professioneel, wel verbeterpunten
Familiedrama Tolbert: werkwijze Bureau Jeugdzorg professioneel, wel
verbeterpunten
12 oktober 2005
De werkwijze van Bureau Jeugdzorg (BJZ) Groningen is professioneel en
de werkwijze van BJZ sluit aan bij de wet- en regelgeving en het
landelijke AMK-protocol. Dit rapporteert de Inspectie Jeugdzorg aan de
provincie over de afhandeling van de meldingen die voorafgaand aan het
familiedrama in Tolbert bij het Advies en Meldpunt Kindermishandeling
(AMK) Groningen zijn binnengekomen. De Inspectie Jeugdzorg heeft wel
geconstateerd dat in extreme drukte bij het AMK meldingen waar de
urgentie nog van onderzocht moet worden op een wachtstapel komen,
omdat voorrang wordt gegeven aan hoogurgente en nieuwe meldingen. Dit
is volgens de Inspectie onacceptabel, en hierop moet actie ondernomen
worden. BJZ was met extra geld van de provincie al hard aan de slag
met het wegwerken van de wachtlijsten. De provincie heeft inmiddels
aanvullende afspraken gemaakt met BJZ over de uitvoering van de
aanbevelingen van de Inspectie en de rapportage hierover.
Op 1 augustus jl. kwamen in Tolbert twee kinderen door geweld om het
leven. Voor die tijd waren er contacten geweest met BJZ Groningen, de
afdeling AMK. Een persoon van buiten de leefsituatie van de kinderen
heeft enkele keren telefonisch zorgen uitgesproken over de
opvoedingssituatie van de kinderen. Zoals gebruikelijk in zulke
situaties heeft de Inspectie Jeugdzorg de gang van zaken bij BJZ
Groningen geanalyseerd en rapport uitgebracht aan de provincie.
Conclusie van het rapport is dat de meldingen zijn afgehandeld volgens
de wet- en regelgeving en het landelijke AMK-protocol. Op basis van de
beschikbare informatie kon aan de meldingen geen hoge urgentie worden
toegekend. Wel werd besloten tot een vooronderzoek, maar door het
familiedrama kon dit niet meer worden uitgevoerd.
Risico
In de algemene aanbevelingen van het rapport wijst de Inspectie erop,
dat BJZ vanwege de grote werkdruk en bestaande wachtlijsten criteria
heeft opgesteld om keuzen te maken welke meldingen het eerst worden
behandeld. Als gevolg van het toepassen van die criteria is voorrang
gegeven aan hoogurgente gevallen en nieuwe meldingen, en blijven de
meldingen waarin urgentie nog niet was bepaald op een wachtstapel
liggen. Dit betekent een onacceptabel risico. BJZ moet daarom
inventariseren welke risico's er na prioritering voor kunnen komen in
welke situaties. Met de provincie moet worden afgesproken welke
risico's aanvaardbaar zijn en welke niet, en wat voor acties hiervoor
nodig zijn. Daarnaast moet BJZ de werkwijze zodanig aanpassen dat
benodigde informatie sneller kan worden verzameld, om zo de risico's
te beperken.
Aansluiten van informatiesystemen
Verder is het de Inspectie opgevallen dat de twee verschillende
informatiesystemen binnen het BJZ niet aan elkaar gekoppeld zijn. Het
AMK heeft een eigen systeem, dat uitsluitend voor AMK-medewerkers
toegankelijk is. Dat is niet alleen inefficiënt, maar verhoogt het
risico dat relevante informatie niet tijdig gebruikt kan worden. BJZ
was al bezig om dit voor elkaar te krijgen. Bijkomend probleem is dat
een koppeling wettelijk niet toegestaan is. Dit is aangekaart bij het
Ministerie, omdat de bedreiging van kinderen leidend moet zijn voor
BJZ, boven de privacy van personen.
12 oktober 2005
Provincie Groningen