European Union



IP/05/1239

Brussel, 11 oktober 2005

Commissie maant lidstaten alarmnummer 112 te verbeteren om mensenlevens te redden

De Europese Commissie heeft de lidstaten vandaag verzocht ervoor te zorgen dat zij beter op oproepen naar het alarmnummer kunnen reageren. Het Europees universeel telefonisch alarmnummer 112 kan nu vanaf elk vast of mobiel toestel in de EU-25 worden gebeld, maar in de praktijk werkt het nog niet zo goed als de bedoeling was. Sommige landen kunnen het vereiste aantal talen niet aan, terwijl andere niet over de technologie beschikken om de locatie van gsm-gebruikers te bepalen. In veel landen weet de bevolking gewoon niet dat dit alarmnummer bestaat. De lidstaten moeten dringend investeren in extra middelen om de logistieke en taalproblemen op te lossen en hun bevolking beter over het alarmnummer te informeren.

Eurocommissaris voor informatiemaatschappij en media Viviane Reding zei hierover: "Nu internationaal zakendoen zo'n hoge vlucht heeft genomen en talloze gezinnen regelmatig op vakantie naar het buitenland gaan, is dit pan-Europese alarmnummer een absolute noodzaak en zeker geen luxe. Welk nummer moet je als Engelsman draaien om op vakantie in Griekenland een ambulance te bellen? Welk nummer moet je op je gsm intoetsen als je bij een verkeersongeval in Zweden betrokken raakt of als er brand ontstaat in je appartement in Praag? We moeten ervoor zorgen dat het alarmnummer 112 niet langer 'een van Europa's best bewaarde geheimen' is. En de overheden moeten investeren in de middelen om deze dienst betrouwbaar te maken. We kunnen het ons niet veroorloven dat dit op een mislukking uitdraait. Als we nu niets ondernemen, zouden de wachttijden in noodsituaties wel eens zo lang kunnen worden dat er mensenlevens in gevaar komen."

Het alarmnummer 112 werd oorspronkelijk opgezet als nummer voor internationale reizigers, zodat ze maar één nummer hoefden te onthouden, ongeacht hun reisdoel. Voor de betrokken landen was de invoering ervan een grote uitdaging, aangezien zij de activiteiten van verschillende openbare instanties op nationaal en lokaal niveau dienden te coördineren. Sommige lidstaten hebben al een goede staat van dienst als het gaat om de afhandeling van noodoproepen en daarom meent de Commissie dat het nuttig zou zijn de beste praktijken in de EU met elkaar te delen.

In juli heeft mevrouw Reding per brief bij de voor het alarmnummer 112 verantwoordelijke ministers van alle 25 lidstaten geïnformeerd naar de vooruitgang bij de invoering ervan en hun verzocht het universele Europese alarmnummer 112 in hun land onder de aandacht te brengen. De Commissie heeft ook vertegenwoordigers van alle 25 EU-lidstaten uitgenodigd voor een conferentie vandaag in Brussel voor uitwisseling van "beste praktijken" bij de verwerking van oproepen naar het alarmnummer 112. Die conferentie van vandaag is de eerste in haar soort op Europees niveau waaraan wordt deelgenomen door instanties uit alle lidstaten die verantwoordelijk zijn voor elektronische communicatie en civiele bescherming. Als waarnemers zijn bovendien de consumentenverenigingen uitgenodigd.

Er zal worden nagegaan wat de lidstaten tot dusver hebben bereikt en of er op nationaal niveau verbeteringen mogelijk zijn om rekening te houden met de ervaringen in andere lidstaten. Het gaat onder meer om verruiming van de taalfaciliteiten van de alarmcentrales, de oprichting van geïntegreerde centra waarin alle diensten verenigd zijn, en het garanderen van de beschikbaarheid van de locatiegegevens van de beller.

Om te profiteren van de resultaten van de conferentie van vandaag, zal de Commissie voorstellen een deskundigengroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de betrokken overheidsdiensten, op te richten om te bekijken hoe de totnogtoe geconstateerde tekortkomingen kunnen worden opgeheven. De Commissie meent dat de conferentie en de werkzaamheden van de deskundigengroep zullen bijdragen tot de kwaliteit van de aan alle EU-burgers verleende hulpdiensten, met name wanneer zij naar het buitenland reizen.

Bovendien moeten talrijke alarmcentrales hun technologie moderniseren zodat zij ook de "automatische" noodoproepen (eCalls) kunnen verwerken die binnenkort door auto's kunnen worden gegenereerd bij een ongeval, ook als de bestuurder niet langer bij bewustzijn is. Het eCall-systeem kan de exacte plaats aan de hulpdiensten doorgeven, mits zij in staat zijn deze gegevens te verwerken (zie IP/05/1137). Als alle auto's in Europa met eCall-technologie worden uitgerust, kan de reactietijd op het platteland met maximaal 50% en in de stad met maximaal 40% worden teruggebracht. Hierdoor kunnen tot 2.500 levens per jaar worden gered.

Ofschoon het publiek steeds beter op de hoogte raakt van het alarmnummer 112, vindt de Commissie dat het toch nog meer bekendheid verdient. Zodra de Commissie tevreden is over de algemene kwaliteit van de dienst, zal zij een voorlichtingscampagne starten om de voordelen van het alarmnummer 112 onder de aandacht van het grote publiek te brengen.

De ontwikkeling van een betrouwbare en efficiënte dienstverlening via het alarmnummer 112 en de introductie van eCall maken deel uit van i2010-inititiatief, de strategie voor de Europese informatiemaatschappij die de groei en de werkgelegenheid in de digitale economie een impuls moet geven. Eurocommissaris Reding heeft al laten weten de bevoegdheden van de Commissie tot het uiterste te willen benutten om ervoor te zorgen dat de huidige wetgeving voor elektronische communicatie, met inbegrip van de EU-voorschriften inzake het universele Europese alarmnummer, in alle 25 lidstaten wordt toegepast.

Achtergrond:

Artikel 26 van de Universeledienstrichtlijn (Richtlijn 2002/22/EG) bepaalt dat de lidstaten ervoor moeten zorgen dat een oproep van het alarmnummer 112 vanaf vaste en mobiele telefoons gratis is. Bovendien dient een dergelijke oproep op adequate wijze te worden afgehandeld. De alarmcentrales moeten voorts de locatiegegevens kunnen verwerken. Ten slotte dienen de lidstaten het nummer 112 te promoten als universeel Europees alarmnummer.

In februari 2005 hebben de Commissie en de Europese auto-industrie een akkoord gesloten over een actieplan dat ertoe moet leiden dat alle nieuwe auto's vanaf 2009 met eCall worden uitgerust. Nadere bijzonderheden staan in informatieblad :

http://europa.eu.int/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cf m?item_id=2218


+ MEMO/05/363