Investeren in Infrastructuur
Het Investeringsprogramma Infrastructuur 2006-2009 is vastgesteld door het
college van B&W. Dit programma laat zien waar geïnvesteerd moet worden in
de Zwolse infrastructuur om de stad goed bereikbaar te houden. Bovenaan de
lijst staan: de realisatie van de Hoofdinfrastructuur Stadshagen,
reconstructie Ceintuurbaan en de infrastructuur voor de nieuwbouw Deltion
college.
Zwolle ligt centraal en is hierdoor een vervoersknooppunt tussen midden-,
oost- en noord Nederland met een kwalitatief goed wegennet. De goede
bereikbaarheid van de stad is één van de belangrijkste vestigingsfactoren
voor bedrijven in Zwolle. Het is dan ook van economisch belang dat de
bereikbaarheid op peil blijft. Daarbij komt dat het steeds drukker wordt
op de weg. Om onze concurrentiepositie te behouden moet er worden
geïnvesteerd in de infrastructuur. Waar dat moet gebeuren, is nu op een
rij gezet.
Investeren
De prioriteiten zijn aangebracht door middel van een studie naar de
ruimtelijke plannen, waarover besluitvorming heeft plaatsgevonden, en de
verkeerseffecten daarvan op het hoofdwegennet tot het jaar 2010. De
volgende projecten zijn onder meer in ogenschouw genomen: Afronding
Hanzeland, Voorsterpoort/ A-28 zone, Stadshagen I en II, Hessenpoort I en
II, nieuwbouw Isalaklinieken en Oosterenk-Watersteeg. Deze ruimtelijke
ontwikkelingen hebben ? in combinatie met de autonome groei van het
autogebruik ? tot gevolg dat de druk op het hoofdwegennet aanzienlijk
toeneemt de komende jaren. Naast de drie prioriteiten zijn ook andere
wegen, die aandacht verdienen, zoals de IJsselallee, de mogelijke
fietsbrug langs de nieuwe spoorbrug over de IJssel en de infrastructuur
rond de nieuwbouw van Hogeschool Windesheim.
Gemeente Zwolle