Nederlandse Spoorwegen Naar aanleiding van het persbericht van het Ministerie van V&W, krijgen wij veel vragen. Hierbij onze positie in deze.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft vanmiddag de Tweede Kamer geïnformeerd dat het hogesnelheidstraject richting Brussel/Parijs, de HSL Zuid, minimaal 10 maanden later in gebruik genomen wordt. Het Ministerie geeft NS/HSA hiervan min of meer de schuld. NS denkt hier anders over.


* Er dreigt inderdaad vertraging. Dit is door NS/HSA en SNCF in het verleden al meerdere malen aan Ministerie gemeld.
* NS/HSA hebben in het verleden al meerdere malen aangegeven dat er vertraging is, die is veroorzaakt doordat de Staat niet op tijd de specificaties voor het beveiligingssysteem heeft geleverd. Juristen zullen beoordelen of het Ministerie NS/HSA aan contract zal kunnen houden. Overigens gaat de aandacht van NS/HSA in eerste instantie uit naar de reizigers die meer gebaat zijn bij snelle ingebruikname van de HSL.
*

* NS/HSA, NMBS en SNCF vertrouwen wél op de optie van een tweede beveiligingssysteem naast ERTMS, bijvoorbeeld het bestaande Belgische TBL2-systeem:


· Nergens in Europa is een HSL-lijn met ERTMS in bedrijf zonder een tweede systeem.


· De HSL kan daarmee wèl vanaf 1 april in gebruik genomen worden. Bestaande Thalys-treinen bieden reizigers ca. een half uur tijdswinst naar Parijs.


· Het voorkomt overlast door kinderziektes gedurende de eerste jaren.


· Volgens onze informatie kan het tweede systeem op tijd worden ingebouwd. In een aantal treinen is het al aanwezig en onze Belgische collega heeft aangegeven dat het in België op tijd kan worden ingebouwd naast ERTMS.


· Dit systeem is op dit moment in bedrijf en is betrouwbaar en veilig.


4. Zelfs als de treinen op tijd gereed zouden zijn, dan is het nog niet zeker of ze wel zouden kunnen rijden. De voor het spoor gecontracteerde ERTMS-versie wijkt namelijk af van de laatste specificaties die aan ons voor de treinen zijn aangeleverd.
* Een door het Ministerie voorgestelde lease-optie van Betuweroute-locomotieven zullen we verder onderzoeken in het belang van onze reizigers. Volgens onze huidige informatie is deze optie door de ERTMS-problematiek niet erg kansrijk.
*

* NS/HSA doen er alles aan in het belang van onze reizigers om de HSL-Zuid zo snel mogelijk in gebruik te nemen.
*

* Reizigers kunnen vanzelfsprekend alle bestaande treinverbindingen gebruiken zolang HSL nog niet in gebruik is.

Met vriendelijke groet,

Michel Hueber
hoofd persvoorlichting

NS
Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 33 68
F 030 - 234 14 16
www.ns.nl