Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
p e r s b e r i c h t
Versnelde invoer schonere motoren onzeker
Premie voor Euro IV en Euro V motoren noodzakelijk
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vraagt minister-president Balkenende om
een door de vervoersbranche voorgestelde stimuleringsregeling voor de
versnelde aanschaf voor Euro IV en Euro V motoren in het kabinet te
bespreken. Alleen een stimuleringsregeling met vastgestelde premies zal tot
een versnelde aanschaf van schonere motoren in vrachtauto's, bussen en
touringcars leiden.
De huidige milieu-investeringsaftrekregeling (MIA-regeling) draagt niet
voldoende bij aan de doelstelling om versneld tot een schoner wagenpark te
komen. De regeling gaat uit van winstgevendheid van het betrokken
bedrijfsleven en leidt maximaal tot een vermindering van de af te dragen
vennootschapsbelasting met ¤ 5.275,= per investering.
In de vervoerssector staat de winstgevendheid echter onder druk. Dit leidt
bij de ondernemingen tot onzekerheid over het terugverdieneffect van
milieu-investeringen, zoals investeringen in Euro IV motoren en in de
nabije toekomst Euro V motoren. Juist nu de brandstofkosten enorm zijn
toegenomen, zal er van winstgevendheid in de vervoerssector geen sprake
zijn. Dit betekent voor de bedrijven dat zij niets over houden aan de
MIA-regeling.
De meerkosten van een Euro IV motor ten opzichte van een Euro III motor
zijn
¤ 7.500,=. De aanschaf van een Euro V motor zal nog ¤ 2.500,= meer gaan
kosten. Koninklijk Nederlands Vervoer pleit daarom om een
stimuleringspremie van ¤ 7.500,= voor aanschaf van Euro IV en ¤ 10.000,=
voor de aanschaf van Euro V motoren.
Ondanks welwillendheid van minister Peijs van Verkeer & Waterstaat en
staatssecretaris Van Geel van VROM, blijft VROM vasthouden aan de
WIA-regeling. Een instrument dat niet werkt.
De BedrijfsautoRAI biedt premier Balkenende een gepast platform om bekend
te maken dat vervoerders daadwerkelijk beloond worden voor goed gedrag. Dus
dat voor investeringen in een schoner wagenpark geldt: boter bij de vis. En
een versnelde vernieuwing van het wagenpark zal de luchtkwaliteit in
Nederland ten goede komen en kan helpen om te voldoen aan de Europese
regelgeving over luchtverontreiniging.
Den Haag, 12 oktober 2005
Noot voor de redactie,