Integratie op Nederlandse werkvloer nog ver te zoeken
Intelligence group
Integratie op Nederlandse werkvloer nog ver te zoeken
De advies/consultancy branche accepteert culturele diversiteit mondjesmaat,
maatschappelijke dienstverlening loopt voorop in het integratieproces.
Rotterdam, 12 oktober 2005. Het overgrote gedeelte van de Nederlandse werknemers tolereert
zijn collega met een andere culturele achtergrond (en ziet hem als gelijke) maar van
integratie is nauwelijks sprake. Dit is opvallend aangezien de bedrijfseconomische
effecten positief zijn wanneer een organisatie goed invulling geeft aan haar cultureel
diversiteitsbeleid. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group en het
afstudeerproject van Josje van Duin (RuG) om de status en effecten van cultureel
diversiteitsbeleid vast te stellen. In totaal zijn 988 werknemers uit het Nederlandse
bedrijfsleven en 20 cultureel diverse teams onderzocht.
De advies/consultancy branche staat het minst open voor culturele diversiteit
Aan de hand van 12 stellingen is onderzocht of werknemers uit verschillende Nederlandse
sectoren open staan voor niet-Nederlandse collegas en in welke mate de bedrijfscultuur de
integratie bevordert.
Meest openstaan
1. Maatschappelijke dienstverlening
2. Media/communicatie
3. Onderwijs
Minst openstaan
1. Advies/consultancy
2. Bouwnijverheid
3. Handel/retail
De sector waar het meest sprake is van integratie is de maatschappelijke dienstverlening,
gevolgd door de media/communicatie en het onderwijs. Dit zijn tevens de sectoren die een
hoge voorkeur genieten onder allochtonen.
Van alle branches staat de advies/consultancy branche het minst open voor culturele
diversiteit. Dit is opvallend omdat er enerzijds een oververtegenwoordiging is van
allochtone economie studenten (arbeidspotentieel) en anderzijds het een probleem voor
deze sector blijkt om genoeg werknemers aan te trekken. Cultureel diversiteitsbeleid is
daarom hard nodig om de continuïteit te waarborgen. Opvallend is ook de lage score
van de Rijksoverheid. De rijksambtenaren accepteren hun nieuwe collegas wel, maar sprake
van integratie zoals bij het onderwijs of in de maatschappelijke dienstverlening is er
nauwelijks. Alle cijfers zijn terug te vinden op www.intelligence-group.nl
43% van de Nederlandse werknemers vindt dat iemand met een niet-Nederlandse cultuur zich
moet aanpassen aan de Nederlandse cultuur binnen dat bedrijf
De omgangsvormen op de Nederlandse werkvloer kenmerken zich voornamelijk door het
tolereren van werknemers met een andere culturele achtergrond. Werknemers worden
voornamelijk gezien als gelijken, met gelijke kansen en gelijke rechten, maar van
integratie (waarin sprake is van een tweezijdig proces) is nauwelijks sprake. Op de
stelling als iemand met een niet-Nederlandse cultuur op onze vestiging komt werken dan
moet hij/zij zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur binnen onze organisatie antwoord
43 procent van de Nederlandse werknemers het daar (helemaal) mee eens te zijn. 22 Procent
is het daar (helemaal) niet mee eens en 35 procent is neutraal. Werknemers uit de
Bouwnijverheid en van de Rijksoverheid zijn hierin het stelligst, namelijk 60
respectievelijk 50 procent vindt dat niet-Nederlandse werknemers zich moeten aanpassen.
De toegevoegde waarde van culturele diversiteit
Uit het onderzoek van J. van Duin blijkt dat culturele diversiteit kan leiden tot meer
waargenomen creativiteit, prestaties, reputatie, service en klanttevredenheid, aantrekken
van nieuw personeel, tevredenheid van het personeel, delen van informatie en motivatie.
Deze resultaten zijn afhankelijk van het samenspel van de visie van het management, de
mate waarin de werknemers culturele diversiteit waarderen en elkaar de ruimte bieden om
zichzelf te zijn. De visie die men in de organisatie hanteert is bepalend voor de
waardering van culturele diversiteit.
Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u cijfers downloaden op www.intelligence-group.nl of contact
opnemen met Drs. Geert-Jan Waasdorp op Drs. Josje van Duin (010-2809010) van Intelligence
Group.
Alle onderzoeksresultaten worden op 27 oktober gepresenteerd op het symposium Kleur!!,
Kansen van de multiculturele arbeidsmarkt. Meer informatie daarover kunt u vinden op
www.intelligence-group.nl/kleur