Van Lanschot Bankiers


Van Lanschot verhoogt winstverwachting 2005


* Van Lanschot verwacht over 2005 minimaal 13% groei van de winst per aandeel
* Automatiseringssystemen worden ingrijpend gemoderniseerd

Bij de publicatie van de halfjaarcijfers werd nog uitgegaan van een toename van de winst per aandeel in 2005 voor Van Lanschot van ten minste 10%. Inmiddels is echter voldoende zicht verkregen op de resultaten van de bank over het derde kwartaal om deze verwachting in opwaartse zin bij te stellen. De bank voorziet nu dat de winst per aandeel dit jaar, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, met ten minste 13% zal toenemen.

"Met name de zich voortzettende positieve ontwikkeling bij de rente-inkomsten en de provisieopbrengsten geeft ons vertrouwen dat 2005 weer een goed jaar wordt voor de bank", aldus Floris Deckers, voorzitter van de Raad van Bestuur van Van Lanschot NV. "De bank zal er daarbij alles aan doen om ook de komende jaren stevig te blijven groeien. Groei is noodzakelijk om het hoge dienstenniveau dat cliënten van ons verwachten te kunnen blijven garanderen. Daarom is ook besloten om flink te investeren in professionele systemen die deze groei mede mogelijk maken. De snelle integratie van CenE Bankiers heeft ons gesterkt in het vertrouwen dat wij zulke complexe en grote projecten goed aan kunnen".

Van Lanschot Bankiers investeert de komende jaren fors in de modernisering van haar automatiseringssystemen, teneinde de dienstverlening aan de cliënt verder te verbeteren. De investeringskosten voor de vernieuwing van het back office-systeem worden geraamd op circa ¤ 32 miljoen. Daarnaast zullen ook de front office-, adviserings-, managementinformatie- en internetsystemen worden vernieuwd, hetgeen naar verwachting een investering vergt van circa ¤ 29 miljoen. Met de invoering van het totale pakket zullen circa 95 arbeidsplaatsen (FTE) worden bespaard. Het grootste deel van deze besparing zal in de loop van 2008 en in het begin van 2009 gerealiseerd worden. De impact van het saldo van de kosten en besparingen van het programma op het bedrijfsresultaat voor belastingen van de bank bedraagt naar verwachting in 2006 circa ¤ 4 miljoen, in 2007 circa ¤ 10 miljoen en in 2008 circa ¤ 11 miljoen, waarna de impact naar nul tendeert. De duur van het gehele implementatietraject wordt geschat op circa 4 jaar. Voor verdere details wordt verwezen naar de bijlage.

's-Hertogenbosch, 12 oktober 2005

Analistencall: 13 oktober, 9.00 uur, tel. +31 (0)20 531 58 70


*****
Bijlage: Van Lanschot moderniseert Automatiseringssystemen.

Van Lanschot Bankiers investeert de komende jaren fors in de modernisering van haar automatiseringssystemen. De investeringen dienen om de toekomstige groei te faciliteren en de klanttevredenheid op een blijvend hoog peil te houden.

Back én mid- en front office worden vernieuwd
Met Eri Bancaire heeft de bank op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over de levering van een nieuw back office-systeem. Het gekozen systeem "Olympic" heeft zich inmiddels in het buitenland, bij banken met een vergelijkbare omvang als Van Lanschot, bewezen.

Om de groeidoelstellingen te kunnen behalen is er vooral behoefte aan verkoopondersteunende systemen voor het vergroten van de cross-sell aan bestaande cliënten en de acquisitie van nieuwe relaties. Ook het front office-systeem wordt daarom aangepakt. Hierbij is gekozen voor het CRM-programma van Siebel. Dit programma heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als één van de beste CRM-pakketten op de markt. Tevens zal Van Lanschot een nieuw systeem installeren ter ondersteuning van de advisering van haar cliënten.

Een nieuw Management Informatie Systeem zal zorgdragen voor een beter inzicht in de klantsegmenten van de bank. Ook kan hiermee beter worden voldaan aan de eisen die wet- en regelgeving stellen aan de inrichting van de administratieve organisatie van de bank. Voorts kan hierdoor beter worden voldaan aan de informatie-eisen die uit Basel II voortvloeien.

Tot slot zal er in de komende jaren ook worden geïnvesteerd in een nieuwe Internet-toepassing. Hiermee zal Van Lanschot nog beter in kunnen spelen op de behoeftes die er bij haar cliënten leven ten aanzien van on-line bankieren.

Zorgvuldige implementatie
Teneinde het totale programma goed te beheersen, is er een zorgvuldig implementatieplan opgesteld. Het programma is onderverdeeld in projecten. Doordat ieder project een afgerond geheel vormt zullen de risico's goed overzienbaar zijn. Mede daardoor is de realisatie van de baten ook niet uitsluitend afhankelijk van de laatste fase van het programma.

Niveau cliëntenservice verder omhoog
De financiële impact van het programma wordt bepaald door eenmalige implementatiekosten en de som van structurele kosten en besparingen. De investeringen in het totale programma worden gespreid over de komende vier jaar. Wij verwachten dat de investering in onze front office-systemen een substantiële bijdrage zal leveren aan het verder verhogen van de cliëntenservice - en daarmee de opbrengsten - van de bank.

Het persbericht kan gedownload worden via onderstaande link:

F. van Lanschot Bankiers NV is de oudste onafhankelijke bank van Nederland met een geschiedenis die teruggaat tot 1737. De bank richt zich op een drietal doelgroepen: de vermogende particulier, het middelgrote (familie)bedrijf en de institutionele belegger. Van Lanschot staat voor kwalitatief hoogwaardige dienstverlening, waarin integrale advisering, persoonlijke service en maatwerk centraal staan. Van Lanschot NV is genoteerd aan de Euronext Amsterdam Stock Market.

Perscontacten Van Lanschot: Frank L. Bouman MM, Woordvoerder. Telefoon +31 (0)73 548 36 76; mobiel +31 (0) 6 549 146 87; e-mail F.Bouman@vanlanschot.com; fax +31 (0)73 548 33 49.

Investor Relations Van Lanschot: drs Arno.J.J. Barens, Directeur Corporate Communicatie. Telefoon +31 (0)73 548 30 96; fax +31 (0)73 548 33 49.

Bezoek onze website voor meer informatie over Van Lanschot: http://www.vanlanschot.org