IP/05/1239
Brussel, 11 oktober 2005
Commissie maant lidstaten alarmnummer 112 te verbeteren om mensenlevens te
redden
De Europese Commissie heeft de lidstaten vandaag verzocht ervoor te
zorgen dat zij beter op oproepen naar het alarmnummer kunnen reageren.
Het Europees universeel telefonisch alarmnummer 112 kan nu vanaf elk
vast of mobiel toestel in de EU-25 worden gebeld, maar in de praktijk
werkt het nog niet zo goed als de bedoeling was. Sommige landen kunnen
het vereiste aantal talen niet aan, terwijl andere niet over de
technologie beschikken om de locatie van gsm-gebruikers te bepalen. In
veel landen weet de bevolking gewoon niet dat dit alarmnummer bestaat.
De lidstaten moeten dringend investeren in extra middelen om de
logistieke en taalproblemen op te lossen en hun bevolking beter over
het alarmnummer te informeren.
Eurocommissaris voor informatiemaatschappij en media Viviane Reding
zei hierover: "Nu internationaal zakendoen zo'n hoge vlucht heeft
genomen en talloze gezinnen regelmatig op vakantie naar het buitenland
gaan, is dit pan-Europese alarmnummer een absolute noodzaak en zeker
geen luxe. Welk nummer moet je als Engelsman draaien om op vakantie in
Griekenland een ambulance te bellen? Welk nummer moet je op je gsm
intoetsen als je bij een verkeersongeval in Zweden betrokken raakt of
als er brand ontstaat in je appartement in Praag? We moeten ervoor
zorgen dat het alarmnummer 112 niet langer 'een van Europa's best
bewaarde geheimen' is. En de overheden moeten investeren in de
middelen om deze dienst betrouwbaar te maken. We kunnen het ons niet
veroorloven dat dit op een mislukking uitdraait. Als we nu niets
ondernemen, zouden de wachttijden in noodsituaties wel eens zo lang
kunnen worden dat er mensenlevens in gevaar komen."
Het alarmnummer 112 werd oorspronkelijk opgezet als nummer voor
internationale reizigers, zodat ze maar één nummer hoefden te
onthouden, ongeacht hun reisdoel. Voor de betrokken landen was de
invoering ervan een grote uitdaging, aangezien zij de activiteiten van
verschillende openbare instanties op nationaal en lokaal niveau
dienden te coördineren. Sommige lidstaten hebben al een goede staat
van dienst als het gaat om de afhandeling van noodoproepen en daarom
meent de Commissie dat het nuttig zou zijn de beste praktijken in de
EU met elkaar te delen.
In juli heeft mevrouw Reding per brief bij de voor het alarmnummer 112
verantwoordelijke ministers van alle 25 lidstaten geïnformeerd naar de
vooruitgang bij de invoering ervan en hun verzocht het universele
Europese alarmnummer 112 in hun land onder de aandacht te brengen. De
Commissie heeft ook vertegenwoordigers van alle 25 EU-lidstaten
uitgenodigd voor een conferentie vandaag in Brussel voor uitwisseling
van "beste praktijken" bij de verwerking van oproepen naar het
alarmnummer 112. Die conferentie van vandaag is de eerste in haar
soort op Europees niveau waaraan wordt deelgenomen door instanties uit
alle lidstaten die verantwoordelijk zijn voor elektronische
communicatie en civiele bescherming. Als waarnemers zijn bovendien de
consumentenverenigingen uitgenodigd.
Er zal worden nagegaan wat de lidstaten tot dusver hebben bereikt en
of er op nationaal niveau verbeteringen mogelijk zijn om rekening te
houden met de ervaringen in andere lidstaten. Het gaat onder meer om
verruiming van de taalfaciliteiten van de alarmcentrales, de
oprichting van geïntegreerde centra waarin alle diensten verenigd
zijn, en het garanderen van de beschikbaarheid van de locatiegegevens
van de beller.
Om te profiteren van de resultaten van de conferentie van vandaag, zal
de Commissie voorstellen een deskundigengroep, bestaande uit
vertegenwoordigers van de betrokken overheidsdiensten, op te richten
om te bekijken hoe de totnogtoe geconstateerde tekortkomingen kunnen
worden opgeheven. De Commissie meent dat de conferentie en de
werkzaamheden van de deskundigengroep zullen bijdragen tot de
kwaliteit van de aan alle EU-burgers verleende hulpdiensten, met name
wanneer zij naar het buitenland reizen.
Bovendien moeten talrijke alarmcentrales hun technologie moderniseren
zodat zij ook de "automatische" noodoproepen (eCalls) kunnen verwerken
die binnenkort door auto's kunnen worden gegenereerd bij een ongeval,
ook als de bestuurder niet langer bij bewustzijn is. Het eCall-systeem
kan de exacte plaats aan de hulpdiensten doorgeven, mits zij in staat
zijn deze gegevens te verwerken (zie IP/05/1137). Als alle auto's in
Europa met eCall-technologie worden uitgerust, kan de reactietijd op
het platteland met maximaal 50% en in de stad met maximaal 40% worden
teruggebracht. Hierdoor kunnen tot 2.500 levens per jaar worden gered.
Ofschoon het publiek steeds beter op de hoogte raakt van het
alarmnummer 112, vindt de Commissie dat het toch nog meer bekendheid
verdient. Zodra de Commissie tevreden is over de algemene kwaliteit
van de dienst, zal zij een voorlichtingscampagne starten om de
voordelen van het alarmnummer 112 onder de aandacht van het grote
publiek te brengen.
De ontwikkeling van een betrouwbare en efficiënte dienstverlening via
het alarmnummer 112 en de introductie van eCall maken deel uit van
i2010-inititiatief, de strategie voor de Europese
informatiemaatschappij die de groei en de werkgelegenheid in de
digitale economie een impuls moet geven. Eurocommissaris Reding heeft
al laten weten de bevoegdheden van de Commissie tot het uiterste te
willen benutten om ervoor te zorgen dat de huidige wetgeving voor
elektronische communicatie, met inbegrip van de EU-voorschriften
inzake het universele Europese alarmnummer, in alle 25 lidstaten wordt
toegepast.
Achtergrond:
Artikel 26 van de Universeledienstrichtlijn (Richtlijn 2002/22/EG)
bepaalt dat de lidstaten ervoor moeten zorgen dat een oproep van het
alarmnummer 112 vanaf vaste en mobiele telefoons gratis is. Bovendien
dient een dergelijke oproep op adequate wijze te worden afgehandeld.
De alarmcentrales moeten voorts de locatiegegevens kunnen verwerken.
Ten slotte dienen de lidstaten het nummer 112 te promoten als
universeel Europees alarmnummer.
In februari 2005 hebben de Commissie en de Europese auto-industrie een
akkoord gesloten over een actieplan dat ertoe moet leiden dat alle
nieuwe auto's vanaf 2009 met eCall worden uitgerust.
Nadere bijzonderheden staan in informatieblad :
http://europa.eu.int/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cf
m?item_id=2218
+ MEMO/05/363
European Union