AutoRai

Mercedes-Benz F 600 HYGENIUS nieuw studiemodel met brandstofceltechnologie

(10/12/2005)
Tijdens de Tokio Motor Show presenteert Mercedes-Benz de nieuwe F 600 HYGENIUS. Dit studiemodel wordt aangedreven met behulp van brandstofceltechnologie, goed voor een vermogen van 85 kW/115 pk. De auto geeft geen schadelijke uitstoot, verbruikt 2,9 liter brandstof per 100 km en heeft een actieradius van 400 km. "Dit model is een belangrijke stap op weg naar het productierijp maken van de brandstofceltechnologie. Het is ons doel dit ergens tussen 2012 en 2015 te bereikenâ, zegt Dr. Thomas Weber, hoofd ontwikkeling bij Mercedes Car Group en als lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. âDoor de ontwikkeling van de brandstofcel creëren we een nieuwe basis voor energietoevoer in de autoâs van morgen, waardoor we duurzaam bijdragen tot het verminderen van de milieubelasting.â Naast de brandstofceltechnologie beschikt het studiemodel van Mercedes-Benz ook over een bedieningssysteem met virtuele displays, nieuw ontworpen stoelen en andere innovatieve technologieën, gericht op meer veiligheid en comfort voor de inzittenden.

Brandstofcellen maken gebruik van de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof om elektriciteit op te wekken in een proces waarbij geen uitstoot ontstaat. In vergelijking met eerdere versies is de brandstofcel in de F 600 HYGENIUS circa 40 procent kleiner en functioneert effectiever dan ooit. Ook de eigenschappen bij de koude start zijn goed. Dit is te danken aan innovaties zoals de nieuw ontworpen brandstoftanks, een elektrische turbocompressor en een nieuw be- en ontvochtigingssysteem.

De F 600 HYGENIUS bereikt een maximum vermogen van 85 kW/115 pk en een maximum koppel van 350 Nm. De brandstofcelaandrijving zelf is goed voor een constant vermogen van 60 kW/82 pk en een koppel van 250 Nm. Overtollige energie wordt opgeslagen in een krachtige lithium-ion-accu, net zoals bij hybride-aandrijving. Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt de optimale krachtbron gekozen. Wanneer er bijvoorbeeld geparkeerd wordt, haalt de motor zijn kracht uitsluitend uit de accu, terwijl de brandstofcel en de accu samen voor de aandrijving zorgen bij het optrekken. De elektromotor fungeert ook als een generator die de accu voedt wanneer de auto remt door de daarbij vrijkomende energie te regenereren.

Naast het leveren van schone energie voor de aandrijving van de auto kan de brandstofcel ook worden gebruikt als mobiele krachtbron. Zijn 66 kW zou ruimschoots genoeg zijn om een aantal huishoudens van stroom te voorzien. Inzittenden in de F 600 HYGENIUS profiteren ook van de uitzonderlijke energiereserves. De bekerhouders gebruiken bijvoorbeeld de elektriciteit om drankjes koel of warm te houden. Ook kunnen elektrische apparaten worden aangesloten.

De vierdeurs F 600 HYGENIUS blinkt tevens uit door comfort en veelzijdigheid. Ondanks de carrosserielengte van slechts 4.348 mm is de ruimte binnenin indrukwekkend. De ruimte tussen de voor- en achterstoelen, een belangrijke graadmeter voor bewegingsvrijheid, bedraagt 945 mm en kan zelfs met maximaal 400 mm worden vergroot door de afzonderlijke achterstoelen nog verder naar achteren te schuiven.