AutoRai

Å koda wint vakjuryprijs AutoWeek Tevredenheids Trofee 2005

(10/12/2005)
Å koda heeft een belangrijke onderscheiding in de wacht gesleept: de vakjuryprijs van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2005. Uit vier genomineerden koos de jury unaniem voor Å koda, vooral de bovengemiddelde kwaliteit van het dealernetwerk gaf daarbij de doorslag.
Ook bij de ondervraagde automobilisten kwam Å koda goed uit de bus: het merk en de dealerorganisatie werden vijfde in het algemeen klassement, de Fabia werd derde in de mini/compacte klasse en de Octavia tweede in de compacte middenklasse.

Naast het oordeel van ongeveer 24.000 automobilisten weegt AutoWeek sinds vorig jaar ook de mening mee van een groep deskundigen uit de autobranche. Deze jury beoordeelt in hoeverre de merken de kritiekpunten uit vorige onderzoeken ter harte nemen en actie hebben ondernomen om tot verbetering te komen. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de kwaliteit van het dealernetwerk.

Om voor de prijs in aanmerking te komen moet een merk tussen 2003 en 2005 minimaal vijf procent vooruitgang hebben geboekt in de tevredenheidsmetingen. Verder moet de klanttevredenheid in het laatste onderzoek bovengemiddeld zijn geweest. Deze twee criteria waren voldoende om de groep van 35 merken te beperken tot vier genomineerden: Daihatsu, Mitsubishi, Å koda en Volvo; laatstgenoemde won de vakprijs in 2004. Deze vier genomineerden zijn door de jury uitgenodigd om toe te lichten wat ze concreet doen om de klanttevredenheid te verbeteren.

Juryvoorzitter Frans de Bruijn, tevens hoofd van de sectorgroep Automotive van Ernst & Young: âÅ koda behoort op het gebied van zowel verkoop- als aftersales qua dienstverlening tot de beste organisaties op de Nederlandse automarkt. De importeur heeft om dat te bereiken niet alleen geput uit de kennis en ervaring van de Pon-familie waartoe het bedrijf behoort; ook in Tsjechië zijn programmaâs ontwikkeld, die zijn toegesneden op de specifieke omstandigheden van het Å koda-dealerbedrijf.â

âDe jury heeft in de overweging sterk rekening gehouden met het feit dat de Å koda-dealers de afgelopen jaren een allesbehalve gemakkelijke ommezwaai hebben moeten maken. Het klantenprofiel is namelijk drastisch gewijzigd als gevolg van de enorme opwaardering die het modellengamma heeft doorgemaakt. Grotere en duurdere auto's, zakelijke klanten, hogere eisen en wensen; het is onder die omstandigheden al moeilijk genoeg de klanttevredenheid op peil te houden, maar Å koda heeft het toch al hoge niveau zelfs nog weten te verbeteren. Een prestatie van formaatâ, aldus De Bruijn.

Ook de automobilisten waren positief over het merk Å koda, de kwaliteit van het dealernetwerk en de modellen. Net als vorig jaar behaalt Å koda een top 5 notering als merk en dealerorganisatie en de tweede plaats van de Octavia in de compacte middenklasse is een evenaring van de prestatie van het vorige model in het onderzoek van 2004. Ook de Fabia scoort opnieuw goed: een derde plaats in zijn klasse, waarin het model vorig jaar overigens eerste werd.

Zeer uitvoerig consumentenonderzoek
In totaal hebben 24.000 automobilisten meegedaan aan het tevredenheidsonderzoek van AutoWeek en Trendbox. Daarmee is de AutoWeek Tevredenheids Trofee één van de grootste Nederlandse consumentenonderzoeken. Om dit in perspectief te plaatsen: de opiniepeilingen in verkiezingsperiodes zijn gebaseerd op de mening van duizend tot tweeduizend ondervraagden en de tv-kijkcijfers worden vastgesteld aan de hand van het kijkgedrag van zoân 2.400 personen. Om de representativiteit van de Tevredenheids Trofee te waarborgen zijn verder alleen de merken en modellen gebruikt waarover minstens vijftig deelnemers hun mening gaven.

De volledige uitslag van de AutoWeek Tevredenheids Trofee staat in AutoWeek nummer 42, die vanaf 12 oktober verkrijgbaar is. De uitslag komt ook op de website www.autoweek.nl te staan.