Veilig Amsterdam


Gemeente Amsterdam - Amsterdam actief in aanpak blackspots

12/10/2005 - De gemeente Amsterdam pakt al jaren de blackspots aan. In de periode 2001-2004 zijn er 324 van de 576 maatregelen uitgevoerd om de situatie op verkeersonveilige kruisingen te verbeteren. Van deze 324 maatregelen zijn er 106 in 2004 uitgevoerd. Zo blijkt uit het jaarverslag 2004 van de Werkgroep Blackspots Amsterdam (WBA). De aanpak is succesvol, aldus wethouder Mark Van der Horst, het is belangrijk dat we deze aanpak voortzetten.

De Werkgroep Blackspots Amsterdam (WBA) pakt de verkeersonveilige kruisingen aan. In de werkgroep zitten vertegenwoordigers van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, de Dienst Ruimtelijke Ordening en de Dienst Verkeerspolitie. De WBA neemt samen met het betreffende stadsdeel een blackspot uitvoerig onder de loep aan de hand van ongevalgegevens, tekeningen, schouwing ter plaatse en fotos. Dan volgt een advies voor maatregelen om ongevallen op die locatie te voorkomen. Voorbeelden van maatregelen zijn het plaatsen of anders afstellen van verkeerslichten, het aanbrengen / opfrissen van markeringen en voorrangstekens, het veranderen van opstelvakken, handhaving en aparte fietsvakken.

Er is in Amsterdam een aantal grote complexe blackspots, waarvoor de oplossingen meer ingrijpend van aard zijn. Deze blackspots worden daarom projectmatig aangepakt. Het afgelopen jaar zijn de maatregelen voor de grote blackspot bij Pieter Calandlaan-Louis Bouwmeesterstraat en die bij de Admiraal de Ruijterweg-Willem de Zwijgerlaan geheel uitgevoerd. In oktober is gestart met de aanpak van de grote blackspot Hoofddorpplein.

In 2005 en de daarop volgende jaren komen er meer fietsopstelstroken in Amsterdam. Het gaat om voorsorteerplaatsen voor fietsers over de volle breedte, bij kruispunten met verkeerslichten, die bekend staan als blackspots. Daarnaast gaat de WBA zich ook richten op de zogenaamde red routes. Dit zijn wegsegmenten met 30 of meer letselongevallen in 3 jaar.

Bij de wens om alle black spots op termijn op te lossen past een nuancering: in de praktijk zal altijd sprake zijn van een behoorlijk aantal letselongevallen dat met geen enkele infrastructurele maatregel is te voorkomen. Of de bovenstaande maatregelen effect hebben gehad is overigens ook nog niet vast te stellen. Hiervoor is het wachten op de ongevallencijfers die landelijk door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat naar verwachting in november worden geleverd.

Top 10 blackspots in de periode 2001-2003

Per straat is aangegeven welk punt het gevaarlijkst is, hoeveel ongevallen er plaats hebben gevonden en hoe vaak er letselschade viel te constateren

1. Ceintuurbaan
Ferd. Bolstr. Vanwege Noord/Zuidlijnaanleg nu afgesloten, dus situatie is veranderd. Definitieve inrichting na gereedkoming NZL Ferd. Bolstraat Oud Zuid (53 20)

2. Stadhouderskade
Maatregelen uitgevoerd Ferd bolstraat Oud zuid (59 18)
3. Haarlemmerweg
Maatregelen ter vermindering snelheid
uitgevoerd Radarweg Geuzenveld/sloterm. (30 17)
4. Prins Bernardplein
Maatregelen uitgevoerd Oost/watergraafsm. (76 16)
5. Churchilllaan
Maatregelen uitgevoerd Waalstraat Zuideramstel (26 16)
6. Wibautstraat
Maatregelen uitgevoerd Ruyschstraat Oost/Watergraafsm 29 16
7. A10 Einsteinweg oz
Wordt in 2005/2006 aangepakt Nw Hemweg Westpoort (64 15)
8. Haarlemmerweg
Maatregelen uitgevoerd Burg de Vlugtln Geuzenveld/Sloterm (38 14)
9. Berlagebrug
Flitspalen geplaatst, reconstructie situatie volgt Amsteldijk Zuideramstel (33 13)

10. Van Baerlestraat
In 2004 geanalyseerd, wordt aangepakt. Paulus Potterstraat Oud Zuid (44 13)