Nieuwe container lijndienst tussen Amsterdam en Hamburg
12 oktober 2005
---
laurien
Half november gaat een nieuwe container lijndienst tussen de havens
van Amsterdam en Hamburg van start. De Nederlandse rederij Dutch
Feeder Lines (DFL) doet dan twee keer per week de Hamburger Buss Hansa
Terminal en de Amsterdamse USA Terminal aan. Hiermee speelt de nieuwe
rederij in op het sterk groeiende containerverkeer in Noordwest
Europa.
De aan- en afvoer van containers in Amsterdam en Hamburg zal
grotendeels over water plaatsvinden. Rotterdam en Antwerpen worden via
Amsterdam bevoorraad met containers uit Hamburg. De containers worden
in Amsterdam bij dw USA Terminal van de Ter Haak Group (naast Ceres)
overgeslagen en door Barge Company Amsterdam (BCA), ook van Ter Haak,
via het water doorgevoerd naar de beide andere havensteden. BCA
verzorgt een dagelijkse service op beide steden.
Groei
Het aantal containerbewegingen in de range Hamburg - Antwerpen is in
2003 met 14% toegenomen en in 2004 met 23%. De verwachting is dat de
groei in het containervervoer de komende tijd doorzet. Wethouder Mark
van der Horst (Haven): "Bij de Ceres Terminal komt het
containervervoer nu goed op gang en dat werkt positief voor de hele
haven. De nieuwe lijndienst met Hamburg heeft veel potentieel. Hamburg
is de springplank voor de economisch snel groeiende Baltische Staten
en Rusland. Het containervervoer van en naar deze regio zal in de
nabije toekomst flink toenemen."
Aantrekkelijke prijsstelling
De lijndienst past in het Brusselse beleid om wegen en het milieu te
ontlasten door vrachtverkeer van de weg naar het water te verplaatsen.
De geografische ligging van Amsterdam en Hamburg ten opzichte van
elkaar maakt voor beide steden twee aan- en afvaarten per week met
hetzelfde schip mogelijk. Daardoor is het mogelijk een aantrekkelijke
prijsstelling voor het containertransport te hanteren, en te
concurreren met het vervoer over de weg.
Pb-179
Gemeente Amsterdam