Sexy stemmen die sussen en sturen

TomTom ontdekt welke BN-er de weg moet wijzen

Amsterdam, 12 oktober 2005 - We hoeven er de Griekse folklore maar op na te slaan: vroege ontdekkingsreizigers werden meer dan eens misleid door het adembenemende stemgeluid van de Sirenes. Van de gebaande weg belandden ze dan in verraderlijke wateren en dikwijls werd niets meer van ze vernomen. Recent onderzoek van TomTom, leverancier van persoonlijke navigatiesystemen, en Lightspeed Research, een onafhankelijk onderzoeksbureau, onthult door welke stemmen van nationaal bekende personen de Nederlander op het juiste pad gehouden wil worden*. Ex-soapie of minister-president?
Chris Zeegers, ex-soapster, ex-muzikant, acteur en presentator van RTL Travel, kan een potje breken bij de Nederlandse vrouw. Dat geldt blijkbaar ook voor zijn stem: bijna een kwart van de ondervraagden zou het liefst door hem en met een lange, grote omweg naar haar einddoel worden geloodst. Alle leeftijdscategorieën zijn het hierover eens, behalve de vrouwen van 55 jaar en ouder: die horen Nova-presentator en krullebol Jeroen Pauw liever. Op de tweede plaats staat weer een ex-soapie: het stemgeluid van Postcodeloterij-ambassadeur Winston Gerschtanowitz wordt door 8,4% aangemerkt als het allerverleidelijkst. En ook op de derde plaats een acteur die zijn sporen in de soap heeft verdiend: GTST-dokter, ondernemer en verkoper van goedkope leningen Rick Engelkes mag 8,2% van de Nederlandse vrouwen tot bewonderaar van zijn stem rekenen. Hij gaat overigens gelijk op met dj, vj en radiodirecteur Erik de Zwart. De Nederlandse vrouw houdt blijkbaar van hoge stemmen. Hoe anders is het gesteld bij onze buren aan de overkant van de Noordzee: 18% van de Britse vrouwen koos voor het broeierige timbre van soulzanger Barry White... Het heeft voor hem wellicht geen topprioriteit, maar onze premier Jan-Peter Balkenende bracht het er beduidend minder vanaf: 45,3% gaf aan zijn stem absoluut niet als sexy te ervaren. Het geluid van soundmixshowwinnaar en realitysoapgastheer Gerard Joling kon bij 9% van de Nederlandse vrouwen geen genade vinden, terwijl 8% hetzelfde zei met betrekking tot voetballer en professioneel tweelingbroer Ronald de Boer.

Liever verleid dan geleid?
Ook bij de mannen - van alle leeftijden - staat er een ex-soapie op de eerste plaats: het warme, hese stemgeluid van actrice, presentatrice en Gouden Gids model Katja Schuurman wordt door 40,3% als bijzonder sexy ervaren. SBS6-presentatrice en actrice Wendy van Dijk scoort - niet als Ushi maar als zichzelf - ook niet slecht, want 10,2% van de mannen hoort haar het liefst. Op nummer drie staat de beschaafde en uiterst geloofwaardige tongval van Sacha de Boer, anchorwoman bij het NOS-journaal en fotografe. Het donkere, ietwat beschonken stemgeluid van ex-Luv', ontslakker en fulltime tv-persoonlijkheid Patty Brard mag dan misschien zwoel bedoeld zijn, maar 43,4% noemt haar als het voorbeeld van een prikkelremmende stem. Het licht Amerikaanse accent van zakenvrouw Nina Brink, bekend van World Online, doet het blijkbaar ook niet voor de Nederlandse man, want 11,7% knapt er volledig op af. En ook Viola Holt, presentatrice en home-shopper, heeft haar stem blijkbaar niet mee, als we 10,2% van de mannelijke respondenten mogen geloven. Er zijn een heleboel stemmen in te stellen op de navigatiesystemen van TomTom, met verschillende accenten en uiteenlopende timbres. Ook imitaties van "bekende Nederlanders" kunnen u van dienst zijn als u ergens naartoe moet. Wie anders kan u beter naar Barcelona loodsen dan voetbalgod Johan Cruijff? En er is bijna geen stem die zoveel vertrouwen inboezemt als die van Chriet Titulaer, de vader van alle tv-wetenschappers. Kortom: gebruikers van TomTom kunnen hun navigatiesysteem naar eigen inzicht personaliseren. Door deze integratie van navigatie in het dagelijks leven, zowel voor werk als op persoonlijk gebied, wordt de rit van A naar B - desgewenst via C - niet alleen plezieriger, maar ook minder stressvol.
*Lightspeed Research, een onafhankelijk research bedrijf, heeft dit onderzoek in mei 2005 verricht, onder 1.000 respondenten in de Engelse, Nederlandse, Belgische en Italiaanse markt.

Over TomTom
TomTom NV is een toonaangevende aanbieder van persoonlijke navigatieproducten en -diensten voor de consumentenmarkt. Alle producten van TomTom worden ontwikkeld met de nadruk op innovatie, kwaliteit, gebruiksgemak en toegevoegde waarde voor de consument. TomTom biedt onder andere alles-in-één navigatieapparatuur aan, waarbij klanten het product meteen 'uit de doos' kunnen gebruiken. Daarnaast worden ook navigatiesoftwareproducten aangeboden die geïntegreerd kunnen worden met apparatuur van derden, bijvoorbeeld PDA's en smartphones. Het aanbod van producten en diensten van TomTom omvat onder meer de gerenommeerde TomTom GO familie van geïntegreerde navigatieapparatuur, TomTom Navigator software voor PDA's, TomTom MOBILE navigatiesoftware voor smartphones en TomTom Plus, een informatie- en dienstenpakket voor de TomTom navigatieproducten. TomTom werd opgericht in 1991 in Amsterdam en heeft kantoren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Taiwan. De producten van TomTom worden zowel via een netwerk van top retailers in 17 landen als online verkocht. Voor nadere informatie verwijzen wij naar onze website: www.tomtom.com.



Ingezonden persbericht