodellen gemaakt. Begin volgend jaar beslist de stadsdeelraad welk inrichtingsmodel verder uitgewerkt moet worden. Het stadsdeelbestuur wil weten wat belanghebbende ondernemers en bewoners van de inrichtingsmodellen vinden en nodigt hen daarom uit gebruik te maken van de mogelijkheid tot inspraak.

De inspraakperiode duurt van 6 oktober tot en met 3 november 2005. Op twee manieren kunnen belanghebbenden hun mening geven:
* Schriftelijk reageren door een brief te sturen aan het Dagelijks Bestuur van Zeeburg, Postbus 380, 1000 AJ Amsterdam.
* Mondeling door in te spreken tijdens de inspraakbijeenkomst op maandagavond 31 oktober 2005. Deze bijeenkomst wordt gehouden in het Flevohuis aan het Kramatplantsoen 101, aanvang 20.00 uur.

De inspraaknota 'Van verkeersader tot levenslint; herinrichtingsmodellen Javastraat' kunt u hier online inzien (het betreft een pdf-bestand van ca 4Mb). Wie de printversie van de inrichtingsmodellen wil bekijken, kan gedurende de inspraakperiode terecht bij het Publiekscentrum in het stadsdeelkantoor aan de Cruquiusweg 5.

Inrichtingsmodellen
De nieuwe Javastraat wordt een aantrekkelijke winkelstraat met een levendig mediterrane sfeer, waar je in kleine winkels exotische producten uit alle windstreken vindt. Om het winkelstraatkarakter te versterken, moet de openbare ruimte opnieuw ingericht worden, van gevel tot gevel. Zeeburg wil de straat zo vorm geven dat auto en publiek in harmonie een plek krijgen in de openbare ruimte. De Javastraat verandert zo van een verkeersader in een levenslint.

De huidige chaotische verkeerssituatie op de drukke zaterdagen en het rommelige straatbeeld zijn velen een doorn in het oog. De veiligheid van fietsers en voetgangers wordt in de nieuwe situatie optimaal gewaarborgd. De straat blijft goed bereikbaar. De nieuwe Javastraat krijgt ook weer een mooi groen karakter en oogt ruim en ordelijk. Horeca en winkels krijgen voldoende ruimte voor terrassen en uitstallingen, die aan de winkelstraat mediterrane kleuren en geuren geven. Het inrichtingsmodel Wereldpassage maakt dit mogelijk.

Naast dit model, legt het bestuur nog twee andere modellen voor aan de stadsdeelraad, Ruimbaan en Enkelrichting genoemd. In de variant Enkelrichting krijgt de fietser meer ruimte door vrijliggende fietspaden. Bovendien komt er ten opzichte van de huidige Javastraat meer ruimte vrij voor terrassen en uitstallingen. Maar de verkeersdruk op de woonbuurt neemt toe. Vrachtautos passen niet onder het spoorviaduct en automobilisten rijden rond in de omliggende straten, zoekend naar een parkeerplaats. Hoge investeringen zijn bovendien noodzakelijk om de straten en kruispunten geschikt te maken voor meer en zwaarder verkeer.

In het model Ruimbaan krijgt het verkeer letterlijk ruim baan. De veiligheid van de fietser verbetert door de aanleg van gescheiden fietspaden. Er blijft echter onvoldoende ruimte over voor de gewenste levendigheid in de winkelstraat. Het aantal parkeerplaatsen blijft in alle modellen onveranderd.

De verwachting is dat begin 2007 een definitief ontwerp op tafel ligt.

Informatie
Voor vragen of informatie kunt u contact opnemen met projectmedewerker Jeroen Ockers, telefoon (020) 608 0728, of projectleider Inge Bruursema, telefoon (020) 608 0879.