Met laag startsalaris snel vertrek medewerker
Lensink van berkel comm.
Landelijk onderzoek HBO-arbeidsmarkt
Met laag startsalaris snel vertrek medewerker
Hoge bestedingen werving en selectie geen garantie voor lang dienstverband
Almere 11 oktober 2005- Kleine bedrijven besteden naar verhouding meer geld aan werving en
selectie van personeel dan grote bedrijven. Dit, terwijl hoge wervingsbudgetten geen
garantie zijn voor een langer dienstverband. Zo blijkt uit een landelijk onderzoek dat is
gedaan door Ad Rem Uitzendbureau (onderdeel van USG People) onder Nederlandse
ondernemingen. Het overgrote deel van de ondervraagden (70%) heeft geen beleid ten
aanzien van de lange termijn ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Daarnaast blijkt uit de
resultaten dat bij een heel laag startsalaris 56% van de medewerkers al weer binnen 3
jaar vertrekt.
De uitgaven van bedrijven voor de werving en selectie van HBO-personeel blijken opvallend
te verschillen. Kijkend naar de verhouding tussen de kosten van werving en selectie bij
kleinere (100-200 medewerkers) en grotere ondernemingen (meer dan 200 medewerkers) valt
op dat kleinere ondernemingen hier relatief veel meer geld aan besteden. Daarbij is het
opmerkelijk dat meer dan 45% van de grote bedrijven (meer dan 200 medewerkers) minder dan
25.000 euro per jaar uitgeeft aan de werving selectie van HBO personeel. Tevens blijkt
uit het onderzoek dat hoge bestedingen aan werving en selectie geen garantie zijn voor
een lang dienstverband. Integendeel: er lijkt een omgekeerd verband te zijn tussen de
hoogte van uitgaven aan werving en selectie en de duur van het dienstverband. Dit komt
volgens Karin Korstanje, directeur van Ad Rem, doordat bedrijven die niet erg populair
zijn als werkgever, veel geld moeten besteden aan werving en selectie en vervolgens niet
in staat zijn hun werknemers vast te houden.
Veel vertrek bij laag startsalaris
Verder blijkt uit het onderzoek dat werknemers gemiddeld langer blijven werken bij
bedrijven met meer dan 200 medewerkers dan bij kleinere bedrijven. Er bestaat ook een
verband tussen de duur van het dienstverband en het salaris. Bij een heel laag
startsalaris blijkt 56% van de medewerkers al weer binnen 3 jaar te zijn vertrokken naar
een andere werkgever.
Ruim 70% van de ondernemingen heeft geen beleid ten aanzien van de lange termijn
ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Met name grote, bekende bedrijven geven aan dat zij de
noodzaak hiertoe niet inzien. Zij worden nog altijd overspoeld met cv's en hebben de
kandidaten voor het uitzoeken. Andere bedrijven zijn van mening dat zij niet in staat
zijn om hun personeelsbeleid op de lange termijn te plannen. Hoewel de verwachting is dat
grote bedrijven vaker rekening houden met de ontwikkelingen op de lange termijn dan kleine
ondernemingen, wordt dit in het onderzoek niet aangetoond.
Mismatch tussen wat kandidaten en wat bedrijven belangrijk vinden
In het onderzoek is gevraagd aan welke criteria een goede HBO kandidaat moet voldoen
volgens de werkgever. Opvallend is dat aspecten zoals de match met het bedrijf of
afdeling en de persoonlijkheid van de kandidaat heel hoog zijn geëindigd. De top 3
van criteria bestaat uit:
- De opleiding
- De werkervaring in brede zin van het woord
- Persoonlijke instelling (ambitieus, ondernemend)
Opmerkelijk is de mismatch tussen wat kandidaten en wat bedrijven belangrijk vinden. Bij
kandidaten staat als eerste de groeimogelijkheden binnen het bedrijf genoemd. Bij
bedrijven is dat het minst belangrijke kenmerk van een kandidaat. De veelgehoorde klacht
dat HBO-opleidingen niet zouden aansluiten op het bedrijfsleven, wordt door dit onderzoek
slechts in beperkte mate onderschreven. Van de ondervraagden zegt 50% tevreden te zijn
over de aansluiting tussen studie en praktijk. Slechts 9% is daadwerkelijk ontevreden.
In de komende jaren wordt een toenemende vraag naar HBO-ers verwacht terwijl het aanbod
van HBO-ers daarentegen zal afnemen. Volgens eerder onderzoek zal in 2008 de vraag naar
hoger opgeleiden het aanbod zelfs overtreffen. Reden temeer om te onderzoeken wat de
behoeften van bedrijven in Nederland zijn ten aanzien van de HBO-arbeidsmarkt.
Over Ad Rem Uitzendbureau
Ad Rem is een middelgrote uitzendorganisatie voor studenten, starters en doorstarters op
HBO en HBO+ niveau. Met name in de zakelijke dienstverlening heeft Ad Rem een goede naam
opgebouwd betreffende administratieve, financiële, commerciële en management
(ondersteunende) functies. Ad Rem Uitzendbureau maakt onderdeel uit van de
beursgenoteerde organisatie USG People.
Noot voor redactie,