Kinderen nog steeds bestookt met reclame voor dikmakers
12 oktober 2005
Minister Hoogervorst moet wettelijk verbod snel invoeren
Bijna de helft van de voedingsreclame rond kinderprogramma's gaat nog
altijd over ongezonde voeding. Dit blijkt uit een onderzoek van de
Consumentenbond. De reclamecode van de voedingsbranche werkt dus
niet. De bond heeft geen vertrouwen in de code en eist van minister
Hoogervorst snelle invoering van een verbod op snoepreclame gericht op
kinderen.
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar hoe intensief kinderen
op televisie worden blootgesteld aan reclame voor ongezonde
voedingsmiddelen. Hieruit blijkt dat kinderen nog steeds worden
gestimuleerd om veel dikmakers te nuttigen. De reclameregels uit de
code van de voedingindustrie die op 2 juni 2005 is ingegaan dragen dus
niet bij aan een gezond eetpatroon.
Een groot deel van alle reclame rond kinderprogramma's is voor
dikmakers. Daar komt bij dat veel reclames kinderen aanzetten tot
extra consumptie van ongezonde producten doordat ze moeten sparen.
Voorbeelden zijn gratis "Spongebob" stickers bij Smiths, tickets voor
Dance Valley bij Coca Cola en wikkels van Nestlé repen met Sjakie en
de chocolade fabriek. Bovendien is de impact van de reclames erg groot
doordat de meeste tientallen keren worden herhaald. Topper is een Ola
"Spongebob" reclame die in 8 dagen, op 7 tv zenders, 128 keer werd
uitgezonden.
De Consumentenbond heeft een half jaar geleden, samen met de
Hartstichting, een verbod geëist op reclame voor ongezonde
voedingsmiddelen gericht op kinderen. De bond was bereid om de
fabrikanten een half jaar de tijd te geven om hun leven te beteren. De
uitkomsten van het huidige onderzoek zijn echter dusdanig
teleurstellend dat de bond er geen vertrouwen meer in heeft. Ruim vier
maanden na de invoering van de code blijkt dat fabrikanten nog steeds
hun snoepreclame op kinderen blijven richten. De bond zal weliswaar na
afloop van de periode van een half jaar een nieuw onderzoek uitvoeren
maar heeft, met steun van de Hartstichting, aan minister Hoogervorst
op voorhand gevraagd dat hij het wettelijke verbod versneld invoert.
De bond heeft dit vandaag in een brief aan minister Hoogervorst en de
Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) kenbaar gemaakt.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond