Ingezonden persbericht


Toetjes bron van inspiratie voor kinderen
Mona doet onderzoek naar kinderen en toetjes ter gelegenheid van 35e verjaardag

Woerden, 11 oktober 2005 - Kinderen zijn dol op toetjes, dat blijkt uit onderzoek dat toetjesmaker Mona in het kader van zijn 35-jarig bestaan heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Veldkamp. Meer dan de helft (55%) blijkt dagelijks een toetje te eten. Verder blijkt dat zeker de helft van de kinderen wel eens toetjes zelf maakt of versiert (51%). Meestal zijn dit toetjes op basis van vla of yoghurt. Voor de variatie worden er verschillende soorten fruit of vruchten bij gedaan of zoetigheden als chocoladehagelslag, gekleurde hagelslag, bruine suiker, siroop en snoepjes. Ook blijkt dat kinderen vaak een ander toetje krijgen dan het toetje dat ze het allerliefst zouden eten. Bijna 90% van de kinderen wil soms of altijd een ander toetje dan hun ouders voor hen kiezen. En driekwart krijgt in plaats van hun lievelingstoetje meestal een ander dessert voorgeschoteld. Wel mag het overgrote deel van de kinderen in de winkel zelf de toetjes uitzoeken. Thuis bepalen de ouders echter vaak weer welk toetje op tafel wordt gezet.

Het toetjesonderzoek is een van de vele activiteiten die Mona rond zijn 35e verjaardag organiseert. In de afgelopen 35 jaar heeft Mona vele nieuwe toetjes ontwikkeld voor vooral gezinnen met kinderen. Daarmee heeft Mona de toetjescultuur in Nederland neergezet. Ook in de toekomst wil Mona kinderen en hun ouders laten genieten van lekkere toetjes. Mona vindt het daarom belangrijk te weten hoe zij omgaan met toetjes. Om daarvan een helder beeld te krijgen, heeft Mona 500 kinderen tussen de 6 en 12 jaar naar hun mening over toetjes gevraagd. En zij blijken grote toetjesliefhebbers te zijn. Meer dan de helft eet dagelijks een toetje, 35% doet dit 2 tot 5 keer per week. Sommigen eten een toetje ook als tussendoortje (43%). Veel ouders (84%) eten meestal een toetje mee met hun kinderen. In driekwart van de gevallen is dit hetzelfde toetje, 24% eet een ander toetje.

Toetjesvoorkeuren
Toetjes zijn dus populair. Kinderen vinden heel veel toetjes lekker, maar de meesten hebben wel een duidelijke voorkeur. Die komt echter vaak niet overeen met die van hun ouders: 88% van de kinderen wil een ander toetje dan hun ouders uitkiezen. Van deze teleurgestelde toetjesliefhebbers geeft 72% aan dat dit soms het geval is en 16% dat dit altijd of vaak voorkomt. Kinderen krijgen ook niet altijd hun lievelingstoetje. Bijna driekwart (74%) moet het doen met een ander toetje, meestal vla of yoghurt. Hoewel dit niet de eerste keus is, smullen kinderen er wel van, vooral ook omdat kinderen deze toetjes vaak met extra toevoegingen mogen versieren.

Bij de aankoop van toetjes hebben kinderen wel invloed op de keuze: bijna driekwart (72%) mag soms zelf de aan te kopen toetjes kiezen, 16% mag dit vaak, en 6% zelfs altijd. Een meerderheid van de kinderen bepaalt in de winkel welk toetje het wordt. Eenmaal thuis bepalen de ouders weer welk toetje op tafel komt. Slechts 38% van de kinderen mag thuis soms zelf het toetje kiezen, 37% mag dit vaak en 27% altijd.

Het toetje dat kinderen het liefste eten is ijs. Dat staat bij 35% op nummer een. "Omdat het lekker koud is", "omdat mama het ijsje vaak extra versiert" en "omdat het lekker smelt op de tong". Na ijs is het kindertoetje het meest geliefd (20%). Dit toetje is bij de 6- en 7-jarigen populairder dan bij de wat oudere kinderen. Op de derde plaats staat vla (17%). De reden waarom kinderen iets als lievelingstoetje zien, is vooral dat ze de smaak gewoon lekker vinden. Favoriete smaken voor toetjes zijn chocola en vanille, maar ook aardbei is populair.

"Als ik directeur van een toetjesfabriek was ...”
Kinderen zijn niet alleen creatief bij het zelf maken van toetjes. Ze hebben ook fantasievolle ideeën voor nieuwe toetjes. Op de vraag 'Wat voor toetje zou je bedenken als je directeur van een toetjesfabriek was?' geven kinderen uiteenlopende antwoorden: "aardbeienpap met zeehondjes op de verpakking", "een bloem met in elk blad een andere smaak", "een Formule 1-toetje met Ferrari-autootjes" enzovoort. Populair zijn vooral toetjes met chocoladesmaak, chocoladesaus of hele stukjes chocola. Ook doet de smaak aardbeien het erg goed. Opvallend is de voorkeur voor kleurige toetjes met verschillende smaken: "een regenboogtoetje, dat betekent een heleboel smaakjes en kleurtjes door elkaar heen". Wat voor toetje kinderen ook mogen kiezen of zelf verzinnen, zolang ze jong zijn, moeten ze eerst nog doen wat hun ouders zeggen: 65% mag pas aan het toetje beginnen als ze hun bord leeg hebben gegeten.

Mona 35 jaar
Het onderzoek is een van de vele activiteiten in het kader van het 35-jarig bestaan van Mona. Op het verjaardagsprogramma staat bijvoorbeeld ook de introductie van Toetjes!, een boek met toetjesrecepten. Bovendien worden er in supermarkten Toetjesmiddagen georganiseerd, waarop kinderen hun favoriete toetje kunnen maken. Daarmee speelt Mona in op de wens van kinderen om zelf toetjes te maken en te versieren, een belangrijk resultaat uit het onderzoek. Het onderzoek biedt voor Mona voldoende uitdaging om nog meer lekkere en populaire toetjes te ontwikkelen. Want als toetjesspecialist van Nederland komt Mona graag tegemoet aan de wensen van alle toetjesliefhebbers.