Mercedes-Benz F 600 HYGENIUS nieuw studiemodel met brandstofceltechnologie
(10/12/2005)
Tijdens de Tokio Motor Show presenteert Mercedes-Benz de nieuwe F 600
HYGENIUS. Dit studiemodel wordt aangedreven met behulp van
brandstofceltechnologie, goed voor een vermogen van 85 kW/115 pk. De
auto geeft geen schadelijke uitstoot, verbruikt 2,9 liter brandstof
per 100 km en heeft een actieradius van 400 km.
"Dit model is een belangrijke stap op weg naar het productierijp maken
van de brandstofceltechnologie. Het is ons doel dit ergens tussen 2012
en 2015 te bereikenâ, zegt Dr. Thomas Weber, hoofd ontwikkeling bij
Mercedes Car Group en als lid van de raad van bestuur van
DaimlerChrysler AG verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.
âDoor de ontwikkeling van de brandstofcel creëren we een nieuwe basis
voor energietoevoer in de autoâs van morgen, waardoor we duurzaam
bijdragen tot het verminderen van de milieubelasting.â Naast de
brandstofceltechnologie beschikt het studiemodel van Mercedes-Benz ook
over een bedieningssysteem met virtuele displays, nieuw ontworpen
stoelen en andere innovatieve technologieën, gericht op meer
veiligheid en comfort voor de inzittenden.
Brandstofcellen maken gebruik van de chemische reactie tussen
waterstof en zuurstof om elektriciteit op te wekken in een proces
waarbij geen uitstoot ontstaat. In vergelijking met eerdere versies is
de brandstofcel in de F 600 HYGENIUS circa 40 procent kleiner en
functioneert effectiever dan ooit. Ook de eigenschappen bij de koude
start zijn goed. Dit is te danken aan innovaties zoals de nieuw
ontworpen brandstoftanks, een elektrische turbocompressor en een nieuw
be- en ontvochtigingssysteem.
De F 600 HYGENIUS bereikt een maximum vermogen van 85 kW/115 pk en een
maximum koppel van 350 Nm. De brandstofcelaandrijving zelf is goed
voor een constant vermogen van 60 kW/82 pk en een koppel van 250 Nm.
Overtollige energie wordt opgeslagen in een krachtige
lithium-ion-accu, net zoals bij hybride-aandrijving. Afhankelijk van
de rijomstandigheden wordt de optimale krachtbron gekozen. Wanneer er
bijvoorbeeld geparkeerd wordt, haalt de motor zijn kracht uitsluitend
uit de accu, terwijl de brandstofcel en de accu samen voor de
aandrijving zorgen bij het optrekken. De elektromotor fungeert ook als
een generator die de accu voedt wanneer de auto remt door de daarbij
vrijkomende energie te regenereren.
Naast het leveren van schone energie voor de aandrijving van de auto
kan de brandstofcel ook worden gebruikt als mobiele krachtbron. Zijn
66 kW zou ruimschoots genoeg zijn om een aantal huishoudens van stroom
te voorzien. Inzittenden in de F 600 HYGENIUS profiteren ook van de
uitzonderlijke energiereserves. De bekerhouders gebruiken bijvoorbeeld
de elektriciteit om drankjes koel of warm te houden. Ook kunnen
elektrische apparaten worden aangesloten.
De vierdeurs F 600 HYGENIUS blinkt tevens uit door comfort en
veelzijdigheid. Ondanks de carrosserielengte van slechts 4.348 mm is
de ruimte binnenin indrukwekkend. De ruimte tussen de voor- en
achterstoelen, een belangrijke graadmeter voor bewegingsvrijheid,
bedraagt 945 mm en kan zelfs met maximaal 400 mm worden vergroot door
de afzonderlijke achterstoelen nog verder naar achteren te schuiven.
AutoRai