Gemeente Amsterdam

Haagse regels: de ergernis-top-10 van Amsterdam

Landelijke regelgeving vertraagt bouwproces

12 oktober 2005
---


De omvang en complexiteit van landelijke regelgeving zorgt nog altijd voor grote vertraging in het bouwproces van de gemeente Amsterdam. Duco Stadig, wethouder Stedelijke Ontwikkeling, heeft de tien grootste ergernissen van Amsterdam op een rij gezet: regels die gemakkelijk vereenvoudigd of zelfs opgeruimd kunnen worden om het bouwproces in de stad te versnellen. De wethouder vraagt de Tweede Kamer aandacht voor zijn top 10 bij de aanstaande behandeling van de VROM-begroting 2006.

Twee jaar geleden (oktober 2003) formuleerde Duco Stadig ook al een ergernis-top-tien. Na twee jaar is het merendeel van de voorstellen nog steeds in procedure. De vereenvoudiging van regelgeving gaat veel te langzaam. Er lijkt maar weinig terecht te komen van het adagium `Van Hindermacht naar Ontwikkelkracht' dat minister Dekkers bij haar aantreden formuleerde. 1. Energienormen Nieuwbouw - De minister wil per 1 januari de energienormen voor nieuwbouw aanscherpen. Dat verhoogt de bouw-kosten aanzienlijk, terwijl de milieuwinst minimaal of zelfs negatief zal zijn. Als huizen te goed worden geïsoleerd schaffen bewoners airco aan om de warmte te verdrijven. Het kabinet moet zich richten op het energiegebruik in de bestaande voorraad. Daar is echte winst te halen. 2. Luchtkwaliteit - Het kabinet koppelt regelgeving op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening. Nieuwbouw in een compacte stad wordt daardoor onnodig lastig. Amsterdam werkt hard aan verbetering van de luchtkwaliteit, maar heeft behoefte aan meer flexibiliteit in de regelgeving. De koppeling tussen ruimtelijke ordening en milieu moet verdwijnen. 3. Regels zijn regels - De planvorming voor nieuwbouw in Amsterdam wordt met enige regelmaat gefrustreerd doordat het Rijk tussentijds nieuw beleid uitvaardigt, waardoor het planvormingsproces helemaal opnieuw moet worden doorlopen. Amsterdam stelt voor om nieuw beleid en nieuwe regelgeving pas na een overgangstermijn van twee jaar in te laten gaan. 4. Huurbeleid - De plannen om de huren verregaand te liberaliseren leiden tot stagnatie in de doorstroming: huurders met een laag (midden)inkomen zullen niet meer willen verhuizen, omdat vrijkomende woningen duur zullen zijn. Het Amsterdamse beleid voor verkoop en sloop komt zo in het gedrang. Bovendien dreigt segregatie: grotere tegenstellingen tussen goedkope en dure wijken. De minister moet minder liberaliseren. 5. Milieu Effect Rapportage - Het ministerie van VROM zou een jaar geleden de MER vereenvoudigen. Dat is niet gebeurd. Wel is de door Europa verplicht gestelde Strategische Milieu Beoordeling erbij gekomen. Die is nauwelijks te realiseren binnen de huidige, te uitgebreide MER-regelgeving. Amsterdam wil zo snel mogelijk een herijking van de Wet Milieubeheer, met een werkbaar stelsel van milieubeoordeling en sobere procedures. 6. Monumentenwet - Tegenstanders van sloop kunnen te gemakkelijk een aanvraag indienen om een pand de monumentenstatus te geven. Behandeling van die aanvraag kan tot vele maanden vertraging leiden. Amsterdam wil de bevoegdheid voor besluitvorming bij decentrale overheden neerleggen, wil de mogelijkheid afsluiten dat iedereen een stichting kan oprichten die de monumentenstatus voor een pand kan aanvragen en wil dat de behandelingsprocedure wordt versneld. 7. Woningcorporaties - Het ontbreekt de gemeente aan mogelijkheden om corporaties, waar nodig, aan te zetten tot meer prestaties op het gebied van nieuwbouw en herstructurering. Amsterdam wil dat de minister instrumenten ontwikkelt waarmee de gemeente prestaties kan afdwingen. 8. Bestuurlijke lus - Invoering van een bestuurlijke lus betekent dat het bestuur vormgebreken aan een besluit kan repareren zonder de hele procedure opnieuw te moeten voeren. Geplande invoeringsdatum is 1 januari 2007. Voorstellen zouden medio 2004 aan de Kamer worden voorgelegd. Tot op heden is dit niet gebeurd. Amsterdam dringt aan op haast maken. 9. Impulsbudget Stedelijke Vernieuwing - Het landelijke Investerings-budget Stedelijke Vernieuwing 2005-2010 bedraagt 1,4 miljard euro, waarvan 100 miljoen `impulsbudget' om projecten te versnellen. Het impulsbudget zou een `lichte subsidieregeling' worden, maar leidt in de praktijk tot veel ambtelijk aanvraag- en toetswerk bij zowel gemeente als ministerie. Het aanvraag- en toetscircus moet worden vereenvoudigd. 10. Wet Geluidshinder - Fundamentele herziening van de complexe wet geluidshinder is noodzakelijk. De wet moet recht doen aan het feit dat geluid per definitie een lokaal probleem is. Het is aan het lokale bestuur om normen te stellen en oplossingen te bedenken, vindt Amsterdam.

Voor een uitgebreidere versie van de huidige top 10 en die van twee jaar terug: zie www.wonen.amsterdam.nl

Pb-180