Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Amsterdam actief in aanpak blackspots
12/10/2005 - De gemeente Amsterdam pakt al jaren de blackspots aan.
In de periode 2001-2004 zijn er 324 van de 576 maatregelen uitgevoerd
om de situatie op verkeersonveilige kruisingen te verbeteren. Van deze
324 maatregelen zijn er 106 in 2004 uitgevoerd. Zo blijkt uit het
jaarverslag 2004 van de Werkgroep Blackspots Amsterdam (WBA). De
aanpak is succesvol, aldus wethouder Mark Van der Horst, het is
belangrijk dat we deze aanpak voortzetten.
De Werkgroep Blackspots Amsterdam (WBA) pakt de verkeersonveilige
kruisingen aan. In de werkgroep zitten vertegenwoordigers van de
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, de Dienst Ruimtelijke
Ordening en de Dienst Verkeerspolitie. De WBA neemt samen met het
betreffende stadsdeel een blackspot uitvoerig onder de loep aan de
hand van ongevalgegevens, tekeningen, schouwing ter plaatse en fotos.
Dan volgt een advies voor maatregelen om ongevallen op die locatie te
voorkomen. Voorbeelden van maatregelen zijn het plaatsen of anders
afstellen van verkeerslichten, het aanbrengen / opfrissen van
markeringen en voorrangstekens, het veranderen van opstelvakken,
handhaving en aparte fietsvakken.
Er is in Amsterdam een aantal grote complexe blackspots, waarvoor de
oplossingen meer ingrijpend van aard zijn. Deze blackspots worden
daarom projectmatig aangepakt. Het afgelopen jaar zijn de maatregelen
voor de grote blackspot bij Pieter Calandlaan-Louis Bouwmeesterstraat
en die bij de Admiraal de Ruijterweg-Willem de Zwijgerlaan geheel
uitgevoerd. In oktober is gestart met de aanpak van de grote blackspot
Hoofddorpplein.
In 2005 en de daarop volgende jaren komen er meer fietsopstelstroken
in Amsterdam. Het gaat om voorsorteerplaatsen voor fietsers over de
volle breedte, bij kruispunten met verkeerslichten, die bekend staan
als blackspots. Daarnaast gaat de WBA zich ook richten op de
zogenaamde red routes. Dit zijn wegsegmenten met 30 of meer
letselongevallen in 3 jaar.
Bij de wens om alle black spots op termijn op te lossen past een
nuancering: in de praktijk zal altijd sprake zijn van een behoorlijk
aantal letselongevallen dat met geen enkele infrastructurele maatregel
is te voorkomen. Of de bovenstaande maatregelen effect hebben gehad is
overigens ook nog niet vast te stellen. Hiervoor is het wachten op de
ongevallencijfers die landelijk door de Adviesdienst Verkeer en
Vervoer van Rijkswaterstaat naar verwachting in november worden
geleverd.
Top 10 blackspots in de periode 2001-2003
Per straat is aangegeven welk punt het gevaarlijkst is, hoeveel
ongevallen er plaats hebben gevonden en hoe vaak er letselschade viel
te constateren
1. Ceintuurbaan
Ferd. Bolstr. Vanwege Noord/Zuidlijnaanleg nu afgesloten, dus
situatie is veranderd. Definitieve inrichting na gereedkoming
NZL Ferd. Bolstraat Oud Zuid (53 20)
2. Stadhouderskade
Maatregelen uitgevoerd Ferd bolstraat Oud zuid (59 18)
3. Haarlemmerweg
Maatregelen ter vermindering snelheid
uitgevoerd Radarweg Geuzenveld/sloterm. (30 17)
4. Prins Bernardplein
Maatregelen uitgevoerd Oost/watergraafsm. (76 16)
5. Churchilllaan
Maatregelen uitgevoerd Waalstraat Zuideramstel (26 16)
6. Wibautstraat
Maatregelen uitgevoerd Ruyschstraat Oost/Watergraafsm 29 16
7. A10 Einsteinweg oz
Wordt in 2005/2006 aangepakt Nw Hemweg Westpoort (64 15)
8. Haarlemmerweg
Maatregelen uitgevoerd Burg de Vlugtln Geuzenveld/Sloterm (38 14)
9. Berlagebrug
Flitspalen geplaatst, reconstructie situatie
volgt Amsteldijk Zuideramstel (33 13)
10. Van Baerlestraat
In 2004 geanalyseerd, wordt aangepakt. Paulus Potterstraat Oud
Zuid (44 13)