Eosta wint BCPN Award

Datum :12 oktober 2005


Eosta wint BCPN Award
Tijdens het op 12 oktober j.l. in Wageningen gehouden 'Bio-based Business Symposium" werd voor de tweede keer de jaarlijkse BCPN Award uitgereikt aan een onderneming die een belangrijke rol heeft gespeeld bij het toepassen van Bioplastics. Na Albert Heijn in 2004 werd de BCPN Award in 2005 uitgereikt aan Eosta uit Waddinxveen.

Eosta is een onderneming die handelt in biologisch geteelde groenten en fruit (www.natureandmore.com). In 2005 heeft Eosta besloten haar complete assortiment te verpakken in Bioplastics. De onderneming heeft hiermee niet alleen een belangrijke rol gespeeld bij de introductie van Bioplastics bij de consumenten in Nederland, maar ook bij een groot aantal Europese supermarktketens.

Het symposium was een direct gevolg van de sterke opkomst van de zogenaamde bioplastics. Deze producten winnen snel terrein ten koste van traditionele materialen die veelal gebaseerd zijn op aardolie. Vooral verpakkingen en wegwerpartikelen zoals plastic bekers, bestek en bordjes worden steeds vaker vervaardigd uit bioplastics. Zo heeft Albert Heijn aangekondigd al haar ongekoelde biologisch geteelde aardappelen, groenten en fruit te gaan verpakken in bioplastics.. Behalve in verpakkingen worden bioplastics inmiddels ook veelvuldig gebruikt bij de evenementen die door LOC7000 worden georganiseerd. Denk daarbij o.m. aan Sail, Lowlands en diverse grootschalige popconcerten.

De kracht van Bioplastics
Bioplastics ontlenen het sterk groeiende succes aan een aantal belangrijke eigenschappen:
-Technisch doen de producten niet onder voor producten van traditionele kunststoffen.
-Bioplastics zijn sustainable (duurzaam); ze worden vooral geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen zoals suiker, zetmeel en maïs. Er worden dus besparingen gerealiseerd in het gebruik van fossiele bronnen door de toepassing van grondstoffen die ieder jaar opnieuw geoogst kunnen worden.

-Bioplastics die voldoen aan de EN 13432 norm zijn volledig composteerbaar. Ze kunnen worden weggeworpen in de groene bak en helpen mee het koofstofdioxide gehalte in de lucht (en dus het broeikas effect) te verlagen.

De doorbraak van Bioplastics kan juist nu plaatsvinden vanwege de hoge aardolieprijzen waardoor het prijsverschil tussen traditionele kunststoffen en bioplastics sterk is afgenomen of zelfs geheel is weggewerkt. Veel ondernemingen gebruiken deze situatie om met Bioplastics aan de slag te gaan.

Voor meer informatie over

BCPN - kijk op www.bcpn.nl
Eosta - kijk op www.eosta.com
Bioplastics - kijk op www.bioplasticsplaza.nl (site under construction)