D66
Privatisering van Schiphol is volgens senator Gerard Schouw een te
riskante onderneming. Schouw ziet zoveel gevaren in het privatiseren
van de nationale luchthaven dat hij ervoor pleit om er helemaal van af
te zien. De Eerste Kamer heeft de wijziging van de wet luchtvaart
inzake exploitatie Schiphol nu in behandeling.
De privatisering van overheidsbedrijven is volgens Schouw te ver
doorgeschoten. "Het privatiseren wordt ten onrechte vaak als een kip
met gouden eieren gezien. Het reële gevaar om sturing kwijt te raken
over belangrijke publieke zaken moet in het oog worden gehouden. Onze
nationale luchthaven Schiphol mag niet voor het krijgen van snel geld
verkwanseld worden. Schiphol is daar simpelweg te belangrijk voor. De
strategische ligging en het grote belang van veiligheid moeten altijd
voorop staan. De overheid mag de controle hierop niet te lichtvoetig
uit handen geven."
Schouw is bovendien bang voor een onoverzichtelijke bedrijfsvoering.
"Organisaties die een publiek belang vertegenwoordigen moeten op een
transparante manier gecontroleerd worden. Privatisering maakt een
ingewikkelde controle achteraf via een stelsel van ingewikkelde
vergunningen noodzakelijk. Dat is te mistig, te ondoorzichtig en niet
transparant."
Schiphol functioneert volgens Schouw uitstekend als overheidsbedrijf.
Het heeft een hoge kredietwaardigheid en kan goedkoop krediet
aantrekken. Een dringende noodzaak om de gok te nemen om Schiphol naar
de beurs te brengen en daarmee grote risico's op de koop toe te nemen
ziet Schouw dan ook niet.
11-10-2005 17:17