D66

Privatisering van Schiphol is volgens senator Gerard Schouw een te riskante onderneming. Schouw ziet zoveel gevaren in het privatiseren van de nationale luchthaven dat hij ervoor pleit om er helemaal van af te zien. De Eerste Kamer heeft de wijziging van de wet luchtvaart inzake exploitatie Schiphol nu in behandeling.

De privatisering van overheidsbedrijven is volgens Schouw te ver doorgeschoten. "Het privatiseren wordt ten onrechte vaak als een kip met gouden eieren gezien. Het reële gevaar om sturing kwijt te raken over belangrijke publieke zaken moet in het oog worden gehouden. Onze nationale luchthaven Schiphol mag niet voor het krijgen van snel geld verkwanseld worden. Schiphol is daar simpelweg te belangrijk voor. De strategische ligging en het grote belang van veiligheid moeten altijd voorop staan. De overheid mag de controle hierop niet te lichtvoetig uit handen geven."
Schouw is bovendien bang voor een onoverzichtelijke bedrijfsvoering. "Organisaties die een publiek belang vertegenwoordigen moeten op een transparante manier gecontroleerd worden. Privatisering maakt een ingewikkelde controle achteraf via een stelsel van ingewikkelde vergunningen noodzakelijk. Dat is te mistig, te ondoorzichtig en niet transparant."
Schiphol functioneert volgens Schouw uitstekend als overheidsbedrijf. Het heeft een hoge kredietwaardigheid en kan goedkoop krediet aantrekken. Een dringende noodzaak om de gok te nemen om Schiphol naar de beurs te brengen en daarmee grote risico's op de koop toe te nemen ziet Schouw dan ook niet.

11-10-2005 17:17