Inspraak herinrichting Javastraat: van verkeersader naar levenslint
Stadsdeel Zeeburg is bezig met het maken van plannen voor de
herinrichting van de Javastraat. De afgelopen maanden is samen met
bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en
woningcorporaties in workshops gewerkt aan de mogelijkheden voor een
nieuwe inrichting van de winkelstraat.
Als voorbereiding op een ontwerp heeft het stadsdeel drie
inrichtingsmodellen gemaakt. Begin volgend jaar beslist de
stadsdeelraad welk inrichtingsmodel verder uitgewerkt moet worden. Het
stadsdeelbestuur wil weten wat belanghebbende ondernemers en bewoners
van de inrichtingsmodellen vinden en nodigt hen daarom uit gebruik te
maken van de mogelijkheid tot inspraak.
De inspraakperiode duurt van 6 oktober tot en met 3 november 2005. Op
twee manieren kunnen belanghebbenden hun mening geven:
* Schriftelijk reageren door een brief te sturen aan het Dagelijks
Bestuur van Zeeburg, Postbus 380, 1000 AJ Amsterdam.
* Mondeling door in te spreken tijdens de inspraakbijeenkomst op
maandagavond 31 oktober 2005. Deze bijeenkomst wordt gehouden in
het Flevohuis aan het Kramatplantsoen 101, aanvang 20.00 uur.
De inspraaknota 'Van verkeersader tot levenslint;
herinrichtingsmodellen Javastraat' kunt u hier online inzien (het
betreft een pdf-bestand van ca 4Mb). Wie de printversie van de
inrichtingsmodellen wil bekijken, kan gedurende de inspraakperiode
terecht bij het Publiekscentrum in het stadsdeelkantoor aan de
Cruquiusweg 5.
Inrichtingsmodellen
De nieuwe Javastraat wordt een aantrekkelijke winkelstraat met een
levendig mediterrane sfeer, waar je in kleine winkels exotische
producten uit alle windstreken vindt. Om het winkelstraatkarakter te
versterken, moet de openbare ruimte opnieuw ingericht worden, van
gevel tot gevel. Zeeburg wil de straat zo vorm geven dat auto en
publiek in harmonie een plek krijgen in de openbare ruimte. De
Javastraat verandert zo van een verkeersader in een levenslint.
De huidige chaotische verkeerssituatie op de drukke zaterdagen en het
rommelige straatbeeld zijn velen een doorn in het oog. De veiligheid
van fietsers en voetgangers wordt in de nieuwe situatie optimaal
gewaarborgd. De straat blijft goed bereikbaar. De nieuwe Javastraat
krijgt ook weer een mooi groen karakter en oogt ruim en ordelijk.
Horeca en winkels krijgen voldoende ruimte voor terrassen en
uitstallingen, die aan de winkelstraat mediterrane kleuren en geuren
geven. Het inrichtingsmodel Wereldpassage maakt dit mogelijk.
Naast dit model, legt het bestuur nog twee andere modellen voor aan de
stadsdeelraad, Ruimbaan en Enkelrichting genoemd. In de variant
Enkelrichting krijgt de fietser meer ruimte door vrijliggende
fietspaden. Bovendien komt er ten opzichte van de huidige Javastraat
meer ruimte vrij voor terrassen en uitstallingen. Maar de verkeersdruk
op de woonbuurt neemt toe. Vrachtautos passen niet onder het
spoorviaduct en automobilisten rijden rond in de omliggende straten,
zoekend naar een parkeerplaats. Hoge investeringen zijn bovendien
noodzakelijk om de straten en kruispunten geschikt te maken voor meer
en zwaarder verkeer.
In het model Ruimbaan krijgt het verkeer letterlijk ruim baan. De
veiligheid van de fietser verbetert door de aanleg van gescheiden
fietspaden. Er blijft echter onvoldoende ruimte over voor de gewenste
levendigheid in de winkelstraat. Het aantal parkeerplaatsen blijft in
alle modellen onveranderd.
De verwachting is dat begin 2007 een definitief ontwerp op tafel ligt.
Informatie
Voor vragen of informatie kunt u contact opnemen met projectmedewerker
Jeroen Ockers, telefoon (020) 608 0728, of projectleider Inge
Bruursema, telefoon (020) 608 0879.
Stadsdeel Zeeburg