Ingezonden persbericht


Perbericht
23.09.05

Studiedag over erfgoededucatie op 12 oktober 2005 te Antwerpen

Het Gemeenschapsonderwijs, het onderwijs van de Vlaamse gemeenschap en Culturele Biografie Vlaanderen vzw, het steunpunt voor archiefinstellingen, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen en musea in Vlaanderen, presenteren een vernieuwend Europees project rond erfgoededucatie. Met Het Gemeenschapsonderwijs als coördinator zijn een aantal Europese partners samengebracht. Dankzij een subsidie van het Socrates / Comenius programma van de EU creëerden ze een aantal bruikbare lesmaterialen voor het onderwijs.

Erfgoed in al zijn vormen staat de jongste tijd opvallend in de kijker. Denken we maar aan de jaarlijkse Open Monumenten Dag voor het onroerend erfgoed en de Erfgoeddag voor het roerend erfgoed. Door de ruimere maatschappelijke ontsluiting en belangstelling komt erfgoed ook in het onderwijs meer aan bod, en terecht. Nieuwe pedagogische aanpakken, zoals vakoverschrijdend werken en projectwerk, lenen zich uitstekend om met erfgoed aan de slag te gaan in zowel het basis- als het secundair onderwijs.

In diverse Europese landen zijn daartoe al waardevolle aanzetten gegeven. Tot op heden ontbrak evenwel een algemene inleiding voor erfgoededucatie in een Europese context. In die leemte wil het HEREDUC-project - met een vernieuwend opleidingspakket, dito materiaal en goede praktijkvoorbeelden - voorzien. Dat doet het project met een handboek en de bijbehorende website www.hereduc.net.

Het handboek bevat algemene beschouwingen over erfgoed in Europa en spitst zich toe op de manier waarop leerkrachten dit in hun lessen kunnen integreren, zowel in het basis- als het secundair/voortgezet onderwijs. De teksten zijn geschreven met het oog op de praktijk. Het boek besluit met een reeks van 34 inspirerende praktijkvoorbeelden uit vijf Europese landen en een selectieve bibliografie over het onderwerp.

De website www.hereduc.net geeft leerkrachten een beeld van de interactie tussen erfgoed en onderwijs in hun eigen land en in de landen van de HEREDUC partners. Verder reikt de website een aantal praktische hulpmiddelen aan en een databank met praktijkvoorbeelden.

Erfgoed heeft alles in zich om leerlingen te boeien: het reikt hen inzichten aan over het verleden, waardoor ze vooruit kunnen kijken naar morgen. Voor leraren is het een uitgelezen kans om leerlingen te motiveren, aan te sluiten bij hun leefwereld en vakgrenzen te overschrijden. En omdat leerlingen van nu de erfgoedgebruikers van morgen zijn, moeten ze de kans krijgen om hun te erven goed beter te leren kennen. Kortom, erfgoed moet de klas in en de klas moet het erfgoed in.

Op woensdag 12 oktober stellen we de resultaten van dit internationaal project voor tijdens een studiedag voor het basis- en secundair onderwijs in Congrescentrum 't Elzenveld te Antwerpen. Klik op de link voor de uitnodiging met het programma.

Voor verdere inlichtingen:

Walter Baert

woordvoerder

Het Gemeenschapsonderwijs

GSM: 0479 25 11 02

Hildegarde Van Genechten
consulent publiekswerking
Culturele Biografie Vlaanderen vzw
TEL: 03 224 15 48


---- --