Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
98 Vragen van de heer R.J. F. Giesberts
(ingekomen 19 september 2005)

Bij de debatten over de plannen voor het stationsgebied is diverse keren gesproken over de hoeveelheid nieuwe parkeerplaatsen. In de ogen van GroenLinks speelde het College hierin verstoppertje door alleen in informatiemateriaal het aantal publiek toegankelijke plaatsen te noemen. De particuliere plekken behorend bij de toekomstige woningen en voor bijvoorbeeld NS-personeel werden niet in getal genoemd. Wij stelden daarom dat bovenop de 2500 publieke plekken er duizenden nieuwe plekken kwamen.

Deze toename achtte en acht GroenLinks wrang omdat Utrecht CS een prominent OV-knooppunt is. Juist hier zou de toevoeging van nieuwe parkeerplaatsen minimaal moeten zijn. Bouwen bij een OV-knooppunt biedt milieuvoordelen en die werden naar onze overtuiging met de toevoeging van zo veel nieuwe parkeerplaatsen niet benut.

GroenLinks heeft, aangemoedigd door de heer K. van Oosten, berekend hoeveel nieuwe parkeerplaatsen er gemaakt moeten worden. We hebben ons hierbij gebaseerd op het programma zoals vastgesteld met de actualisatie masterplan.
De uitkomst is dat er ruim 8800 nieuwe parkeerplaatsen bij komen. En eigenlijk ruim 9200 omdat eerder met de NS is afgesproken dat zij 400 plekken extra krijgen. Zie bijlage 1.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:
1. Kan het College de berekende aantallen per categorie bevestigen?
2. Zo niet, welk aantal nieuwe parkeerplaatsen, per categorie, is wel correct? Zo niet precies dan bij benadering.
3. Wat is het totaal aan nieuw toe te voegen parkeerplaatsen op grond van het huidige programma? Hoeveel zijn daarvan publiek en hoeveel niet?
4. Acht het College het denkbaar dat de hoeveelheid parkeerruimte is te verminderen door bijvoorbeeld dubbelgebruik ?
5. Zo ja, acht u dit ook wenselijk?
6. Zo ja, welke mogelijkheden ziet u hiertoe en wordt dit vastgelegd, bijvoorbeeld in de ontwikkelovereenkomsten?
7. Wanneer kan de gemeenteraad de parkeerbalans voor het plangebied tegemoet zien?


Bijgevoegd: bijlage berekening parkeerruimte stationsgebied'


Bijlage:


Berekening van GroenLinks ten aanzien van nieuwe parkeerruimte stationsgebied gebaseerd op actualisatie masterplan


Woningen

programma: 2070 (waaronder 200 studentenwoningen)
- parkeernorm voor dure koopwoning binnenstad is 1,3 tot 1,5. Hier gehanteerd: 1,4 voor 2107 koopwoningen = 2.945
- parkeernorm voor kamerverhuur binnenstad is 0,2 tot 0,6. Hier gehanteerd is 0,4 voor 63 studentenwoningen = 25


Kantoren

programma:180.400 m2
- parkeernorm voor kantoren binnenstad is0,8 tot 1,5 per 100 m2. Hier gehanteerd: 1,15 x 1804 = 2075


Winkels

programma: 38.084
- parkeernorm voor hoofdwinkelgebied binnenstad is 2,5 tot 3,5 per 100 m2. Hier gehanteerd:
3 x 381 = 1143


Leisure

programma: 63.500 m2
- parkeernorm is niet eenduidig daar verschillende functies onder deze categorie vallen. Hier gehanteerd: 2 x 635 = 1270


Hotels

programma: 29.040 m2
- hier is in het overzicht geen specifieke norm voor opgenomen. Hier gehanteerd: 2 x 290 = 580


Horeca

programma: 2000 m2
- parkeernorm wisselt voor verschillende vormen van horeca. Hier gehanteerd: 6 x 20 = 120


Cultuur

programma: 33.000 m2
- parkeernorm voor cultureel centrum binnenstad is 1,0 tot 3,0 per 100 m2. Hier gehanteerd: 2 x 330 = 660


TOTAAL volgens berekening GroenLinks: 8.818


En conform eerdere afspraak extra toevoeging ten behoeve van NS: 400


Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 11 oktober 2005)

1 tot en met 3.
De door Groen Links gehanteerde parkeernormen komen niet overeen met de parkeernormen zoals deze zijn gehanteerd voor het Masterplan Stationsgebied. Ten behoeve van het Masterplan Stationsgebied is een onderzoek uitgevoerd naar de parkeerbehoefte van het Stationsgebied . In dit onderzoek zijn parkeernormen gehanteerd die inmiddels ook zijn vastgelegd in het Structuurplan.

