Met laag startsalaris snel vertrek medewerker

Lensink van berkel comm.

Landelijk onderzoek HBO-arbeidsmarkt
Met laag startsalaris snel vertrek medewerker

Hoge bestedingen werving en selectie geen garantie voor lang dienstverband

Almere 11 oktober 2005- Kleine bedrijven besteden naar verhouding meer geld aan werving en selectie van personeel dan grote bedrijven. Dit, terwijl hoge wervingsbudgetten geen garantie zijn voor een langer dienstverband. Zo blijkt uit een landelijk onderzoek dat is gedaan door Ad Rem Uitzendbureau (onderdeel van USG People) onder Nederlandse ondernemingen. Het overgrote deel van de ondervraagden (70%) heeft geen beleid ten aanzien van de lange termijn ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat bij een heel laag startsalaris 56% van de medewerkers al weer binnen 3 jaar vertrekt.

De uitgaven van bedrijven voor de werving en selectie van HBO-personeel blijken opvallend te verschillen. Kijkend naar de verhouding tussen de kosten van werving en selectie bij kleinere (100-200 medewerkers) en grotere ondernemingen (meer dan 200 medewerkers) valt op dat kleinere ondernemingen hier relatief veel meer geld aan besteden. Daarbij is het opmerkelijk dat meer dan 45% van de grote bedrijven (meer dan 200 medewerkers) minder dan 25.000 euro per jaar uitgeeft aan de werving selectie van HBO personeel. Tevens blijkt uit het onderzoek dat hoge bestedingen aan werving en selectie geen garantie zijn voor een lang dienstverband. Integendeel: er lijkt een omgekeerd verband te zijn tussen de hoogte van uitgaven aan werving en selectie en de duur van het dienstverband. Dit komt volgens Karin Korstanje, directeur van Ad Rem, doordat bedrijven die niet erg populair zijn als werkgever, veel geld moeten besteden aan werving en selectie en vervolgens niet in staat zijn hun werknemers vast te houden.

Veel vertrek bij laag startsalaris
Verder blijkt uit het onderzoek dat werknemers gemiddeld langer blijven werken bij bedrijven met meer dan 200 medewerkers dan bij kleinere bedrijven. Er bestaat ook een verband tussen de duur van het dienstverband en het salaris. Bij een heel laag startsalaris blijkt 56% van de medewerkers al weer binnen 3 jaar te zijn vertrokken naar een andere werkgever.

Ruim 70% van de ondernemingen heeft geen beleid ten aanzien van de lange termijn ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Met name grote, bekende bedrijven geven aan dat zij de noodzaak hiertoe niet inzien. Zij worden nog altijd overspoeld met cv's en hebben de kandidaten voor het uitzoeken. Andere bedrijven zijn van mening dat zij niet in staat zijn om hun personeelsbeleid op de lange termijn te plannen. Hoewel de verwachting is dat grote bedrijven vaker rekening houden met de ontwikkelingen op de lange termijn dan kleine ondernemingen, wordt dit in het onderzoek niet aangetoond.

Mismatch tussen wat kandidaten en wat bedrijven belangrijk vinden In het onderzoek is gevraagd aan welke criteria een goede HBO kandidaat moet voldoen volgens de werkgever. Opvallend is dat aspecten zoals de match met het bedrijf of afdeling en de persoonlijkheid van de kandidaat heel hoog zijn geëindigd. De top 3 van criteria bestaat uit:

- De opleiding

- De werkervaring in brede zin van het woord

- Persoonlijke instelling (ambitieus, ondernemend)
Opmerkelijk is de mismatch tussen wat kandidaten en wat bedrijven belangrijk vinden. Bij kandidaten staat als eerste de groeimogelijkheden binnen het bedrijf genoemd. Bij bedrijven is dat het minst belangrijke kenmerk van een kandidaat. De veelgehoorde klacht dat HBO-opleidingen niet zouden aansluiten op het bedrijfsleven, wordt door dit onderzoek slechts in beperkte mate onderschreven. Van de ondervraagden zegt 50% tevreden te zijn over de aansluiting tussen studie en praktijk. Slechts 9% is daadwerkelijk ontevreden.

In de komende jaren wordt een toenemende vraag naar HBO-ers verwacht terwijl het aanbod van HBO-ers daarentegen zal afnemen. Volgens eerder onderzoek zal in 2008 de vraag naar hoger opgeleiden het aanbod zelfs overtreffen. Reden temeer om te onderzoeken wat de behoeften van bedrijven in Nederland zijn ten aanzien van de HBO-arbeidsmarkt.

Over Ad Rem Uitzendbureau
Ad Rem is een middelgrote uitzendorganisatie voor studenten, starters en doorstarters op HBO en HBO+ niveau. Met name in de zakelijke dienstverlening heeft Ad Rem een goede naam opgebouwd betreffende administratieve, financiële, commerciële en management (ondersteunende) functies. Ad Rem Uitzendbureau maakt onderdeel uit van de beursgenoteerde organisatie USG People.

Noot voor redactie,