Provincie Groningen

professioneel, wel verbeterpunten Familiedrama Tolbert: werkwijze Bureau Jeugdzorg professioneel, wel verbeterpunten 12 oktober 2005

De werkwijze van Bureau Jeugdzorg (BJZ) Groningen is professioneel en de werkwijze van BJZ sluit aan bij de wet- en regelgeving en het landelijke AMK-protocol. Dit rapporteert de Inspectie Jeugdzorg aan de provincie over de afhandeling van de meldingen die voorafgaand aan het familiedrama in Tolbert bij het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) Groningen zijn binnengekomen. De Inspectie Jeugdzorg heeft wel geconstateerd dat in extreme drukte bij het AMK meldingen waar de urgentie nog van onderzocht moet worden op een wachtstapel komen, omdat voorrang wordt gegeven aan hoogurgente en nieuwe meldingen. Dit is volgens de Inspectie onacceptabel, en hierop moet actie ondernomen worden. BJZ was met extra geld van de provincie al hard aan de slag met het wegwerken van de wachtlijsten. De provincie heeft inmiddels aanvullende afspraken gemaakt met BJZ over de uitvoering van de aanbevelingen van de Inspectie en de rapportage hierover.

Op 1 augustus jl. kwamen in Tolbert twee kinderen door geweld om het leven. Voor die tijd waren er contacten geweest met BJZ Groningen, de afdeling AMK. Een persoon van buiten de leefsituatie van de kinderen heeft enkele keren telefonisch zorgen uitgesproken over de opvoedingssituatie van de kinderen. Zoals gebruikelijk in zulke situaties heeft de Inspectie Jeugdzorg de gang van zaken bij BJZ Groningen geanalyseerd en rapport uitgebracht aan de provincie.

Conclusie van het rapport is dat de meldingen zijn afgehandeld volgens de wet- en regelgeving en het landelijke AMK-protocol. Op basis van de beschikbare informatie kon aan de meldingen geen hoge urgentie worden toegekend. Wel werd besloten tot een vooronderzoek, maar door het familiedrama kon dit niet meer worden uitgevoerd.

Risico
In de algemene aanbevelingen van het rapport wijst de Inspectie erop, dat BJZ vanwege de grote werkdruk en bestaande wachtlijsten criteria heeft opgesteld om keuzen te maken welke meldingen het eerst worden behandeld. Als gevolg van het toepassen van die criteria is voorrang gegeven aan hoogurgente gevallen en nieuwe meldingen, en blijven de meldingen waarin urgentie nog niet was bepaald op een wachtstapel liggen. Dit betekent een onacceptabel risico. BJZ moet daarom inventariseren welke risico's er na prioritering voor kunnen komen in welke situaties. Met de provincie moet worden afgesproken welke risico's aanvaardbaar zijn en welke niet, en wat voor acties hiervoor nodig zijn. Daarnaast moet BJZ de werkwijze zodanig aanpassen dat benodigde informatie sneller kan worden verzameld, om zo de risico's te beperken.

Aansluiten van informatiesystemen
Verder is het de Inspectie opgevallen dat de twee verschillende informatiesystemen binnen het BJZ niet aan elkaar gekoppeld zijn. Het AMK heeft een eigen systeem, dat uitsluitend voor AMK-medewerkers toegankelijk is. Dat is niet alleen inefficiënt, maar verhoogt het risico dat relevante informatie niet tijdig gebruikt kan worden. BJZ was al bezig om dit voor elkaar te krijgen. Bijkomend probleem is dat een koppeling wettelijk niet toegestaan is. Dit is aangekaart bij het Ministerie, omdat de bedreiging van kinderen leidend moet zijn voor BJZ, boven de privacy van personen.

12 oktober 2005