Haagse regels: de ergernis-top-10 van Amsterdam
Landelijke regelgeving vertraagt bouwproces
12 oktober 2005
---
De omvang en complexiteit van landelijke regelgeving zorgt nog altijd
voor grote vertraging in het bouwproces van de gemeente Amsterdam.
Duco Stadig, wethouder Stedelijke Ontwikkeling, heeft de tien grootste
ergernissen van Amsterdam op een rij gezet: regels die gemakkelijk
vereenvoudigd of zelfs opgeruimd kunnen worden om het bouwproces in de
stad te versnellen. De wethouder vraagt de Tweede Kamer aandacht voor
zijn top 10 bij de aanstaande behandeling van de VROM-begroting 2006.
Twee jaar geleden (oktober 2003) formuleerde Duco Stadig ook al een
ergernis-top-tien. Na twee jaar is het merendeel van de voorstellen
nog steeds in procedure. De vereenvoudiging van regelgeving gaat veel
te langzaam. Er lijkt maar weinig terecht te komen van het adagium
`Van Hindermacht naar Ontwikkelkracht' dat minister Dekkers bij haar
aantreden formuleerde.
1. Energienormen Nieuwbouw - De minister wil per 1 januari de
energienormen voor nieuwbouw aanscherpen. Dat verhoogt de
bouw-kosten aanzienlijk, terwijl de milieuwinst minimaal of zelfs
negatief zal zijn. Als huizen te goed worden geïsoleerd schaffen
bewoners airco aan om de warmte te verdrijven. Het kabinet moet
zich richten op het energiegebruik in de bestaande voorraad. Daar
is echte winst te halen.
2. Luchtkwaliteit - Het kabinet koppelt regelgeving op het gebied van
milieu en ruimtelijke ordening. Nieuwbouw in een compacte stad
wordt daardoor onnodig lastig. Amsterdam werkt hard aan
verbetering van de luchtkwaliteit, maar heeft behoefte aan meer
flexibiliteit in de regelgeving. De koppeling tussen ruimtelijke
ordening en milieu moet verdwijnen.
3. Regels zijn regels - De planvorming voor nieuwbouw in Amsterdam
wordt met enige regelmaat gefrustreerd doordat het Rijk
tussentijds nieuw beleid uitvaardigt, waardoor het
planvormingsproces helemaal opnieuw moet worden doorlopen.
Amsterdam stelt voor om nieuw beleid en nieuwe regelgeving pas na
een overgangstermijn van twee jaar in te laten gaan.
4. Huurbeleid - De plannen om de huren verregaand te liberaliseren
leiden tot stagnatie in de doorstroming: huurders met een laag
(midden)inkomen zullen niet meer willen verhuizen, omdat
vrijkomende woningen duur zullen zijn. Het Amsterdamse beleid voor
verkoop en sloop komt zo in het gedrang. Bovendien dreigt
segregatie: grotere tegenstellingen tussen goedkope en dure
wijken. De minister moet minder liberaliseren.
5. Milieu Effect Rapportage - Het ministerie van VROM zou een jaar
geleden de MER vereenvoudigen. Dat is niet gebeurd. Wel is de door
Europa verplicht gestelde Strategische Milieu Beoordeling erbij
gekomen. Die is nauwelijks te realiseren binnen de huidige, te
uitgebreide MER-regelgeving. Amsterdam wil zo snel mogelijk een
herijking van de Wet Milieubeheer, met een werkbaar stelsel van
milieubeoordeling en sobere procedures.
6. Monumentenwet - Tegenstanders van sloop kunnen te gemakkelijk een
aanvraag indienen om een pand de monumentenstatus te geven.
Behandeling van die aanvraag kan tot vele maanden vertraging
leiden. Amsterdam wil de bevoegdheid voor besluitvorming bij
decentrale overheden neerleggen, wil de mogelijkheid afsluiten dat
iedereen een stichting kan oprichten die de monumentenstatus voor
een pand kan aanvragen en wil dat de behandelingsprocedure wordt
versneld.
7. Woningcorporaties - Het ontbreekt de gemeente aan mogelijkheden om
corporaties, waar nodig, aan te zetten tot meer prestaties op het
gebied van nieuwbouw en herstructurering. Amsterdam wil dat de
minister instrumenten ontwikkelt waarmee de gemeente prestaties
kan afdwingen.
8. Bestuurlijke lus - Invoering van een bestuurlijke lus betekent dat
het bestuur vormgebreken aan een besluit kan repareren zonder de
hele procedure opnieuw te moeten voeren. Geplande invoeringsdatum
is 1 januari 2007. Voorstellen zouden medio 2004 aan de Kamer
worden voorgelegd. Tot op heden is dit niet gebeurd. Amsterdam
dringt aan op haast maken.
9. Impulsbudget Stedelijke Vernieuwing - Het landelijke
Investerings-budget Stedelijke Vernieuwing 2005-2010 bedraagt 1,4
miljard euro, waarvan 100 miljoen `impulsbudget' om projecten te
versnellen. Het impulsbudget zou een `lichte subsidieregeling'
worden, maar leidt in de praktijk tot veel ambtelijk aanvraag- en
toetswerk bij zowel gemeente als ministerie. Het aanvraag- en
toetscircus moet worden vereenvoudigd.
10. Wet Geluidshinder - Fundamentele herziening van de complexe wet
geluidshinder is noodzakelijk. De wet moet recht doen aan het feit
dat geluid per definitie een lokaal probleem is. Het is aan het
lokale bestuur om normen te stellen en oplossingen te bedenken,
vindt Amsterdam.
Voor een uitgebreidere versie van de huidige top 10 en die van twee
jaar terug: zie www.wonen.amsterdam.nl
Pb-180
Gemeente Amsterdam