De vrachtwagenchauffeur voelt zich fit en gelukkig
Randstad nederland
PERSBERICHT
Diemen, 12 oktober 2005
Gevoel van vrijheid compenseert de minpunten ruim
De vrachtwagenchauffeur voelt zich fit en gelukkig
Hij werkt langer, eet ongezonder en beweegt minder. Maar het gevoel van vrijheid vergoedt
veel, zo niet alles voor de vrachtwagenchauffeur. De chauffeur voelt zich ondanks een
ongezondere levensstijl veel gelukkiger en fitter dan de gemiddelde werkende in
Nederland.
Dat is gebleken uit een onderzoek in opdracht van Randstad Transport onder 340
vrachtwagenchauffeurs, via gesprekken in truckerscafé's langs de snelwegen en op
internet. De vrachtwagenchauffeur zit vooral zo goed in zijn vel vanwege de vrijheid die
hun vak hen geeft, de afwisseling en het werk zelf (het rijden met de wagen).
Flexibiliteit en vrijheid zijn volgens het eerdere geluksonderzoeken van Randstad ('Het
geluk van werkend Nederland 2005') belangrijke factoren in het geluksgevoel. De
uitkomsten van het chauffeursonderzoek bevestigen dit.
Superhoog geluksrapportcijfer: 7,8
De vrachtwagenchauffeur beoordeelt zijn leven met een superhoge 7,8. Dit is nog hoger dan
het cijfer dat de totale beroepsbevolking zichzelf geeft, een 7,5. Chauffeurs zeggen van
zichzelf dat ze gelukkig zijn; 48% is redelijk tevreden en 46% zelfs zeer tevreden.
Ook in zijn werk is de chauffeur gelukkiger. Hij (vrouwen zijn nog altijd in de
minderheid) beoordeelt zijn werkgeluk met een 7,2, tegenover een 6,8 van de totale
beroepsbevolking. Een groter aandeel chauffeurs geeft dan ook aan gelukkig te zijn in het
werk (79% vs. 61%).
Chauffeurs zijn gemotiveerder (96% gemotiveerd het werk goed te doen t.o.v. 86% van de
totale beroepsbevolking) en vaker trots op hun werk (84% vs. 72%). Het werk speelt een
grote rol in gelukkig zijn; maar liefst 83% van de chauffeurs geeft dit aan, tegenover
slechts 54% van de beroepsbevolking. Directeur Willem de Vries van Randstad Transport is
verrast met het resultaat: 'De afgelopen jaren heeft de sector het heel moeilijk gehad.
De arbeidsmarkt heeft zwaar onder vuur gelegen. Dit blijkt van geen enkel invloed op het
geluksgevoel. Het is zeer dankbaar om met chauffeurs te werken. En dat blijkt maar weer
eens. Chauffeurs laten zich niet van de wijs brengen en genieten heel duidelijk van het
leven.'
Plussen: vrijheid en afwisseling
Er zijn natuurlijk ook minpunten. Zo moet de chauffeur hard werken voor zijn geld. Hij
heeft over het algemeen een contract voor 40 uur bij de baas, maar werkt veel meer uren.
Gemiddeld werkt een chauffeur 56 uur per week, verdeeld over 5 dagen. In vergelijking tot
de totale beroepsbevolking werken vrachtwagenchauffeurs veel vaker over; maar liefst 89%
van de chauffeurs doet dat elke week over, tegenover 24% van de totale beroepsbevolking.
Iets meer dan een kwart is elke nacht thuis, de meerderheid is dus regelmatig van huis.
De chauffeurs die minstens eenmaal per week van huis zijn, zijn gemiddeld 3,5 nachten per
week van huis.
Als de chauffeur zich zorgen maakt, dan doet hij dat met name om zaken als de concurrentie
uit Polen en plannen voor maximum 48-urige werkweek, omdat hij nu al vaak meer dan die 48
uur per week werkt en daar financieel op ingesteld is.
Wat verder bleek uit het onderzoek:
- Sporten: 34% van de ondervraagde vrachtwagenchauffeurs doet aan sport. Dit is minder dan
de gehele beroepsbevolking; daarvan doet 48% aan sport.
- Alcoholgebruik: 78% drinkt alcohol buiten werktijd. Dit aandeel ligt gelijk onder de
gehele beroepsbevolking. Gemiddeld drinken vrachtwagenchauffeurs 13 glazen per week. Dit
is meer dan de gehele beroepsbevolking, die zegt gemiddeld 5 glazen per week te drinken.
- Roken: 48% van de chauffeur rookt. Dit aandeel is onder de gehele beroepsbevolking iets
lager, namelijk 40%. Van de chauffeurs rookt 37% shag en 15% sigaretten. De meeste
chauffeurs zijn veelrokers; slechts 29% rookt een pakje shag per week of minder en
slechts 12% rookt minder dan 5 sigaretten per dag. Deze aantallen wijken niet af van de
gemiddelde beroepsbevolking.
- Droomwagen: op de vraag hoe een droomvrachtwagen eruit moet zien, antwoordt de
meerderheid dat het uiterlijk en de vormgeving aantrekkelijk moeten zijn. Ook de ruimte
die een cabine biedt is een belangrijk aspect van de droomwagen. Bij de keuze van een
favoriete personenauto (BWM en Audi worden het meest genoemd) blijkt uiterlijk eveneens
een belangrijk argument te zijn. Overigens rijdt men over het algemeen niet in het
favoriete merk. Vrachtwagenchauffeurs rijden vooral Opel en Volkswagen.
- De ladder van het leven: Aan de chauffeurs is een zogeheten 'ladder van het leven'
voorgelegd, waarin zij een visie op hun geluk van vijf jaar geleden, van nu en over vijf
jaar moeten geven. Terugkijkend geven chauffeurs hun geluk van 5 jaar geleden een 7,2
(tegenover een 6,8 van de totale beroepsbevolking). Nu beoordeelt een chauffeur zijn
leven op de ladder met een 7,5, tegenover een 7,1 van de totale beroepsbevolking.
Chauffeurs zien een kleinere stijging in geluk dan de totale beroepsbevolking. Verwacht
deze laatste groep in de komende 5 jaar van 7.1 naar 7.7 te stijgen op de ladder,
chauffeurs verwachten eveneens op de 7.7 uit te komen en achten zichzelf blijkbaar al
dermate gelukkig, dat er niet veel verbetering meer nodig is.
Randstad Holding NV