BedrijfsautoRAI

MAN TGA trekker voortaan standaard met ESP

(10/13/2005)
MAN levert deze speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkelde TGA Euro-4 trekker voortaan standaard met ESP en TipMatic versnellingsbak. De kans op kantelen en scharen wordt daarmee wel héél klein. Dat is goed voor de verkeersveiligheid maar ook voor het imago van de bedrijfstak â of, specifieker, voor dat van de transportonderneming. Eenzijdige ongevallen met vrachtwagens komen steeds vaker in het nieuws. âAlweer een truck gekanteldâ heet het dan, veelal met lange files als gevolg. Insiders weten dat zulke ongevallen zelden écht eenzijdig zijn en vrijwel nooit het gevolg van een gebrek aan vakmanschap bij de chauffeur. In de praktijk ligt de oorzaak meestal bij een ondoordachte manoeuvre van een andere weggebruiker, die de chauffeur tot bruusk uitwijken dwingt â waarna een kantelongeval niet meer te vermijden valt. En toch: als er meer trucks met een Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) waren uitgerust, zou het aantal kantelongevallen beslist veel kleiner zijn. ESP beschermt namelijk tegen dit soort onaangename verrassingen door in te grijpen bij onverhoedse manoeuvres, te snel ingezette bochten of als de toestand van het wegdek de stabiliteit van de combinatie in gevaar brengt. Helaas doen de extra kosten voor ESP veel ondernemers van de aanschaf afzien.

Ook voor 6x2 trekkers
MAN truck & bus neemt als importeur zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid echter serieus en levert de speciaal op de Europese markt toegesneden TGA âMade for Europeâ Euro 4-trekker daarom voortaan standaard met ESP. Zij is daarmee de eerste importeur die deze waardevolle veiligheidsvoorziening niet alleen als optie aanbiedt, maar hem ook in het vaste uitrustingspakket van deze trekker heeft opgenomen. Te verwachten valt bovendien dat de kostprijs per systeem zal dalen naarmate de vraag toeneemt. Door ESP standaard af fabriek mee te leveren, draagt MAN zijn steentje aan die prijsdaling bij.

Overigens is ESP nu ook leverbaar op TGA trekkers met een hefbare en gestuurde voorloopas (pusheras). De configuratie 6x2 stelt veel hogere eisen aan het veiligheidssysteem, want het moet bij de ingreep in het motormanagement en in het remsysteem altijd rekening houden met de wielbasis, die verandert door het heffen of laten zakken van de voorloopas. Op basis van complexe berekeningen en aan de hand van uitgebreide testritten, waarbij ook rekening werd gehouden met verschillen in het wegdek, is de aanpassing van het ESP nu gerealiseerd.

Naast ESP levert MAN nu ook de geautomatiseerde TipMatic versnellingsbak standaard op deze trekkerfamilie. De TipMatic bespaart de ondernemer geld doordat het brandstofverbruik daalt en schakelfouten uitgesloten zijn, maar levert tevens een bijdrage aan de verkeersveiligheid. De chauffeur hoeft immers geen toerentallen meer in het oog te houden en niet meer te schakelen, zodat hij zijn handen aan het stuur en zijn aandacht volledig bij het verkeer kan houden.

De TGA âMade for Europeâ is naar keuze leverbaar als 4x2 of 6x2 trekker met LX, XLX of XXL cabine. Tussen bestelling en rijklare aflevering van deze trekker liggen slechts drie weken.

Wat doet ESP?
De ESP-sensoren houden de rijeigenschappen van het voertuig voortdurend in de gaten. Zodra er ook maar het geringste risico op slippen of kantelen ontstaat, grijpen ze in. Dat doen ze via het motormanagement van de trekker en via het elektronisch gestuurde remsysteem. Vele malen sneller dan de meest doorgewinterde chauffeur bespeurt het systeem dat er gevaar dreigt. Door het doelgericht en individueel vertragen van de afzonderlijke wielen en, als dat nodig is, door het motorkoppel te beperken stabiliseert ESP het voertuig en houdt het messcherp op koers.
ESP combineert het dynamische stabiliteitsprogramma DSP (Dynamic Stability Program) met het kantel-preventiesysteem ROP (Roll Over Protection). DSP verbetert de koersvastheid van het voertuig vooral onder omstandigheden die de grip op het wegdek nadelig beïnvloeden, zoals regen, ijzel of sneeuw. Het systeem grijpt alleen in als de rijrichting van het voertuig merkbaar afwijkt van de door de chauffeur gewenste koers. DSP herstelt de koersvastheid door elk wiel afzonderlijk te vertragen totdat het gevaar geweken is. Het preventiesysteem ROP vermindert het kantelgevaar. Afhankelijk van de rijsnelheid en andere grootheden berekent het systeem de dwarsversnelling van de truck. Als de gemeten waarde het toegelaten maximum overschrijdt, wordt de snelheid verminderd door beperking van het motorkoppel en/of door het afremmen van het gehele voertuig. ROP âzietâ daarnaast aan de omwentelingssnelheid of een wiel aan de binnenbochtzijde het wegcontact verliest. Ook dan wordt er vertraagd totdat het kantelgevaar geweken is.

Andere veiligheidssystemen
Dat MAN veiligheid hoog in het vaandel heeft, blijkt ook de andere geavanceerde veiligheidssystemen op het leveringsprogramma. Om te vermijden dat een chauffeur ongemerkt van zijn rijstrook afwijkt, heeft MAN het Lane Guard System (LGS) ontwik-keld. Met een videocamera achter de voor-ruit registreert LGS de zijde-lingse bewegingen van het voertuig. Er volgt een luid signaal als de chauf-feur over de streep gaat zonder zijn richtingaanwijzers te gebruiken. LGS werkt ook 's nachts.
De adaptieve cruise control (ACC) maakt het rijden veiliger en
-comfortabeler. ACC meet de afstand tot de voorligger en verge-lijkt dit gegeven met de relatie-ve snel-heid van beide voertui-gen. Dan berekent ACC de optima-le strategie om de onder-linge afstand op peil te houden en grijpt zonodig in via de brandstoftoevoer de retar-der of het hoofd-rem-sys-teem.