Peijs kiest variant toegankelijk OV
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat kiest ervoor om een deel van
de stations volledig toegankelijk te maken voor mensen met een
functiebeperking. Hierdoor heeft zestig procent van de stations
uiterlijk 2030 een gelijkvloerse instap van het perron in de trein.
Negentig procent van de reizigers kan dan zelfstandig gebruik maken
van de trein vanaf het dichtstbijzijnde station. Door de keuze van
Peijs zullen alle stations toegankelijk zijn voor blinden en
slechtzienden, doven en slechthorenden.
In 1999 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat bepaald dat het
busvervoer in 2010 en het spoorvervoer in 2030 toegankelijk moeten
zijn voor mensen met een functiebeperking. Minister Peijs laat de
Tweede Kamer nu weten hoe dit stapsgewijs wordt aangepakt. Naast
vernieuwing van het materieel, moeten ook de stations en haltes worden
aangepast.
Als de positieve ontwikkelingen in het busvervoer doorzetten is in
2010 98 procent van het materieel toegankelijk voor mensen met een
handicap. Minister Peijs onderneemt daarom hierop geen actie en houdt
de ontwikkelingen in de gaten. In november laat de minister de Kamer
weten hoe en wanneer de haltes in het stads- en streekvervoer worden
aangepakt.
ProRail en NS hebben de minister twee varianten gepresenteerd voor het
toegankelijk maken van het spoorvervoer, namelijk een volledige en een
deelvariant waarbij een deel van de stations wordt aangepast. De
minister heeft gekozen voor de goedkopere deelvariant. Bij de selectie
van stations die in aanmerking komen voor aanpassing van de
perronhoogte spelen de volgende zaken een rol: het aantal reizigers
dat dagelijks in- en uitstapt, de grootte van het knooppunt en de
kosten voor de aanpassing. Ook moeten de stations verspreid liggen
over Nederland, zodat de meeste reizigers gebruik kunnen maken van het
station van hun voorkeur. De minister vraagt ProRail en de NS om de
keuze voor deze stations uit te werken in een implementatieplan dat
halverwege 2006 gereed moet zijn. Blindegeleidelijnen en kleurlijnen
op het perron moeten blinden en slechtzienden helpen om zelfstandig te
reizen. Doven en slechthorenden kunnen reisinformatie ook op een
website of via een teksttelefoon raadplegen.
CROW, het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer en vervoer en
openbare ruimte, heeft in opdracht van Verkeer en Waterstaat het
Handboek Toegankelijkheid Collectief Personenvervoer samengesteld. Dit
handboek bevat richtlijnen voor de toegankelijkheid van
personenvervoer. In het handboek staan wettelijke regels en
(technische) aanbevelingen, die organisaties die betrokken zijn bij
het openbaar vervoer een leidraad bieden bij de aanschaf van
voertuigen en het aanpassen van stations en haltes. Het handboek wordt
op donderdag 13 oktober gepresenteerd op het Symposium Toegankelijk
Openbaar Vervoer.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ministerie van Verkeer en Waterstaat