Å koda wint vakjuryprijs AutoWeek Tevredenheids Trofee 2005
(10/12/2005)
Å koda heeft een belangrijke onderscheiding in de wacht gesleept: de
vakjuryprijs van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2005. Uit vier
genomineerden koos de jury unaniem voor Å koda, vooral de
bovengemiddelde kwaliteit van het dealernetwerk gaf daarbij de
doorslag.
Ook bij de ondervraagde automobilisten kwam Å koda goed uit de bus:
het merk en de dealerorganisatie werden vijfde in het algemeen
klassement, de Fabia werd derde in de mini/compacte klasse en de
Octavia tweede in de compacte middenklasse.
Naast het oordeel van ongeveer 24.000 automobilisten weegt AutoWeek
sinds vorig jaar ook de mening mee van een groep deskundigen uit de
autobranche. Deze jury beoordeelt in hoeverre de merken de
kritiekpunten uit vorige onderzoeken ter harte nemen en actie hebben
ondernomen om tot verbetering te komen. Speciale aandacht gaat daarbij
uit naar de kwaliteit van het dealernetwerk.
Om voor de prijs in aanmerking te komen moet een merk tussen 2003 en
2005 minimaal vijf procent vooruitgang hebben geboekt in de
tevredenheidsmetingen. Verder moet de klanttevredenheid in het laatste
onderzoek bovengemiddeld zijn geweest. Deze twee criteria waren
voldoende om de groep van 35 merken te beperken tot vier
genomineerden: Daihatsu, Mitsubishi, Å koda en Volvo; laatstgenoemde
won de vakprijs in 2004. Deze vier genomineerden zijn door de jury
uitgenodigd om toe te lichten wat ze concreet doen om de
klanttevredenheid te verbeteren.
Juryvoorzitter Frans de Bruijn, tevens hoofd van de sectorgroep
Automotive van Ernst & Young: âÅ koda behoort op het gebied van zowel
verkoop- als aftersales qua dienstverlening tot de beste organisaties
op de Nederlandse automarkt. De importeur heeft om dat te bereiken
niet alleen geput uit de kennis en ervaring van de Pon-familie waartoe
het bedrijf behoort; ook in Tsjechië zijn programmaâs ontwikkeld, die
zijn toegesneden op de specifieke omstandigheden van het
Å koda-dealerbedrijf.â
âDe jury heeft in de overweging sterk rekening gehouden met het feit
dat de Å koda-dealers de afgelopen jaren een allesbehalve gemakkelijke
ommezwaai hebben moeten maken. Het klantenprofiel is namelijk
drastisch gewijzigd als gevolg van de enorme opwaardering die het
modellengamma heeft doorgemaakt. Grotere en duurdere auto's, zakelijke
klanten, hogere eisen en wensen; het is onder die omstandigheden al
moeilijk genoeg de klanttevredenheid op peil te houden, maar Å koda
heeft het toch al hoge niveau zelfs nog weten te verbeteren. Een
prestatie van formaatâ, aldus De Bruijn.
Ook de automobilisten waren positief over het merk Å koda, de
kwaliteit van het dealernetwerk en de modellen. Net als vorig jaar
behaalt Å koda een top 5 notering als merk en dealerorganisatie en de
tweede plaats van de Octavia in de compacte middenklasse is een
evenaring van de prestatie van het vorige model in het onderzoek van
2004. Ook de Fabia scoort opnieuw goed: een derde plaats in zijn
klasse, waarin het model vorig jaar overigens eerste werd.
Zeer uitvoerig consumentenonderzoek
In totaal hebben 24.000 automobilisten meegedaan aan het
tevredenheidsonderzoek van AutoWeek en Trendbox. Daarmee is de
AutoWeek Tevredenheids Trofee één van de grootste Nederlandse
consumentenonderzoeken. Om dit in perspectief te plaatsen: de
opiniepeilingen in verkiezingsperiodes zijn gebaseerd op de mening van
duizend tot tweeduizend ondervraagden en de tv-kijkcijfers worden
vastgesteld aan de hand van het kijkgedrag van zoân 2.400 personen. Om
de representativiteit van de Tevredenheids Trofee te waarborgen zijn
verder alleen de merken en modellen gebruikt waarover minstens vijftig
deelnemers hun mening gaven.
De volledige uitslag van de AutoWeek Tevredenheids Trofee staat in
AutoWeek nummer 42, die vanaf 12 oktober verkrijgbaar is. De uitslag
komt ook op de website www.autoweek.nl te staan.
AutoRai