Gemeente Gouda
goudse ondernemers geven een 6,2 (12/10/2005)
Gouda heeft 100 ondernemers gevraagd naar hun mening over het
ondernemersklimaat. Het is de eerste keer dat Gouda een dergelijk
onderzoek heeft laten uitvoeren. Het onderzoek is verricht door
TNS-NIPO in een zogenaamde benchmark; een vergelijkend onderzoek met
andere middelgrote en grote steden in Nederland.
Het algemeen oordeel van ondernemers over het Goudse
ondernemersklimaat is een 6,2. Andere vergelijkbare steden scoren
gemiddeld iets hoger (6,6). De gemeentelijke dienstverlening wordt met
een 5,9 gewaardeerd. Andere steden scoren hierop vergelijkbaar.
investeringen
De kwaliteit van parkeren/bereikbaarheid, de gemeentelijke
dienstverlening en het woonklimaat beïnvloeden het Goudse
ondernemersklimaat het meest. Ondernemers geven aan dat investeringen
op deze terreinen veel prioriteit moeten krijgen. Vooral een goede
bereikbaarheid is volgens hen van groot belang voor het economisch
klimaat.
De kwaliteit van de woonomgeving, voor zichzelf en voor hun
werknemers, is een belangrijk criterium bij de keuze van een
bedrijfslocatie. Dat geldt ook voor veiligheid. Veiligheid heeft grote
invloed op de aantrekkingskracht op nieuwe ondernemers en het behoud
van bestaande bedrijvigheid. Ondernemers ervaren veiligheid als een
groot probleem. Investeringen op dit vlak zijn dan ook urgent.
ondernemersloket
De dienstverlening van de gemeente wordt positief beoordeeld. De
klachtenafhandeling en snelheid van afhandelen kan nog wel wat worden
verbeterd. De communicatie met de Goudse ondernemers is al een tijdje
een punt van aandacht. Ondernemers geven hier nog geen hoge cijfers
voor. Goudse ondernemers gebruiken voor hun informatie vooral het
internet. 34% van de ondernemers heeft behoefte aan een
ondernemersloket. Gouda heeft sinds de zomer een ondernemersloket.
aanbevelingen
Het onderzoek bevat een groot aantal aanbevelingen die de gemeente
Gouda al in uitvoering heeft genomen. Wethouder Siebe Keulen: Het
afgelopen jaar is er veel geïnvesteerd in de verbetering van de
dienstverlening. Door te gaan werken met een vast aanspreekpunt gaan
we de contacten met ondernemers intensiveren. Ook het samenbrengen van
alle informatie in een ondernemersloket draagt bij aan heldere en
kortere lijnen met het bedrijfsleven.
De plannen voor verbetering van de bereikbaarheid krijgen steeds meer
vorm. De realisealisatie van de Rijn-Gouwe-lijn, de zuidwestelijke
randweg zijn daar een voorbeeld van. Belangrijk is ook de
parkeercapaciteit voor de binnenstad, waarvoor actief naar oplossingen
wordt gezocht.
De gemeente werkt in samenwerking met andere instanties aan het
terugdringen van criminaliteit op bedrijfslocaties (inclusief
kernwinkelgebied). Goudse bedrijven noemen veiligheid als belangrijk
aandachtspunt.
resultaten in het kort
· Goudse bedrijven hebben veel contact met gemeente: 57% van de
bedrijven in laatste 2 jaar.
· Kleine bedrijven en detailhandel-/horecabedrijven zijn minder goed
te spreken over het ondernemersklimaat.
· Ruim 25% van de bedrijven heeft weinig binding met Gouda.
· Waardering voor parkeermogelijkheden in (centrum) Gouda is fors
lager dan in andere steden.
· Ondernemers zijn tevreden over beschikbaarheid bestaande
bedrijfsruimte en minder tevreden over aanbod nieuwe bedrijfsruimte.
· Gemeentelijke organisatie wordt positief beoordeeld, in vergelijking
met de 30 grootste steden (G30).
· Aandacht voor economisch beleid wordt slechter gewaardeerd dan in
vergelijkbare steden.
vervolg
De gemeente Gouda gaat het onderzoek om het jaar herhalen om te bezien
of het economisch beleid zijn vruchten afwerpt. De doelstelling is om
volgende keer net zo hoog te scoren als het gemiddelde van de 30
grootste steden in Nederland. Dit eerste onderzoek wordt beschouwd als
een nulmeting.
Wethouder Siebe Keulen: Een 6,2 is een kleine voldoende. Ik had de
score graag hoger gezien, maar hier gaan we als gemeente de tanden in
zetten.