Gemeente Zwolle

Investeren in Infrastructuur

Het Investeringsprogramma Infrastructuur 2006-2009 is vastgesteld door het college van B&W. Dit programma laat zien waar geïnvesteerd moet worden in de Zwolse infrastructuur om de stad goed bereikbaar te houden. Bovenaan de lijst staan: de realisatie van de Hoofdinfrastructuur Stadshagen, reconstructie Ceintuurbaan en de infrastructuur voor de nieuwbouw Deltion college.

Zwolle ligt centraal en is hierdoor een vervoersknooppunt tussen midden-, oost- en noord Nederland met een kwalitatief goed wegennet. De goede bereikbaarheid van de stad is één van de belangrijkste vestigingsfactoren voor bedrijven in Zwolle. Het is dan ook van economisch belang dat de bereikbaarheid op peil blijft. Daarbij komt dat het steeds drukker wordt op de weg. Om onze concurrentiepositie te behouden moet er worden geïnvesteerd in de infrastructuur. Waar dat moet gebeuren, is nu op een rij gezet.

Investeren
De prioriteiten zijn aangebracht door middel van een studie naar de ruimtelijke plannen, waarover besluitvorming heeft plaatsgevonden, en de verkeerseffecten daarvan op het hoofdwegennet tot het jaar 2010. De volgende projecten zijn onder meer in ogenschouw genomen: Afronding Hanzeland, Voorsterpoort/ A-28 zone, Stadshagen I en II, Hessenpoort I en II, nieuwbouw Isalaklinieken en Oosterenk-Watersteeg. Deze ruimtelijke ontwikkelingen hebben ? in combinatie met de autonome groei van het autogebruik ? tot gevolg dat de druk op het hoofdwegennet aanzienlijk toeneemt de komende jaren. Naast de drie prioriteiten zijn ook andere wegen, die aandacht verdienen, zoals de IJsselallee, de mogelijke fietsbrug langs de nieuwe spoorbrug over de IJssel en de infrastructuur rond de nieuwbouw van Hogeschool Windesheim.