Deze parkeernormen zijn als volgt.
|functie               |parkeerkencijfer|Programma    |
|                      |/-norm          |actualisatie |
|                      |                |2005         |
|woning middenklasse   |1,3             |             |
|                      |parkeerplaats   |             |
|                      |(pp) / woning   |             |
|woning lage klasse    |1,15 pp / woning|             |
|studentenwoning       |0,3 pp / woning |             |
|Woningen (totaal)     |                |2.320        |
|kantoor               |1 pp / 250 m2   |204.000      |
|                      |bvo[2]          |             |
|winkel                |1 pp / 33,3 m2  |50.000       |
|                      |bvo             |(b.v.o.)*)   |
|horeca                |8 pp / 100 m2   |3.050        |
|                      |bvo             |             |
|bioscoop              |0,15 pp /       |Zie leisure  |
|                      |zitplaats       |             |
|casino                |8 pp / 100 m2   |Zie leisure  |
|                      |bvo             |             |
|cultuur               |0,7 pp / 100 m2 |33.500       |
|                      |bvo             |             |
|leisure               |3,5 pp / 100 m2 |63.000       |
|                      |bvo             |             |
|hotel                 |1 pp / kamer    |375 (bedden) |

Tabel 1
*) = 45.000 m2 v.v.o.

Het programma doorrekenend met de parkeernormen uit het Structuurplan komen wij tot een totale parkeerbehoefte van parkeerplaatsen van circa 7.500 parkeerplaatsen (voor fase 1). Inclusief het programma van fase 2 is de parkeerbehoefte circa 8.500.

Bij het bepalen van de totale parkeervraag is nadrukkelijk gekeken naar de mogelijkheden om parkeerplaatsen dubbel te gebruiken, dus bezoekers van verschillende functies maken gebruik van elkaars parkeergelegenheid. Om de mogelijkheden van dit dubbelgebruik te onderzoeken is een onderscheid gemaakt tussen functies die zorgen voor hun eigen exclusieve parkeergelegenheid en functies die gebruik maken van openbaar toegankelijke parkeervoorzieningen.

In de onderstaande tabel zijn de resultaten van de berekening van de vraag naar parkeerplaatsen uitgesplist naar functies en naar exclusieve/openbare parkeercapaciteit, zoals deze is opgenomen in de parkeerbalans voor het Stationsgebied (NB het betreft alleen toe te voegen parkeerplaatsen op basis van het programma).
|functies met       |Op basis van|functies met openbare  |Op basis van |
|exclusieve         |tabel 1     |parkeergelegenheid     |tabel 1      |
|parkeergelegenheid |berekende   |                       |berekende    |
|                   |behoefte    |                       |behoefte     |
|kantoor            |816         |Winkels                |1.500        |
|woningen (duur)    |1.909       |Leisure                |980          |
|hotel              |375         |Bioscoop               |750          |
|casino (tot 400    |400         |Cultuur                |235          |
|exlusieve          |            |                       |             |
|parkeerplaatsen)   |            |                       |             |
|                   |            |woningen (goedkoop)    |541          |
|                   |            |Horeca                 |244          |
|                   |            |casino (boven de 400   |800          |
|                   |            |exclusieve             |             |
|                   |            |parkeerplaatsen)       |             |
|totaal             |3.500       |                       |5.050        |

Tabel 2
De totale toe te voegen parkeerbehoefte bevat ook de parkeerbehoefte van fase 2.

Exclusieve parkeergelegenheid
Het aantal aan te leggen exclusieve parkeerplaatsen is gelijk aan de berekende behoefte. Deze parkeerplaatsen zijn namelijk niet toegankelijk voor andere parkeerders.

