MAN TGA trekker voortaan standaard met ESP
(10/13/2005)
MAN levert deze speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkelde TGA
Euro-4 trekker voortaan standaard met ESP en TipMatic versnellingsbak.
De kans op kantelen en scharen wordt daarmee wel héél klein. Dat is
goed voor de verkeersveiligheid maar ook voor het imago van de
bedrijfstak â of, specifieker, voor dat van de transportonderneming.
Eenzijdige ongevallen met vrachtwagens komen steeds vaker in het
nieuws. âAlweer een truck gekanteldâ heet het dan, veelal met lange
files als gevolg. Insiders weten dat zulke ongevallen zelden écht
eenzijdig zijn en vrijwel nooit het gevolg van een gebrek aan
vakmanschap bij de chauffeur. In de praktijk ligt de oorzaak meestal
bij een ondoordachte manoeuvre van een andere weggebruiker, die de
chauffeur tot bruusk uitwijken dwingt â waarna een kantelongeval niet
meer te vermijden valt. En toch: als er meer trucks met een
Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) waren uitgerust, zou het
aantal kantelongevallen beslist veel kleiner zijn. ESP beschermt
namelijk tegen dit soort onaangename verrassingen door in te grijpen
bij onverhoedse manoeuvres, te snel ingezette bochten of als de
toestand van het wegdek de stabiliteit van de combinatie in gevaar
brengt. Helaas doen de extra kosten voor ESP veel ondernemers van de
aanschaf afzien.
Ook voor 6x2 trekkers
MAN truck & bus neemt als importeur zijn maatschappelijke
verantwoordelijkheid echter serieus en levert de speciaal op de
Europese markt toegesneden TGA âMade for Europeâ Euro 4-trekker daarom
voortaan standaard met ESP. Zij is daarmee de eerste importeur die
deze waardevolle veiligheidsvoorziening niet alleen als optie
aanbiedt, maar hem ook in het vaste uitrustingspakket van deze trekker
heeft opgenomen. Te verwachten valt bovendien dat de kostprijs per
systeem zal dalen naarmate de vraag toeneemt. Door ESP standaard af
fabriek mee te leveren, draagt MAN zijn steentje aan die prijsdaling
bij.
Overigens is ESP nu ook leverbaar op TGA trekkers met een hefbare en
gestuurde voorloopas (pusheras). De configuratie 6x2 stelt veel hogere
eisen aan het veiligheidssysteem, want het moet bij de ingreep in het
motormanagement en in het remsysteem altijd rekening houden met de
wielbasis, die verandert door het heffen of laten zakken van de
voorloopas. Op basis van complexe berekeningen en aan de hand van
uitgebreide testritten, waarbij ook rekening werd gehouden met
verschillen in het wegdek, is de aanpassing van het ESP nu
gerealiseerd.
Naast ESP levert MAN nu ook de geautomatiseerde TipMatic
versnellingsbak standaard op deze trekkerfamilie. De TipMatic bespaart
de ondernemer geld doordat het brandstofverbruik daalt en
schakelfouten uitgesloten zijn, maar levert tevens een bijdrage aan de
verkeersveiligheid. De chauffeur hoeft immers geen toerentallen meer
in het oog te houden en niet meer te schakelen, zodat hij zijn handen
aan het stuur en zijn aandacht volledig bij het verkeer kan houden.
De TGA âMade for Europeâ is naar keuze leverbaar als 4x2 of 6x2
trekker met LX, XLX of XXL cabine. Tussen bestelling en rijklare
aflevering van deze trekker liggen slechts drie weken.
Wat doet ESP?
De ESP-sensoren houden de rijeigenschappen van het voertuig
voortdurend in de gaten. Zodra er ook maar het geringste risico op
slippen of kantelen ontstaat, grijpen ze in. Dat doen ze via het
motormanagement van de trekker en via het elektronisch gestuurde
remsysteem. Vele malen sneller dan de meest doorgewinterde chauffeur
bespeurt het systeem dat er gevaar dreigt. Door het doelgericht en
individueel vertragen van de afzonderlijke wielen en, als dat nodig
is, door het motorkoppel te beperken stabiliseert ESP het voertuig en
houdt het messcherp op koers.
ESP combineert het dynamische stabiliteitsprogramma DSP (Dynamic
Stability Program) met het kantel-preventiesysteem ROP (Roll Over
Protection). DSP verbetert de koersvastheid van het voertuig vooral
onder omstandigheden die de grip op het wegdek nadelig beïnvloeden,
zoals regen, ijzel of sneeuw. Het systeem grijpt alleen in als de
rijrichting van het voertuig merkbaar afwijkt van de door de chauffeur
gewenste koers. DSP herstelt de koersvastheid door elk wiel
afzonderlijk te vertragen totdat het gevaar geweken is.
Het preventiesysteem ROP vermindert het kantelgevaar. Afhankelijk van
de rijsnelheid en andere grootheden berekent het systeem de
dwarsversnelling van de truck. Als de gemeten waarde het toegelaten
maximum overschrijdt, wordt de snelheid verminderd door beperking van
het motorkoppel en/of door het afremmen van het gehele voertuig. ROP
âzietâ daarnaast aan de omwentelingssnelheid of een wiel aan de
binnenbochtzijde het wegcontact verliest. Ook dan wordt er vertraagd
totdat het kantelgevaar geweken is.
Andere veiligheidssystemen
Dat MAN veiligheid hoog in het vaandel heeft, blijkt ook de andere
geavanceerde veiligheidssystemen op het leveringsprogramma. Om te
vermijden dat een chauffeur ongemerkt van zijn rijstrook afwijkt,
heeft MAN het Lane Guard System (LGS) ontwik-keld. Met een
videocamera achter de voor-ruit registreert LGS de zijde-lingse
bewegingen van het voertuig. Er volgt een luid signaal als de
chauf-feur over de streep gaat zonder zijn richtingaanwijzers te
gebruiken. LGS werkt ook 's nachts.
De adaptieve cruise control (ACC) maakt het rijden veiliger en
-comfortabeler. ACC meet de afstand tot de voorligger en verge-lijkt
dit gegeven met de relatie-ve snel-heid van beide voertui-gen. Dan
berekent ACC de optima-le strategie om de onder-linge afstand op
peil te houden en grijpt zonodig in via de brandstoftoevoer de
retar-der of het hoofd-rem-sys-teem.
BedrijfsautoRAI