TROS

Afdeling Communicatie
Hilversum, 07-10-2005

Televisie
OPGELICHT
Uitzending dinsdag 11 oktober
Nederland 2 - 21.15 uur

100ste UITZENDING OPGELICHT

Dinsdag 11 oktober is alweer de 100ste uitzending van OPGELICHT. Vijf en een half jaar na de start, in januari 2000, is 'hét programma op de grens van consumentenrubriek en misdaadfeuilleton' populairder dan ooit. Naar de eerste vijf afleveringen van dit seizoen werd gemiddeld door ruim een miljoen mensen gekeken, was het kijktijdaandeel gemiddeld 17,2 procent en de waardering een 7,7. De uitzending van 20 september was het beste bekeken: 1,2 miljoen en een kijktijdaandeel van 18,5 procent. Ter vergelijking: in seizoen 2004/2005 had de best bekeken uitzending 957.000 kijkers en een kijktijdaandeel van 13,8 procent (bron: TROS/KLO Stichting Kijkonderzoek).

In deze 100ste aflevering van OPGELICHT het vervolg op het verhaal van malafide reisbureaus in Florida. Een verslaggever van OPGELICHT reist naar Amerika en onderzoekt de handelwijze van deze slinks opererende organisaties. Hij achterhaalt wie er verantwoordelijk zijn en confronteert hen met hun misleidende verkooptrucs en de zogenaamd gewonnen cruises.

OPGELICHT bezoekt het kantoor van Sunshine Travel Escapes, een van de bureaus waar de meeste klachten over binnengekomen zijn. Het bureau is gevestigd aan de Vineland Road, een weggetje op een afgelegen industrieterrein in Orlando. Het gebouw lijkt in de verste verte niet op een reisbureau. OPGELICHT doet zich voor als klant maar de manager heeft razend snel door wie hij voor zich heeft. De verslaggever confronteert hem meteen met zijn misleidende verkooptrucs en de zogenaamd gewonnen cruise... Het team van OPGELICHT dringt flink aan en krijgt uiteindelijk de eigenaar John Gettys te spreken maar deze brengt alleen maar leugens ten gehore. Want volgens Gettys is Sunshine Travel Escapes 'toevallig' 2 dagen geleden gestopt met het 'verkopen' van reizen in Nederland. En dat terwijl OPGELICHT tot op dat moment klachten over hen binnenkrijgt. Gettys, de grote baas van Sunshine Travel Escapes, belooft ons plechtig dat hij de gedupeerden hun geld teruggeeft.

Ook bezoekt OPGELICHT Sunkissed Travel, het bureau waar ze de meeste klachten over heeft ontvangen. Het programma confronteert de managers van Sunkissed Travel. Een van hen heet Jose Rodriguez en is verantwoordelijk voor het afhandelen van klachten. Aan de meeste gedupeerden belooft hij dat ze hun geld zullen terugkrijgen. Maar daar komt niets van terecht. OPGELICHT legt hem het verhaal voor van een gedupeerde die vele malen met hem persoonlijk aan de telefoon heeft gesproken. Hij beloofde van alles maar heeft niets met de klachten gedaan. Hij weet zich geen raad met deze rechtstreekse confrontatie en verwijst naar zijn leidinggevende. Zijn baas Geyer is zogenaamd begaan met het lot van de gedupeerden en geeft ons net als hun collega-bedrijf Sunshine Travel, speciale e-mailadressen en telefoonnummers.

Als de verslaggever op het punt staat te vertrekken, vraagt Rodriguez of OPGELICHT verantwoordelijk is voor de stapels klachten. Het zijn de voorbeeldbrieven die gedupeerden via de site opgelicht.nl naar hen blijven mailen...

De presentatie van OPGELICHT is in handen van Antoinette Hertsenberg.

Voor meer informatie: www.opgelicht.nl