Openbare parkeergelegenheid
De vraag naar parkeerplaatsen per functie fluctueert over de dag en de week. Dit maakt het mogelijk om parkeercapaciteit door meerdere groepen gebruikers van verschillende functies te laten gebruiken, het zogenoemde dubbelgebruik.

De resultaten van deze analyse levert voor een aantal momenten in de week het volgende beeld op (voor fase 1).

|periode        |vraag naar     |
|               |openbare       |
|               |parkeerplaatsen|
|koopavond      |3.750          |
|werkdag avond  |2.400          |
|werkdag middag |1.650          |
|werkdag ochtend|1.150          |
|zaterdagavond  |2.950          |
|zaterdagmiddag |3.100          |

Tabel 3

De vraag naar openbare parkeerplaatsen fluctueert over de week en de dag. De vraag naar openbare parkeergelegenheid wordt op twee manieren gefaciliteerd. Ten eerste is er bij raadsmotie vastgelegd dat er in het kader van de ontwikkeling van het stationsgebied 2.500 openbaar toegankelijke parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Ook is er rekening gehouden met dubbelgebruik van nog niet gebruikte parkeercapaciteit in de huidige parkeergarages in het centrum zoals de garages onder Hoog Catharijne, Rijnkade, Vredenburg. e.d. Dit is vertaald naar de genoemde getallen:


Nieuw toe te voegen parkeerplaatsen 2500
Rest capaciteit bestaande parkeergarages 1250
Dubbelgebruik 1300
----------------------------------------------------------------------- +
Totale vraag openbare parkeerplaatsen: 5050

Vergelijking van vraag 2 en 3 levert de conclusie op dat wordt voldaan aan zowel de behoefte als de wens van de raad.

4. In de bovenstaande beantwoording is aangegeven dat in de parkeerbalans is uitgegaan van dubbelgebruik voor de openbare parkeerplaatsen. Dubbelgebruik van de 'exclusieve' parkeerplaatsen heeft als effect dat minder - nieuw toe te voegen openbare - parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Dit betreft hoofdzakelijk (zo niet alleen) de 'exclusieve parkeerplaatsen' die gerealiseerd worden voor de kantoren. Gezien het bijzondere karakter van het hotel, het casino en de woningen is dubbel gebruik van de 'exclusieve parkeerplaatsen' niet mogelijk.
5. Dubbel gebruik van de 'exclusieve parkeerplaatsen' voor kantoren achten wij zeer wenselijk.
6. In de BOO met NS Vastgoed is het volgende afgesproken (artikel 7.1. en 7.2.):

7.1 NSV is in de Westflank verplicht de aan de door haar te realiseren functies gerelateerde fietsparkeervoorzieningen alsmede autoparkeerplaatsen te realiseren. Realisatie vindt plaats naar gelang de voortgang van de desbetreffende Deelontwikkeling en wel conform de norm in het concept-structuurplan. Daarnaast realiseert NSV maximaal 150 autoparkeerplaatsen ter v ervanging van de huidige parkeercapaciteit van NS bedrijven in de Westflank.

7.2 Partijen zullen in goed overleg komen tot de keuze voor en de verdeling tussen private dan wel publieke autoparkeerplaatsen alsmede de consequenties daarvan en ter zake naar overeenstemming streven. Uiterlijk 15 oktober 2005 dient tussen NSV en de Gemeente overeenstemming te zijn bereikt over de oplossing. Aan de hand van deze oplossing wordt bijlage 21 ingevuld en definitief gemaakt.
7. De parkeerbalans is ambtelijk in de afrondingsfase en zal naar verwachting eind dit jaar beschikbaar zijn.

---

Parkeeronderzoek Stationsgebied Utrecht, Eerst benutten dan bouwen, , Goudappel Coffeng en Twijnstra Gudde, i.o.v. Gemeente Utrecht, Jaarbeurs, NS Vastgoed en Corio, 2003.
bvo staat voor brutovloeroppervlakte.


Motie Hoeveelheid parkeerplaatsen (M189) waarvan de strekking als volgt luidt: Overeenkomstig visie A, 2.500 parkeerplaatsen toevoegen aan het parkeerareaal in het plangebied.


---- --