Gemeente Gouda


goudse ondernemers geven een 6,2 (12/10/2005)

Gouda heeft 100 ondernemers gevraagd naar hun mening over het ondernemersklimaat. Het is de eerste keer dat Gouda een dergelijk onderzoek heeft laten uitvoeren. Het onderzoek is verricht door TNS-NIPO in een zogenaamde benchmark; een vergelijkend onderzoek met andere middelgrote en grote steden in Nederland.

Het algemeen oordeel van ondernemers over het Goudse ondernemersklimaat is een 6,2. Andere vergelijkbare steden scoren gemiddeld iets hoger (6,6). De gemeentelijke dienstverlening wordt met een 5,9 gewaardeerd. Andere steden scoren hierop vergelijkbaar.

investeringen
De kwaliteit van parkeren/bereikbaarheid, de gemeentelijke dienstverlening en het woonklimaat beïnvloeden het Goudse ondernemersklimaat het meest. Ondernemers geven aan dat investeringen op deze terreinen veel prioriteit moeten krijgen. Vooral een goede bereikbaarheid is volgens hen van groot belang voor het economisch klimaat.
De kwaliteit van de woonomgeving, voor zichzelf en voor hun werknemers, is een belangrijk criterium bij de keuze van een bedrijfslocatie. Dat geldt ook voor veiligheid. Veiligheid heeft grote invloed op de aantrekkingskracht op nieuwe ondernemers en het behoud van bestaande bedrijvigheid. Ondernemers ervaren veiligheid als een groot probleem. Investeringen op dit vlak zijn dan ook urgent.

ondernemersloket
De dienstverlening van de gemeente wordt positief beoordeeld. De klachtenafhandeling en snelheid van afhandelen kan nog wel wat worden verbeterd. De communicatie met de Goudse ondernemers is al een tijdje een punt van aandacht. Ondernemers geven hier nog geen hoge cijfers voor. Goudse ondernemers gebruiken voor hun informatie vooral het internet. 34% van de ondernemers heeft behoefte aan een ondernemersloket. Gouda heeft sinds de zomer een ondernemersloket.

aanbevelingen
Het onderzoek bevat een groot aantal aanbevelingen die de gemeente Gouda al in uitvoering heeft genomen. Wethouder Siebe Keulen: Het afgelopen jaar is er veel geïnvesteerd in de verbetering van de dienstverlening. Door te gaan werken met een vast aanspreekpunt gaan we de contacten met ondernemers intensiveren. Ook het samenbrengen van alle informatie in een ondernemersloket draagt bij aan heldere en kortere lijnen met het bedrijfsleven.

De plannen voor verbetering van de bereikbaarheid krijgen steeds meer vorm. De realisealisatie van de Rijn-Gouwe-lijn, de zuidwestelijke randweg zijn daar een voorbeeld van. Belangrijk is ook de parkeercapaciteit voor de binnenstad, waarvoor actief naar oplossingen wordt gezocht.
De gemeente werkt in samenwerking met andere instanties aan het terugdringen van criminaliteit op bedrijfslocaties (inclusief kernwinkelgebied). Goudse bedrijven noemen veiligheid als belangrijk aandachtspunt.

resultaten in het kort

· Goudse bedrijven hebben veel contact met gemeente: 57% van de bedrijven in laatste 2 jaar.

· Kleine bedrijven en detailhandel-/horecabedrijven zijn minder goed te spreken over het ondernemersklimaat.

· Ruim 25% van de bedrijven heeft weinig binding met Gouda.
· Waardering voor parkeermogelijkheden in (centrum) Gouda is fors lager dan in andere steden.

· Ondernemers zijn tevreden over beschikbaarheid bestaande bedrijfsruimte en minder tevreden over aanbod nieuwe bedrijfsruimte.
· Gemeentelijke organisatie wordt positief beoordeeld, in vergelijking met de 30 grootste steden (G30).

· Aandacht voor economisch beleid wordt slechter gewaardeerd dan in vergelijkbare steden.

vervolg
De gemeente Gouda gaat het onderzoek om het jaar herhalen om te bezien of het economisch beleid zijn vruchten afwerpt. De doelstelling is om volgende keer net zo hoog te scoren als het gemiddelde van de 30 grootste steden in Nederland. Dit eerste onderzoek wordt beschouwd als een nulmeting.
Wethouder Siebe Keulen: Een 6,2 is een kleine voldoende. Ik had de score graag hoger gezien, maar hier gaan we als gemeente de tanden in zetten.